• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

"onmogelijke" naam in het naamvak

Status
Niet open voor verdere reacties.

grietsenwijma

Gebruiker
Lid geworden
25 jun 2013
Goedemiddag

Ik probeer het navigeren in een groot document makkelijker te maken door cellen namen te geven

Voor de vindbaarheid is het het mooist als de naam van de cellen die ik wil vinden gelijk is aan de inhoud.

Dus als cel A1 als inhoud het woord "kruk" heeft verander ik de naam van deze cel via het naamvak van "A1" naar "kruk"

Werkt uitstekend.

Echter, de meeste cellen die ik zo wil behandelen hebben als inhoud een nummer, bijvoorbeeld "3.1.5"
Dit wordt niet als naam geaccepteerd.

Ik ben al wat aan het stoeien geweest met diverse variaties, bijvoorbeeld "#3.1.5"
...maar tot dusverre geen succes.

Heeft iemand een suggestie voor een aanpak of workaround die het wel doet?

Alvast dank!

Een naam mag geen punten, komma's, streepjes, (lees)tekens, etc bevatten. (underscore mag wel)
Verder moet een naam beginnen met een letter of underscore.
Ook mag een naam geen conflict hebben met een bestaande naam of celnaam (bijvoorbeeld: BOL15 kan dus niet)

je kunt dus wel "_315" gebruiken.

Bedankt!

't kon dus tóch

Zo kan ik verder, ik ga de vraag markeren als opgelost! :thumb:

Laatst bewerkt:
Waarom zou je voor de navigatie niet de naam (= address) van de cel gebruiken ?

Een naam mag geen punten, komma's, streepjes, (lees)tekens, etc bevatten. (underscore mag wel)
Verder moet een naam beginnen met een letter of underscore.
Ook mag een naam geen conflict hebben met een bestaande naam of celnaam (bijvoorbeeld: BOL15 kan dus niet)

je kunt dus wel "_315" gebruiken.

...ook al had ik de vraag al als opgelost gemarkeerd, toch nog een kleine vervolgvraag: Zit er een limiet aan het aantal cellen die je een eigen naam mag geven? of is dat toch oneindig?

In dit geval gaat het om tussen de 800 en 1000 gevallen, het zou erg vervelend zijn als ik na het aanmaken van naam 500 er achter kom dat ik de limiet heb bereikt.

Bedankt!

Waarom zou je voor de navigatie niet de naam (= address) van de cel gebruiken ?

Is mij niet helemaal duidelijk of je hetzelfde bedoelt als ik
Navigeren naar een cel met de naam "kruk" (naar cel A23 waarin "kruk" staat) is wat ik wilde
navigeren naar cel A23 is ingewikkelder omdat hij op meerdere werkbladen kan staan en de celnaam verandert als je een regel tussenvoegt.
(Voor alle duidelijkheid: de informatie moet vanuit andere werkboeken bereikt worden.

...maar als je een nog betere/makkelijker mogelijkheid kent: Graag! Ik ben me er zeer van bewust dat ik zelf nog geen 15% van de mogelijkheden van excel ken.

rijen/kolommen toevoegen is nooit een goed plan in Excel.
De intelligente tabel is niet voor niets bedacht.
In plaats van >500 navigaties, zou ik gebruikers via een userform gegevesn laten invoeren/bekijken/wijzigen.

ik heb voor de grap in een loop gedefinieerde namen aangemaakt van het type "_A1", die verwijst naar cel A1.
De loop heb ik gestopt na 20.000, dus ruim boven je gestelde limiet.
Bij het googlen vind ik nergens een limiet, dus ?
Toch vind ik je werkwijze niet handig.

Navigeren naar 'kruk' zonder benoemd gebied:

Code:
Sub M_snb()
   Application.Goto Sheet1.Cells.Find("kruk"), True
End Sub

Navigeren naar 'kruk' zonder benoemd gebied:

Code:
Sub M_snb()
   Application.Goto Sheet1.Cells.Find("kruk"), True
End Sub

In mijn geval gaat het om het ophalen van waarden die in een rij staan samen met bijv. "kruk"

Voor alle duidelijkheid, "kruk" staat in een ander excel moedergegevens werkboek, op 1 van de 24 werkbladen

Mij lijkt nog steeds de naamgeving "_kruk" het handigst, maar ik leer graag bij.

Waarom steeds zo mondjesmaat info verstrekt als je zo graag bijleert ?

Waarom steeds zo mondjesmaat info verstrekt als je zo graag bijleert ?

Ik moet toegeven dat je daar een punt in hebt.

Daarom nu een meer volledige beschrijving:
Er is een moederbestand (A) met regels verdeeld over 24 werkbladen (per werkblad 20...100)
Iedere regel is een cel met een tekstartikel en nog een aantal cellen er achter met verdere info (vinkjes, dat soort spul)

Dochterformulieren (B) kijken naar dat bestand en halen daaruit de (dan steeds meest recente versie) van die info.

Huidig plan wat ik heb is om in A het nummer voor iedere regel ("1.1.2", dat soort spul) te verwerken in de celnaam waar dat nummer in staat. (dat was mijn oorspronkelijke vraag, oplossing: "_1.1.2")
Vanuit B kan ik dan cellen koppelen aan die celnaam in A
...en vanuit daar ook de andere cellen oproepen (tot iemand met een beter idee komt denk ik aan een verschuiving vanuit de cel met naam (1.1.2))

Ik twijfel er niet zo erg aan of bovenstaande wel gaat werken, dat komt wel goed.

...maar of er slimmere/eenvoudiger manieren zijn om hetzelfde te bereiken?
Zou mooi zijn, ik sta op het punt van beginnen, ik kan hier nu nog keuzes in maken.

Vast dank!

ik zou het moeten proberen, ik heb er geen ervaring in, maar
- maak je dan je namen aan in B en die verwijzen naar cellen in A ?
- maak je je namen aan in A en roep je die dan aan in B ?
In beide gevallen, hoe is de werkwijze ?
In ieder geval moeten beide bestanden steeds open zijn om deftig te kunnen werken.

Ik twijfel er niet zo erg aan of bovenstaande wel gaat werken, dat komt wel goed.
Als je klaar bent, dan zou ik het graag eens zien, louter uit nieuwsgierigheid.
Ik zou alvast proberen met er 1 aan de praat te krijgen, vooraleer er 100 aan te maken.
Alles in een tabel zetten zou misschien ook een optie zijn, tabellen zijn in principe ook gedefinieerde namen ????

Het splitsen van soortgelijke gegevens met eenzelfde struktuur over verschillende werkbladen wordt zelden als 'verstandig' aangeduid.
Een 'database' (=gegevensverzameling) bestaat bij voorkeur uit 1 bestand.
Een 'database' bevat dan ook geen dubbele gegevens (=dezelfde gegevens op verschillende plaatsen)
Je wil nu een hoop koppelingen leggen die waarschijnlijk het gevolg zijn van die onnodige splitsing in 24 werkbladen.
MS heeft juist met de 'intelligente' tabel een hulpmiddel geïntroduceerd om Excel meer 'database' faciliteiten te geven.

Natuurlijk werkt een hier geplaatst voorbeeldbestand het beste om goede adviezen/suggesties te krijgen.

Laatst bewerkt:
Het splitsen van soortgelijke gegevesn met eenzelfde struktuur over verschillende werkbladen wordt zlden als 'verstandig' aangeduid.
Eeen 'database' bevat dan ook geen dubbele gegevens (=dezelfde gegevens op verschillende plaatsen)
Je wil nu een hoop koppelingen leggen die waarschijnlijk het gevolg zijn van die onnodige splitsing in 24 werkbladen.
MS heeft juist met de 'intelligente' tabel een hulpmiddel geïntroduceerd om Excel meer 'database' faciliteiten te geven.

Natuurlijk werkt een hier geplaatst voorbeeldbestand het beste om goede adviezen/suggessteis te krijgen.

Zucht.....
Ik ben het helaas met je opmerkingen volledig eens.
Er is hier een jaar lang door 3 personen aan gewerkt om alle informatie in een bepaald format te gieten, en als aller áller laatste wordt de persoon er bij betrokken die het werkend moet maken.:rolleyes:

...en zo zit ik nu voor de keus om óf een onnodig ingewikkelde structuur op te zetten, óf 3 personen zo ver krijgen om de klus waar ze zo trots op zijn weer helemaal overhoop te halen....

Ik ben bang dat het eerste het makkelijkste is:shocked:

Zonder goed voorbeeld van je structuur en wat je wilt bereiken blijft het speculeren en is er geen zinnig woord over te zeggen.

@snb
Een antwoord met in 7 regels 7 tikfouten?
Ik had iets anders van je verwacht.

Het splitsen van soortgelijke gegevesn met eenzelfde struktuur over verschillende werkbladen wordt zlden als 'verstandig' aangeduid.
Eeen 'database' bevat dan ook geen dubbele gegevens (=dezelfde gegevens op verschillende plaatsen).

Natuurlijk werkt een hier geplaatst voorbeeldbestand het beste om goede adviezen/suggessteis te krijgen.

7 ???
5 fouten + een randgeval, wel pijnlijk voor SNB. Het zal wel een 'off day' zijn of een haperend toetsenbord.
en 6 lijnen + een lege regel

Blijft wel een zwakke argumentatie ten voordele van de 'dtaalvirtuoos' onder ons

Bijlagen

• Schermafbeelding 2020-12-17 170941.png
    Schermafbeelding 2020-12-17 170941.png
    107,1 KB · Weergaven: 32
Laatst bewerkt:
Nr 7 is de ontbrekende punt in regel 3.

Laatst bewerkt:
Ik ben al lang blij dat er überhaupt nog iemand is die mijn berichten wil lezen.
Ik hanteer ook altijd de voorkeurspelling uit 1953, omdat er sindsdien op spellinggebied niets is verbeterd (alleen maar verslechterd).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan