Online backup : waar laat ik mijn video's ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

sabrinahorst

Gebruiker
Lid geworden
28 aug 2006
Hallo

Mijn vraag is de volgende:

Gebruiken jullie online backup/storage en zo ja welke?

Ik heb in het verleden KPN Online backup gebruikt. Het uploaden duurde erg lang. Naast mijn pc met daarop documenten en afbeeldingen heb ik ook nog een externe harde schijf met daarop al mijn familiefilms.
Avi's die ik in de loop der jaren van mijn gezin en vakanties heb gemaakt (en die me dierbaar zijn).
Met name die Avi's duren erg lang te uploaden met KPN online backup. (Zeg maar maanden).
Totdat ik een tijdje mijn externe harde schijf had uitgezet en bleek dat KPN dacht dat dus die bestanden ook uit de backup verwijderd mochten worden. (hij ziet ze niet en dus mogen ze weg :-(

Daarna heb ik Jamby gebruikt. Hetzelfde verhaal.

Nu gebruik ik Livedrive (die mij bezworen toen ik het abbo afsloot dat dat bij hen niet zou gebeuren) en ja weer heeft het maaanden geduurt voordat mijn films erop stonden. (en nog niet alles staat erop)
Nu is echter mijn externe harde schijf kapot gegaan en wat blijkt ? Livedrive heeft mijn films dus ook maar op 'te deleten' gezet.
Ik moet ze nu binnen 30 dagen downloaden anders zijn ze echt weg.

Grrrr. Letterlijk zegt Livedrive nu dat de backup een 'mirror' is van je eigen pc.

Ik zoek dus een plek (online) om veilig mijn films te bewaren en die niet de boel weggooit als mijn externe schijf of het bronbestand niet te benaderen is.

Waarom online?
Omdat ik het graag 'buiten de deur' heb. Je weet maar nooit. Mijn schoonouders hebben blikseminslag gehad en alles waar een stekker aan zat was kapot. Het zal je maar gebeuren !

Graag advies en tips

Sabrina

20GB duurt geen maanden. Daarnaast kun je in 20GB nooit veel .avi films hebben. Ikzelf heb rond de 50GB en dat staat er in een week echt wel op. Controleer eens of het echt 20GB is. Wel natuurlijk tijdens de upload periode je pc aan laten staan.

Even wat achtergrond. Een backup is een reservekopie van de data zoals die op dat moment is. En per definitie. Verdwijnt er een bestand op je pc. Dan zal dit uiteindelijk ook uit je backup verdwijnen (retentieperiode genoemd in online backups). Wat je eigenlijk wilt is een archiveringsfunctie. Deze heeft het kenmerk dat er niets uit verwijderd wordt. Persoonlijk heb ik me met dit laatste type nog niet bezig gehouden en dus ook geen idee of er al goede mogelijkheden online voor zijn.

Voor dat soort dierbare bestanden heb je denk ik best wel geld over. Ik zou dan een leuke externe hard-disk kopen van een terrabyte of zo.
Als je alles daarop zet kan 'ie zo een kluis in en af en toe bijwerken.
Veiliger is er niet.

Bijvoorbeeld.
Voor weinig geld heb je ook een kluis in huis voor bijvoorbeeld je mappen met verzekeringspapieren, aankoopbonnen en noem alles maar op.
Zo'n externe hard-disk kan daar ook mooi in.
Die kluis is dan niet bedoeld tegen diefstal maar wel als bescherming bij brand- en/of waterschade.
Daarnaast staat die 200 GB veel sneller op zo'n hard-disk dan wanneer je het ergens online moet opslaan.

Laatst bewerkt:
@Edmoor. Ga eens kijken wat een kluis met S120 (geschikt voor datadragers) kost. De truc zit erin dat papier e.d. tot 170C verwarmd kan worden zonder onherstelbare schade. Datadragers moeten veel koeler blijven. Daarnaast kan papier tegen bluswater en schijven niet. Ergo een datakluis moet veel beter zijn. Verder hebben harde schijven maar een levensduur van 5 jaar, dus erg geschikt als archiveringsmedium zijn ze ook niet bepaald.

Een kluis is maar een voorbeeld natuurlijk maar zeker goed mogelijk.
Ik heb hier trouwens harde schijven van meer dan 10 jaar en die doen het prima.
Voor het uploaden naar een online backuplocatie van 200 GB heb je trouwens wel een leuke internetverbinding nodig als dan een beetje snel moet gaan.
Kortom, er zijn meerdere mogelijkheden.
Het is helemaal afhankelijk van wat je over hebt voor het veilig bewaren van je dierbare spullen. Ook als dat software (films) betreft.

ik zet mijn belangrijke bacups op 2 hd zo heb ik ze dubbel
en deze zijn niet aangesloten op net als ik ze nodig heb steek ik ze in een dockingstation
er zullen wel online bacups bestaan die veilig zijn maar gratis zeker niet

ik dacht dat 5 jaar was voor dvd was

@Edmoor. Even wat meer verdiepen in de materie zou handig zijn. Er zijn ruwweg maar 2 varianten online backup. Het is ofwel een variant op IASO (KPN Online backup bijv.) ofwel een variant van Ahsay. Beiden werken met in-file deltas. In de regel betekent dat dat alleen de eerste run van je backup erg lang duurt. Daarna worden alleen de in-file deltas verstuurd en kan dit ook over internet razendsnel verlopen. Overigens hebben heel veel aanbieders van online backup de mogelijkheid om een harde schijf op te sturen. Zij uploaden dan de eerste backup lokaal, wat natuurlijk vele malen sneller gaat.

In het algemeen kun je stellen dat we het tijdperk van digitalisering (hadden we deze informatie maar digitaal?) aan het afsluiten zijn. Langzaamaan zie je nu het besef groeien dat we de data die we hebben ook over langere tijd willen bewaren. Dit is archivering. Backups zijn daar niet voor geschikt. Alleen in de zakelijke markt kan ik een paar online produkten vinden. Consumenten zullen dus nog even iets anders moeten verzinnen.

Mijn voorstel is om een combinatie van eigen harddisks en online backup te combineren. Op die manier ben je redelijk goed beschermd. Enkel moet je goed opletten, zoals TS ook al opmerkte, dat bestanden niet per ongeluk uit je backup set verdwijnen.

Zoals ik al zei zijn er meerdere mogelijkheden, wat je nu zelf ook aangeeft en adviseert.

En ik hoef me echt niet te verdiepen in de mogelijkheden van de verschillende soorten full, incremental en alle andere soorten backup die er zijn.
Daar weet ik ruim voldoende van wanneer je er al zo'n 25 jaar mee werkt.
Daar heb ik echt je advies om me er eens in te verdiepen niet voor nodig.

In het algemeen waardeer ik je antwoorden zeer Edmoor, maar in deze wilde ik je toch aanvullen. Vooral omdat het eeuwig zonde zou zijn als TS zo'n simpele bouwmarkt kluis gaat kopen, in de illusie dat de data dan veilig opgeborgen ligt.

Ik had me wel iets beter mogen uitdrukken. Mijn excuus.

en zaken zoals Dropbox of Skydrive of Google Drive dan?
Hebben jullie daar ervaring mee?

Als ik het dus goed begrijp bewaren jullie backups op een HD in je eigen huis?

Dropbox gebruik ik uitsluitend voor het uitwisselen van bestanden.
Met een cloud oplossing heb ik geen ervaring omdat ik het zelf veiliger vind om backups inderdaad op een eigen HD voorhanden te hebben.
Met een andere oplossing ben je toch weer afhankelijk van derden en dat wil ik niet.
Maar dat is persoonlijk.

Cloud is nog niet heilig inderdaad. Kijk maar naar megaupload. Je hebt geen enkele garantie dat je bestanden nog terug te halen zijn. Wel is de kans dat zowel je online backup als je lokale bestanden tegelijkertijd verdwijnen behoorlijk klein. Vul dit aan met nog een eigen HD in je huis en je zit naar mijn idee redelijk goed. Iets beters (zowel haalbaar als betaalbaar) heb ik voor thuis nog niet kunnen vinden.

200 GB uploaden zal altijd vrij lang duren. Er zijn echter online backup diensten die je de mogelijkheid geven de data via een harde schijf op te sturen. Zij sturen je dan een externe hd toe waar je al je bestanden op kunt zetten, deze stuur je per post terug. Vervolgens zetten zij het in 'de cloud' en heb je toegang tot je data. Dit is de enige manier om echt de lange upload tijd te ontwijken. KPN en Livedrive zijn beide trouwens ook meer de budget aanbieders, probeer Mozy of Carbonite en wellicht gaat dat ook wat sneller!

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan