• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Onmogelijk? Aantal.als tellen uit 3 verschillende kolommen met twee voorwaardes

Status
Niet open voor verdere reacties.

gast01501

Gebruiker
Lid geworden
18 mei 2008
Help mij! :)

Google en Excelforum konden mij niet helpen: Ik wil het aantal keren tellen, dat er een storing op een bepaalde machine voorkomt. Voor HelpMij heb ik een apart Excelbestand aangemaakt. Als je dit document gaat tellen, kom je op 8 storingen uit. Het originele bestand bestaat uit honderden rijen en meer kolommen, dus handmatig is onmogelijk.

Ik wil het aantal keren tellen dat er een storing voorkomt, per machine. (Het gaat om machine 6 en 7)
Nu heb ik geprobeerd dit op te lossen met =AANTAL.ALS(C2:C8;B2:B8=6)+AANTAL.ALS(G2:G8;B2:B8=6)+AANTAL.ALS(K2:K8;B2:B8=6), zie bijlage. Bekijk bijlage HelpMij Aantal.als problematiek.xlsx

Ik las nog iets over Somproduct, maar daar begrijp ik weinig van. Ik ben ten einde raad en kan er serieus niet van slapen. Wie is mijn redder in nood? Alvast super bedankt!

Bekijk bijlage HelpMij Aantal.als problematiek.xlsx

Gegroet,

Jouw formule klopt niet! het is AANTAL.ALS(bereik; criterium). Jij hebt AANTAL.ALS(bereik; bereik=voorwaarde). Duuus daarom werkt het niet.
Daarnaast snap ik je hele sheet niet echt: want nu tel je tijd in de verschillende kolommen?
Ach ja, in ieder geval: je formule klopt niet, daarom werkt het niet

Groet,
Jack

Voor machine 6:
=SOMPRODUCT(($B$2:$B$8=6)*($C$2:$C$8>0))+SOMPRODUCT(($B$2:$B$8=6)*($G2:$G$8>0))+SOMPRODUCT(($B$2:$B$8=6)*($K$2:$K$8>0)) = 2 storingen

Voor machine 7: (6 vervangen door 7:)
=SOMPRODUCT(($B$2:$B$8=7)*($C$2:$C$8>0))+SOMPRODUCT(($B$2:$B$8=7)*($G2:$G$8>0))+SOMPRODUCT(($B$2:$B$8=7)*($K$2:$K$8>0)) = 5 storingen

Overigens staat in C5 geen datum maar in D5 en E5 wel tijdstippen. Als je in C5 wel een datum invult kom je op 6 storingen voor machine 7

Reactie op #4.

In de bijgevoegde link is de oplossing geplaatst.

Ik kwam er naderhand achter dat deze vraag ook hier geplaatst was.

Dat valt onder de kop crosspost.

Waarschijnlijk weet je zelf als geen ander, waarom crossposten door sommige forumleden als vervelend wordt ervaren.

Wat me opvalt is dat Myrose wel de vraag leest, maar vervolgens niet meer reageert.

Bedankt

Wow, wat een snelle reacties!

Vriendelijk bedankt voor alle hulp, dankzij arrie23 heb ik wat ik wilde! Verder doorrekenen met draaitabellen blijft toch altijd tricky en doe ik liever niet.
@McJack; De formule klopte idd niet, daar was ik achter. Maar waarom deze niet klopte, begreep ik niet :)

Is het ook mogelijk om de totale downtijd op deze manier uit te rekenen? (Eindtijd-starttijd bij bijv. alleen machine 6)
Ik heb het geprobeerd met onderstaande formule, maar uiteraard krijg ik de welbekende foutmelding :shocked:
=SOM.ALS($D$2:$E$8;($B$2:$B$8=6);(E2:E8-D2:D8))

Overigens, ik ben geen 'hem', maar een 'haar'. :)

Groetjes,
Myrthe

@oeldere, excuses voor 'crossposting', dit zal niet nog eens gebeuren. Wat mij opvalt is dat ik de vraag vandaag pas kon lezen, dus had ik niet eerder kunnen reageren. Waarom zoveel hostility? Spread the :love:

Hoi Myrthe,

Met een beetje stoeien met mijn formule had je wellicht het antwoord op je vraag over de downtijden ook zelf kunnen beredeneren/uitvogelen (het forum is immers ook bedoeld om er zelf wat van te leren).
Maar vooruit, ik ben in een goede bui :),het panklare antwoord is:
Voorbeeld voor machine 7:
=SOMPRODUCT(($B$2:$B$8=7)*($E$2:$E$8-$D$2:$D$8))+SOMPRODUCT(($B$2:$B$8=7)*($I$2:$I$8-$H$2:$H$8))+SOMPRODUCT(($B$2:$B$8=7)*($M$2:$M$8-$L$2:$L$8))
Eventueel celeigenschappen aanpassen naar uu:mm

Laatst bewerkt:
Geweldig!

Geweldig Arrie! Echt super bedankt. :D

Mijn formules mislukken vaak (denk ik), doordat de verschillen tussen criteria/bereik/matrix/optelbereik/etc. mij niet erg duidelijk zijn. (En omdat ik formules met elkaar verward.) Ik snap nog steeds niet echt wat SOMPRODUCT nou doet. Helaas ben ik een Excel-leek.

Anyways, zoals je waarschijnlijk gezien hebt, zijn er meerdere redenen voor downtijden. Wat ik nu nog moet weten, is hoeveel keer een specifieke storing voorkomt, per specifieke machine. Na dit aantal, zal ik ook nog uit moeten vogelen wat de totale storingstijd van een storing is, op een bepaalde machine. Als ik als reden gebruik, "TD", geven onderstaande formules (alweer) een foutmelding:
=SOMPRODUCT(($B$2:$B$8=7)*(F2:F8=TD))+SOMPRODUCT(($B$2:$B$8=7)*($J$2:$J$8=TD))+SOMPRODUCT(($B$2:$B$8=7)*($L$2:$L$8=TD))
En deze ook:
=AANTAL.ALS(($B$2:$B$8=7);(F2:F8="TD"))+aantal.als(($B$2:$B$8=7);($J$2:$J$8="TD"))+aantal.als(($B$2:$B$8=7);($L$2:$L$8="TD"))

Zou je me een opstapje kunnen geven over welke formules bij deze problematiek bruikbaar zijn? Dan probeer ik zelf wel weer wat verder te knoeien.

Het is trouwens zeker niet mijn bedoeling om een panklaar antwoord uit je te knijpen, ik worstel er zelf ook mee :) Wellicht leuk weetje: Je hebt al veel bijgedragen aan een proffesionalisatie bij een kleine plastic fabrikant ;)

Groetjes!

vervang in deze:
Code:
=SOMPRODUCT(($B$2:$B$8=7)*(F2:F8=TD))+SOMPRODUCT(($B$2:$B$8=7)*($J$2:$J$8=TD))+SOMPRODUCT(($B$2:$B$8 =7)*($L$2:$L$8=TD))

TD eens door "TD"

Je bent voor de aantallen op de goede weg met je eerste formule. Tekst wel altijd tussen dubbele aanhalingstekens: "TD" (zie ook opmerking Haije).

Toch ook maar weer een panklare oplossing voor de totale downtijd per storing per machine maar als je de aantallen goed hebt kan je deze vast ook wel :)

=SOMPRODUCT(($B$2:$B$8=6)*($E$2:$E$8-$D$2:$D$8)*($F$2:$F$8="TD"))+SOMPRODUCT(($B$2:$B$8=6)*($I$2:$I$8-$H$2:$H$8)*($J$2:$J$8="TD"))+SOMPRODUCT(($B$2:$B$8=6)*($M$2:$M$8-$L$2:$L$8)*($N$2:$N$8="TD"))

PS: in plaats van in de formules 'hard' te verwijzen naar machine 6/7 en storing "TD" zoals nu kan je deze waarden ook in cellen zetten en de formule naar deze cellen laten verwijzen waardoor je makkelijker de machine en type storing kan wijzigen zonder je formule aan te hoeven passen.

PS2: leuk om te horen dat het goed van pas komt

Laatst bewerkt:
Opgelost!

Hoi Arrie,

Dat werkt! Hallelujah. Een donatie waard.
Ik ga morgen verder puzzelen met de aantallen.

Groetjes en nogmaals dank,
Myrthe

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan