Status
Niet open voor verdere reacties.

erikiej1

Gebruiker
Lid geworden
29 apr 2008
Beste lezer ;)
Ik heb met een paar anderen een best grappig 2D spel gemaakt. Die wil ik op een zelfgemaakte site zetten zodat mensen het spel kunnen downloaden. Maar hoe kan ik er voor zorgen dat mensen met elkaar kunnen praten op dat 2D spel en elkaar kunnen zien? Kortom: Hoe zet ik het online?
Grtz, Erik

Als je spel met C++ gemaakt is zal je gebruik moeten maken van een netwerklib.

Enkele voorbeelden zijn SDL_Net en RakNet (maar er zijn er veeeel meer).
SDL_Net komt met een chatprogramma als voorbeeld, dus in jouw geval kan dat wel handig zijn.

Hou er wel rekening mee dat om te kunnen chatten je ergens een soort connectie moet kunnen maken. Dus heb je hoogst waarschijnlijk een server nodig waarop iedereen dan verbind.

Als je ook wil dat de spelers elkaar ingame kunnen zien, dan zal je je hele game moeten herprogrammeren, en eerst en vooral over de netwerkstructuur nadenken.
Welke berichten moet ik versturen, op welke momenten, met welke frequentie, naar wie ?
Het zijn enkele problemen die je netwerklaag zal moeten kunnen afhandelen.

In elk geval veel succes ermee! (en post de link naar je game dan maar eens in 'test mijn programma', ik ben benieuwd ;))

Tutorial

Ik gebruik allegro met Dev-cpp dus kan ik daar gewoon SDL_Net bijdoen? En ken je een goed boek of een goede online-tutorial die me leert hoe je die dingen via een server stuurt of zo?
grtz, Erik (btw. Zo te zien duurt het nog een poosje voor het af is dus nog ff geduld voor je het kunt zien ;) )

je kunt ook zelf gebruik maken van sockets maar dan alsnog is heel het netwerk gedeelte (naar mijn idee vooral synchronisatie) erg moeilijk om te doen dus je zult wel even wat research moeten doen

Ik weet nu nog niet precies wat ik moet doen..

Ik weet nu nog niet precies wat ik moet doen..
Kan iemand mij een goede tutorial vinden (liefst nederlands) van sockets en/of SDL_Net of iets dergelijks? BVBD..

dat kunnen we vast wel maar ik raad aan om eerst zelf even op google oid te kijken

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan