Onleesbare dia's

Status
Niet open voor verdere reacties.

PierreA

Gebruiker
Lid geworden
3 apr 2011
Hallo, Heb in het najaar 2010 ongeveer 1500 dia's (of zeg maar digi foto's) genomen op een reis. Na ze eens vluchtig beken te hebben. heb ik die enkele maande op mijn harde schijf laten staan om ze na enige tijd te bewerken. Nu ik dat wil doen merk ik dat er ruim 300 dia's niet te openen zijn. Ik gebruik als viewer o.a. "Windows Fotogalerie", "Paint", "Microsoft Office Picture Manager", "Draw 6", "Adobe Photo Shop 7", "Irfanview" enz
Maar steeds krijg ik de zelfde tekst, "Deze afbeelding kan niet met 'betrefendprog' worden geopend. Deze bestandsindeling wordt niet ondersteund door 'betrefendprog' of u hebt niet de laatste update".
Dat is wel zo voor sommige van deze programma's maar "Windows en Office" zijn zeker uptodate.

In welk bestandsformaat zijn deze plaatjes opgeslagen?

Als je ze weer op de camera waarmee ze gemaakt zijn zet, kun je ze dan wel bekijken/openen op die camera?

Die dia's heb je gedigitaliseerd?
Ikzelf zou de nog leesbare files vlot overzetten naar een ander/tijdelijk medium, je HD checken op fouten, inventariseren welke foto's je mist, deze vervolgens nóg eens scannen

Hallo Solaris,
Dat heb ik dus gedaan maar bij elke dia op het betreffende apparaat krijg ik steeds de zelfde melding "Bestandsfout".
Dus ik zal iets anders moeten proberen.
Maar in ieder geval bedankt voor de tip.
Groetjes,
Pierre

Hallo Whittey,
Ik heb aan die dia's niets gedaan, ze zijn zo uit mijn apparaat gekomen, in Jpg.
Verder zal ik ze behandelen zo als je aan rade.
In ieder geval bedankt voor de tip.
Groetjes,
Pierre

mm, je zou de onleesbare plaatjes es op een USBstickje kunnen zetten en bijvoorbeeld bij de buren proberen te bekijken .., of je apparaat heeft bepaalde dia's niet goed meegenomen/weggeschreven.

Whittey, nu wat dat bij de buren proberen betreft, het lukt niet op mijn PC maar ook niet op mijn laptop. wat dat niet goed weggeschreven betreft is wel mogelijk, maar volgens mij heb ik de eerste maal dat ik de verzameling dia's doorlopen heb, ze wel allemaal gezien.
Groetjes,
Pierre

Hallo PierreA,
Het is natuurlijk mogelijk dat de harde schijf een fout heeft, waardoor je foto's niet meer te benaderen zijn. In dit geval hoef je nog niet in paniek te raken.
Er zijn freeware programma's, die dit soort bestanden kunnen repareren!! PC inspector is een goed voorbeeld hiervan. http://www.pcinspector.de/default.htm?language=1. Ik stel voor dat je dit eens probeert, misschien levert het wat op!
Groet,
Christian Smallenbroek

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan