• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Online automatisch postcode zoeken bij adressenlijst

Status
Niet open voor verdere reacties.

bartstamnck

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
29 nov 2013
Probleem:
Ik heb een adressenlijst met alleen straatnamen huisnummers en woonplaats, hierbij moet ik de postcodes zoeken. op dit moment wordt dit nog handmatig gedaan, maar omdat het om honderden tegelijk gaat zou het mooi zijn als dit door excell gedaan zou kunnen worden (ongeveer zoals de ANWB-Excell koppeling voor afstanden).

Heeft iemand dit al een keer gemaakt of heeft iemand meer verstand van VBA als ik en kan zonder veel moeite voor mij bijvoorbeeld de website postcode.nl koppelen aan excell

Alvast bedankt!

met vriendelijke groet Bart

PS. ik kon op het form deze vraag niet vinden, wel andersom van postcode naar adres

net niet wat ik zoek

Beste Spaarie,

Dit had ik inderdaad ook gelezen, lastige is dat er hier al postcodes aanwezig zijn en dat er straatnamen bij gevonden moeten worden, bij mij is het andersom. er wordt ook gewerkt met een verouderd bestand. het probleem met zoeken op postcode dat genoemd wordt in dit forum bij postcode.nl heb je overigens als je op plaatsnaam en straat zoekt niet. Ik ben helaas niet handig genoeg om dit ook in VBA goed te programeren.

Toch erg bedankt.

Groeten Bart

Sorry Bart, had niet gelezen dat het juist andersom moest.

Het zal andersom ook wel mogelijk zijn, maar dan denk ik gelijk aan valkuilen.
Een postcode is altijd 4 cijfers 2 letters: '1544 PC' en dit kan dan met kleine letters en/of met/zonder spaties. Dit is allemaal makkelijk op te lossen met VBA.
Maar een adres kan je op zoveel manieren schrijven: '1e van Swindenstraat, Eerste van Swindenstraat, 1e v. Swindenstraat of Eerste v. Swindenstraat'. Weet niet of dit het nog zo makkelijk en mogelijk maakt...

En dan is er nog het probleem dat 1 postcode in twee straten kan voorkomen: bv 6711JJ, even nummers in de ene straat en oneven nummers in een andere straat...

Heren,

Jullie denken veel te moeilijk, het idee is dat net als bij bijgevoegd bestand er gegevens ingevoerd worden op een website en dat er op de uitkomende website gegevens overgenomen worden.
bij meegezonden voorbeeld is dit invoer 2 postcodes uitkomst een afstand. Wat ik nu wil hebben is invoer 1 adres uitkomst 1 postcode.

hierbij is het verder niet moeilijker door hoe er getikt wordt. Hier houd de website rekening mee. er komt dan maar 1 postcode uit.

ik heb alleen niet de kennis om dit goed te programeren.

Groeten Bart

Bekijk bijlage Afstand tussen postcodes.xlsm

Laatst bewerkt:
Als je een string naar Postcode.nl wilt sturen, dan kan je dat zo doen:
Code:
Private Sub IE_Automation()
Dim IE As Object
Dim sHTML As String, ISBN As String, sAdres As String

sHTML = "https://www.postcode.nl/zoek/"
    sAdres = Replace(ActiveSheet.Range("B2").Text, " ", "%20")
    sAdres = sAdres & "," & Replace(ActiveSheet.Range("C2").Text, " ", "%20")
    sHTML = sHTML & sAdres ''& "/sc/media_all/index.html"

' Create InternetExplorer Object
    Set IE = CreateObject("InternetExplorer.Application")
    IE.Visible = True
    IE.Navigate sHTML

End Sub

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan