Online een website maken en onderhouden

Status
Niet open voor verdere reacties.

Erik en Ella

Gebruiker
Lid geworden
10 okt 2007
We gaan over ruim 1 jaar een wereldreis maken:) Voor onze thuisfront willen we een website bouwen en onderhouden. We zijn wel een beetje thuis met het pc gebeuren, maar site bouwen en onderhouden is nieuw voor ons, dus ook de termen die ons om de oren vliegen.

Wat we al hebben: Een hosting bedrijf gevonden hier op helpmij.nl.
Wat we willen: De bedoeling is dat we via internetbedrijven, pc's van anderen en eigen pc onze site bij kunnen houden. Verhalen en foto's plaatsen. Nu stelt het hosting bedrijf voor om Joomla of Wordpress op de server te plaatsen.

Klinkt allemaal wel mooi, maar na dagen prutsen en zoeken:confused:, weten we nog steeds niet hoe we dit moeten doen. Er is overal wel uitleg te vinden om Joomla te downloaden, maar niet hoe je die op de server plaatst. Ook hebben we dan geen enkel idee hoe we foto's moeten uploaden naar onze site ( met usb-stick?).
Of zeggen jullie dat het beter is om met bv dreamweaver en een ftp programma onze site te onderhouden ( met alle gevolgen vandien na bv een crash)?

Wie kan ons vertellen wat we stap voor stap moeten doen om ons doel te bereiken? Tip zijn allemaal welkom.:thumb::thumb:

Ik zal gewoon een kant en klare blog nemen. Dat is allemaal al kant en klaar, zo kan je bijvoorbeeld: www.waarbenjij.nu . Er zijn nog meer websites die soortgelijke diensten aanbieden. Scheelt een hoop gerommel...

Kant en klaar is een optie, maar als je het toch in eigen hand wilhouden kun je hier kijken voor een stap voor stap installatie van Joomla. In ieder geval begint het met downloaden, uitpakken en via FTP kopieren van bestanden naar de server. Vervolgens de hoofdpagina oproepen en vandaar de installatie starten.

Misschien een :o vraag. Als Joomla op de server staat. Hoe werkt dan het uploaden van bv foto's? Inloggen op Plesk en dan via Joomla bestanden van een pc downloaden? Ik vraag dit omdat ik er zeker van wil zijn dat ik straks geen ftp meer wil gebruiken.:confused:

Waarbenjenu is een leuk iets, maar we willen echt ruimte hebben voor heel wat foto's. En een eigen site vinden we toch wel iets hebben. Straks hebben we de tijd:)

Zodra Joomla is geinstalleerd heb je niets meer te maken met uploaden via ftp en/of plesk. Je logt dan gewoon in via een Joomla login-pagina. Je komt dan in een beheergedeelte waar je alle onderdelen van je website kan beheren, waaronder foto's plaatsen.

NB: Als je Plesk hebt op de server kun je mogelijk via die interface installeren. Dit scheelt een hoop handmatig werkt. Ga daarvoor in Plesk naar je domein en kijk daar bij de 'Aplication Vault' of Joomla daar in de lijst staat en installeer deze (of een andere).

Ik heb hier gekeken, maar zie dit niet op de Plesk die ik aangeboden krijg???? Ik heb er een pageprint gemaakt.

Alvast bedankt :thumb:

Bijlagen

• webreus pageprint.jpg
    webreus pageprint.jpg
    87,6 KB · Weergaven: 66
Je moet nog even op de link van de domeinnaam klikken onder domains (wat je geel gemaakt hebt). Dan krijg je in het vervolgscherm erboven de optie 'Application Vault'.

Kijk:):):):):) gevonden. Ik ga hiermee aan de slag. Maar heb nog 2 vraagjes hierover: Als ik straks via een internet café de site wil onderhouden, kan ik dan gewoon een usb-sticj meenemen en via Plesk/Joomla deze uploaden?

Vraag 2: Kan ik kleine proggie's op Plesk zetten. zoals Adobe Photoshop Lightroom??

Alweer bedankt :thumb::thumb:

Ik weet niet in hoeverre computers in internetcafes beschikken over toegankelijke usbpoorten om te gebruiken. CD-rom zal eerder beschikbaar zijn.

Installeren van programma's zoals je op een computer doet zal in PLESK niet gaan. Het ligt een beetje aan welke functies van Lightroom je gebruikt welke alternatieven je hebt (bijvoorbeeld in de andere pakketten die wel in Plesk te installeren zijn).

Zoals gezegd heb ik Joomla gevonden en ( volgens mij geïnstalleerd) Waar kan ik dat zien en hoe moet ik dit programmaatje openen?

Ik heb inderdaad ook gezien dat er ook alternatieven opstaan, zoals je zegt.

Wel erg fijn dat je zo vlug reageert en ons zo helpt. In een uurtje zijn we veel verder gekomen dan afgelopen dagen:thumb::thumb:

Als alles goed is gegaan kun je inloggen op Joomla via de pagina: http://www.uwdomeinnaam.nl/administrator. Daar moet je inloggen met de gegevens die je tijdens de installatie hebt opgegeven. Je komt dan in het beheergedeelte, waar je alle zaken van de website kunt gaan regelen: pagina's, teksten, layout en dergelijke.

:D:D:D Het is allemaal gelukt. Het installeren en inloggen. Tijd om weer te gaan prutsen om onze site te bouwen en online te zetten. In ieder geval erg bedankt allemaal :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan