Onregelmaat in booten

Status
Niet open voor verdere reacties.

Digger36

Gebruiker
Lid geworden
28 mei 2006
Beste mede help mij-ers :)

Vooraf even mijn excuses voor de vele tekst en bedankt voor het toch lezen :o

Na mijn vorige vraag (http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?t=384618) gaan mijn problemen verder.

Eerst even wat gegevens:

Mobo Asus P5R1-V DeLuxe
Voeding Sharkoon Silentstorm 480-9A (480 Watt)
HD Seagate Baracuda 7200 IDE 120 Gb
HD Seagate Baracuda 7200 SATA 250 Gb
Sound Creative Soundblaster Live 24 bits
Video XFX nvidia Geforce 6600 GT
1x DVD writer dual layer IDE
1x DVD speler IDE
Geheugen Kingston 1 Gb kit (2 bankjes)

Na mijn vorige problemen (zie bovenstaande link) had ik mijn PC weer aan de praat. Op aanraden van masmannetje ook de koelpasta vervangen en de temperaturen bleven keurig op niveau (processor onder de 30 graden en GFX onder de 40 graden).

Opstarten ging prima. Ik heb gisteren regelmatig de PC uit gezet en weer aangezet en opstarten ging elke keer uitstekend zonder problemen.

Ik had de PC even in de woonkamer neergezet om aan de problemen te werken en heb hem (omdat ik dacht dat alles weer ok was) weer naar zijn normale plekkie verhuisd.

Daar weer opgestart en daar begonnen mijn nieuwe problemen. Mijn PC reboot nu niet meer. Wel start hij niet meer goed op.

Met booten komen min of meer willekeurig 4 verschillende situaties voor:

Situatie 1: Ik krijg 3 piepen (1 lang, 2 kort). en dat blijft hij herhalen. Ik kom nog niet in de POST messages op dat moment. Ik heb even gezocht en dat zou moeten liggen bij een AMI BIOS aan het geheugen (?) dat ineens niet meer leesbaar zou zijn (?).
4 seconden power knop is dan het enige waar hij op reageert. (ongeveer 32%)

Situatie 2: Ik hoor dat mijn DVD drives worden opgestart, opnieuw worden opgestart, opnieuw worden opgestart etc. etc. Daar blijft hij hangen. Geen piepen en geen POST messages. 4 seconden powerknop is ook hier het enige waar hij op reageert. (ongeveer 32%)

Situatie 3: Hij boot tot na de POST messages en komt dan met de mededeling: "Overclocking failed. Please enter SETUP to reconfigure your system. Press F1 to run SETUP. Press F2 to load Default Values and continue". In de BIOS staat AI Booster disabeled en Overclocking op STANDARD i.p.v. auto. Deze situatie komt altijd voor na situatie 1 of 2. (32%)

Situatie 4: Hij start normaal en zonder storingen op (6%)

Omdat hij zo inconsistent is met opstarten twijfel ik er aan of het geheugen (situatie 1) echt zo slecht is. Bij situatie 2 heb ik echt geen idee waar dat aan kan liggen en bij situatie 3 heb ik volgens mij alles zo staan zodat hij niet zou moeten gaan overclocken.

Hebben jullie gooeode suggesties of ervaringen met de zelfde problemen?

Alvast bedankt voor jullie reacties :thumb:

Zet in de bios alle instellingen eens op default

Hoi mrmusic,

Dank je wel voor je reactie :thumb:

De problemen ontstonden met de standaard BIOS instellingen. Omdat ik op de diverse fora en internet pagina's al had gelezen dat ASUS zijn moederborden uitrust met standaard overclock instellingen en ik situatie 3 onder controle wilde krijgen heb ik juist het overclocken uitgezet (zonder resultaat dus helaas).:(

Op je mobo zit toch altijd een knopje om alle settings weer default te zetten ?
probeer dat eens.

Op je mobo zit toch altijd een knopje om alle settings weer default te zetten ?
probeer dat eens.

Hoi Jasper,

Ik neem aan dat je de CMOS reset via de jumpers bedoeld? Die heb ik voor mijn vorige probleem al veelvuldig moeten resetten. Ik zal ook mijn geheugenbankjes eens testen en alle kabels en aansluitingen op het MoBo nog eens nalopen (hopelijk vanavond). Ik hoop dat dat de problemen verhelpt. Ik zal nog terug komen als dat geen resultaat heeft...

Zet in de bios alle instellingen eens op default

Ok... BIOS weer alles op default gezet. Geheugenbankjes getest. Geen probleem daar (tenzij ze allebei kapot zijn :confused: Hardware allemaal verwijderd. Alleen Voeding, HD, geheugen, MoBo en Processor / Koeler en 2 Fan's overgehouden..., ook dan problemen. Ik sta echt voor een raadsel aangezien hij het gisteren nog wel goed deed en er ook geen peil op te trekken is welke situatie er van toepassing is wanneer. :confused:

Tips zijn meer dan welkom :(

De kans is toch behoorlijk dat het aan je voeding, dan wel aan je moederbord ligt.
Sharkoon is geen A-merk.

Maar goed. Laat ik er even vanuit gaan dat dit niet het geval is.

Heb je ook problemen als je opstart zonder schijven (hdd,dvd)
Natuurlijk loop je vast doordat het systeem.
Maar jij hebt al fouten voordat je besturingssysteem wordt opgestart.

De kans is toch behoorlijk dat het aan je voeding, dan wel aan je moederbord ligt.
Sharkoon is geen A-merk.

Maar goed. Laat ik er even vanuit gaan dat dit niet het geval is.

Heb je ook problemen als je opstart zonder schijven (hdd,dvd)
Natuurlijk loop je vast doordat het systeem.
Maar jij hebt al fouten voordat je besturingssysteem wordt opgestart.

Hoi Marsmannetje :D

Nog bedankt voor je vorige tips :thumb:

Ik zal het zonder schijven proberen. Dit gaat wel morgen worden trouwens ;) Moet morgen om half zeven weer in de auto naar mijn werk zitten :rolleyes:
Ik was ook al bangvoor mijn voeding. Ik begrijp alleen niet waarom dit nou net na een dag probleemloos draaien en het verhuizen van de PC naar een andere plek opeens nu weer problemen geeft. Hij heeft dus na mijn vorige probleem een dag perfect gedraaid en opgestart. Een kapotte voeding net na de vorige problemen zou wel heel toevallig zijn maar ja..., toeval bestaat. Is er trouwens een manier om de voeding softwarematig gewoon thuis na te kijken? Ik heb niet zo veel zin om een nieuwe voeding te kopen en er dan achter te komen dat het daar toch niet aan ligt :)

De enige manier is door met een andere voeding te testen.
Maar ja: als je dan weer net een dag geen problemen hebt, dan zegt het nog niets.

Dingen uitsluiten is wat je moet doen. Vandaar het opstarten zonder schijven. Er kan namelijk een dvd-rom kapot zijn. Een kabel kapot zijn. Alles kan.

De enige manier is door met een andere voeding te testen.
Maar ja: als je dan weer net een dag geen problemen hebt, dan zegt het nog niets.

Dingen uitsluiten is wat je moet doen. Vandaar het opstarten zonder schijven. Er kan namelijk een dvd-rom kapot zijn. Een kabel kapot zijn. Alles kan.

Ik heb al zonder schijven geprobeerd (buiten de SATA en de DVD drives maar MET de IDE HDD) en dat had geen resultaat. Eigenlijk zonder extra hardware zoals hiervoor ook gepost. Ik zal ook nog eens testen zonder de IDE HDD. Ik heb nog wel een zwakkere voeding.Ik zal eens kijken of ik daar wat mee kan :) Voorlopig weer bedankt :thumb:

Mijn uiteindelijke oplossing nadat niets hielp: Nieuw blik gekocht. Werk ik toch weer even lekker :D

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan