Onjuiste keuzemogelijkheden bij keuzelijst met invoervak

• Onderwerp starter Onderwerp starter RDIE
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

RDIE

Gebruiker
Lid geworden
25 aug 2013
Hoi,
Ik heb een tabel Opdrachtgevers.
Hierin staan in het veld Op_Opdrachtgever 17 verschillende namen.
Deze namen worden opgehaald uit de tabel leveranciers. Tot zover geen probleem.
Echter als ik de keuzelijst bovenaan de kolom aanklik dan komen er 4 mogelijkheden tevoorschijn:
1) alles selecteren
2) lege regels
3 en 4) 2 namen van leveranciers die weliswaar in de leverancierstabel voorkomen maar niet in de tabel Opdrachtgevers.

Hoe kan dit en waar moet ik de oplossing zoeken?

BVD
Ruud

Als je een keuzelijst maakt op basis van de tabel Leveranciers, dan moet je niet gek opkijken als de namen in die keuzelijst ook inderdaad uit de tabel Leveranciers komen! De bedoeling ís toch ook dat je in de tabel Opdrachtgevers een leverancier kan kiezen?

Dit Forum heet toch helpmij ?
Ik vind het namelijk wél vreemd dat ik 2 mogelijkheden zie uit een hele grote tabel leveranciers waarvan er tot nu toe 17 in de tabel opdrachtgevers staan. Waar kan de reden liggen dat ik enkel die 2 zie ?
Waarschijnlijk ben je zo goed ingevoerd in access dat je dit maar een domme vraag vind, maar ik zit er mee en kan het tot nut toe niet vinden.

Dit forum heet inderdaad HelpMij, en dat probeer ik dus ook :). Alleen moet ik afgaan op de gegevens die ik van jou krijg, en die zijn, op zijn zachts gezegd, niet volledig en enigszins verwarrend.
Ik heb een tabel Opdrachtgevers. Hierin staan in het veld Op_Opdrachtgever 17 verschillende namen. Deze namen worden opgehaald uit de tabel leveranciers. Tot zover geen probleem.
Klinkt als een keuzelijst in een tabel, die is gebaseerd op een andere tabel. Afgezien ervan dat ik daar een grote tegenstander van ben (niet doen namelijk vind ik) moet het wel werken. En je geeft aan, dat je geen probleem hebt met de lijst.
Zonder de db of de query achter de keuzelijst te zien, kunnen we nu gewoon niks meer zeggen dan dit.

Het is inderdaad een keuzelijst in de tabel opdrachtgevers, gebaseerd op de tabel Leveranciers.
Wat is de reden dat dat niet verstandig is? Ik heb het zo gedaan vanwege gemak bij invoeren (niet elke keer overtypen, geen tikfouten en daarmee het creeren van verschilende namen e.d.)

In een tabel moet je altijd kunnen zien wat er is opgeslagen (vind ik). Gebruik je opzoeklijsten, dan is dat meestal niet het geval. Je gaat dan problemen krijgen met exports, en sommige queries. Bovendien heeft een gebruiker niets te zoeken in een tabel, die gebruikt formulieren. Keuzelijsten (met invoervak) moet je op formulieren gebruiken dus.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan