Onregelmatig geen draadloze internetverbinding meer via Linksys router

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hans Textra

Gebruiker
Lid geworden
20 sep 2004
Mijn desktop pc met xp is via een vaste kabel aangesloten op mijn Linksys router en het UPC modem. Mijn laptop met Vista is draadloos verbonden met mijn router. De internetproblemen doen zich uitsluitend voor bij mijn laptop. Zeer onregelmatig verdwijnt mijn internetverbinding. Als ik dan de stekker van de router uit het stopcontact neem en vervolgens na 16 tellen weer aansluit is de verbinding hersteld. De frekwentie waarmee dit gebeurt varieert van eenmaal per maand tot tweemaal per week. Het wijzigen van de kanalen lost niets op. Ook het uit- en weer aanzetten van mijn AVG Firewall lost niets op. Het verplaatsen van mijn laptop naar een andere kamer in verband met storing van bv een magnetron, heeft ook niet tot een oplossing geleid. Heeft iemand een oplossing voor dit zeer irritant probleem.

Al vast bedankt voor het beantwoorden van deze vraag.

Groet
Hans

Als je met de stroomadapter aan de laptop géén problemen hebt, dan moet je energiebeheer van je draadloze netwerkkaart checken; die moet altijd volledig stroom krijgen.

Als je met de stroomadapter aan de laptop géén problemen hebt, dan moet je energiebeheer van je draadloze netwerkkaart checken; die moet altijd volledig stroom krijgen.

Beste Minal,

Wat bedoel je?

Gr.
Hans

Hoi,

Minal gaat er 'in the blind' van uit dat je de problemen met je verbinding hebt, omdat je de laptop niet op de stroomadaptor hebt aangesloten.
Hoe hij daarbij komt is een raadsel, want daar vermeld je niets over.
Dus de vraag aan jou is: heb je je laptop meestal aan de 220 aangesloten of werk je ook regelmatig alleen op de accu ..... ?
Indien het laatste, controleer dan of je het probleem wél hebt als hij alleen op accu werkt en niet als de laptop op 220 is aangesloten.

Hoi,

Minal gaat er 'in the blind' van uit dat je de problemen met je verbinding hebt, omdat je de laptop niet op de stroomadaptor hebt aangesloten.
Hoe hij daarbij komt is een raadsel, want daar vermeld je niets over.
Dus de vraag aan jou is: heb je je laptop meestal aan de 220 aangesloten of werk je ook regelmatig alleen op de accu ..... ?
Indien het laatste, controleer dan of je het probleem wél hebt als hij alleen op accu werkt en niet als de laptop op 220 is aangesloten.

Dag VanVeelen,

Nu begrijp ik wat er bedoeld wordt. Mijn laptop is altijd op de elektriciteit aangesloten. De oplossing die Minal geeft is dan ook niet bij mij van toepassing.

Groet
Hans

Hoi,

Dit probleem doet zich o.a. voor op het moment dat er in de directe omgeving andere routers zijn die uitzenden op hetzelfde kanaal.
Je kunt dit controleren door op de laptop SSIDer te installeren. Het programma 'ziet' netwerken in je omgeving en geeft daarbij het kanaal aan waarop ze uitzenden.
Is dit hetzelfde als bij jou, dan kan je het kanaal in de setup van je router wijzigen.

... hier een handige uitleg in een artikel in Computer!Totaal

Laatst bewerkt:
Het wijzigen van de kanalen lost niets op.
Groet
Hans

Was ook al geprobeerd!

Zoek het eens in een Update van je Wlan.
Maar al te vaak zijn Wlan en router niet compatible.
Dat kan in merk zitten, beveiliginstype ( ook al eens een ander type gekozen?).

Leen bijv. eerst eens een usb-adapter van iemand en kijk eens hoe het dan gaat.

Hoi,

Dit probleem doet zich o.a. voor op het moment dat er in de directe omgeving andere routers zijn die uitzenden op hetzelfde kanaal.
Je kunt dit controleren door op de laptop SSIDer te installeren. Het programma 'ziet' netwerken in je omgeving en geeft daarbij het kanaal aan waarop ze uitzenden.
Is dit hetzelfde als bij jou, dan kan je het kanaal in de setup van je router wijzigen.

... hier een handige uitleg in een artikel in Computer!Totaal

Het programma SSID heb ik gedownload en geïnstalleerd. Gezien de resultaten in de grafiek heb ik mijn kanaal (Rob7) van 11 gewijzigd in kanaal 4. Echter er zijn nog steeds overlappingen. Kanaal 14 heb ik niet in mijn router. Deze gaat tot en met 13. Mocht mijn probleem veroorzaakt worden door het storen van het kanaal door computergebruikers bij mij in de buurt dan is het toch vreemd dat als ik de router uit het stopcontact neem, vervolgens 16 tellen wacht en dan weer aansluit, weer een verbinding tot stand komt. Dat zou erop lijken dat het niets met de kanalen te maken heeft, omdat ik deze immers niet gewijzigd heb.

Groet
Hans

Bijlagen

• SSID.jpg
    SSID.jpg
    83,6 KB · Weergaven: 80
Hoi,

Eerlijk gezegd .... ik zie geen overlappingen in je grafiek. Er zit verder niemand op kanaal 4 dus .....
Als je nog last hebt van wegvallende verbinding heb je in elk geval uitgesloten dat het deze (geregeld voorkomende) oorzaak heeft.
Er kunnen dan nog een paar oorzaken zijn:

Het stuurprogramma van je draadloze netwerkkaart
Voorbeeld: ik heb een HP-laptop met in dualboot Vista en Win7. Onder Win7 is het me niet gelukt om de draadloze netwerkkaart goed te laten werken ... dus hetzelfde probleem: steeds wegvallende internetverbinding.

WPA verbindingstype
Voorbeeld: ik heb pas een nieuwe router (WNDR3700v2 van Netgear ... toppertje overigens). Ik had WPA-PSK (TKIP) + WPA2-PSK (AES), maar daar kreeg ik verbindingsproblemen mee
Nadat ik alleen AES had ingeschakeld, werkte hij perfect.

Hoi,

Eerlijk gezegd .... ik zie geen overlappingen in je grafiek. Er zit verder niemand op kanaal 4 dus .....
Als je nog last hebt van wegvallende verbinding heb je in elk geval uitgesloten dat het deze (geregeld voorkomende) oorzaak heeft.
Er kunnen dan nog een paar oorzaken zijn:

Het stuurprogramma van je draadloze netwerkkaart
Voorbeeld: ik heb een HP-laptop met in dualboot Vista en Win7. Onder Win7 is het me niet gelukt om de draadloze netwerkkaart goed te laten werken ... dus hetzelfde probleem: steeds wegvallende internetverbinding.

WPA verbindingstype
Voorbeeld: ik heb pas een nieuwe router (WNDR3700v2 van Netgear ... toppertje overigens). Ik had WPA-PSK (TKIP) + WPA2-PSK (AES), maar daar kreeg ik verbindingsproblemen mee
Nadat ik alleen AES had ingeschakeld, werkte hij perfect.

Hallo VanVeelen,

In de kolom Channel zijn er inderdaad geen overlappingen; echter in de daaronder staande grafiek overlapt mijn kanaal de kanalen 2, 3 en 4 van Thomson en kanaal 5 en 6 van Bentinck. Deze laatste is mijn buurman. Overigens vind ik het een fijn programma en ik zal een tijdje afwachten of zich mijn probleem nog voordoet. Mocht dat het geval zijn dan ga ik de code proberen te veranderen.

Tot zover bedankt voor je adviezen.

Groet
Hans

In dit geval zou ik kiezen voor channel 1 als ik inSSIDer screenie bekijk, het is enige in deze snapshot die op 2.4 Ghz in de 20 Mhz range je een goed bereik geeft de netwerken die je in die screenshot ziet kunnen op een 90 DBmV geen storende factor zijn.

In dit geval zou ik kiezen voor channel 1 als ik inSSIDer screenie bekijk, het is enige in deze snapshot die op 2.4 Ghz in de 20 Mhz range je een goed bereik geeft de netwerken die je in die screenshot ziet kunnen op een 90 DBmV geen storende factor zijn.

Noodlz,

Ok, ik zal je advies opvolgen. Bedankt.

Gr.
Hans

Weer geen verbinding

Gisteravond heb ik weer eens geen verbinding gehad met internet. Via het SSID programma heb ik onderstaande screen gemaakt. Mijn verbinding is Rob7. Vanochtend toen ik mijn pc opnieuw opstartte had ik nog steeds geen verbinding. De stekker van de router heb ik toen maar een 16 tellen uit het stopcontact getrokken en vervolgens weer erin geduwd. Toen had ik weer verbinding. Heeft er iemand nog een idee.

Hans

ssid110711.jpg

Hoi,

Aptje heeft kennelijk geen upc ....
Je hebt een linksysrouter en een aparte modem van UPC. De link van hem zal dus alleen maar tot grotere problemen leiden.
Het heeft geen zin zowel de router als de modem te resetten. Dat probeer je namelijk wanneer er verbindingsproblemen zijn tussen de modem en de router, maar die heb je niet omdat de internetverbinding met de pc wel goed is.
Er is nog een andere optie.
In het verleden werd in de router het mac-adres van de netwerkkaart van de pc gekloond. Dat gebeurde wanneer eerst alleen de pc op de modem van upc aangesloten was geweest en later een router is aangeschaft.
Tegenwoordig is dat niet meer nodig, maar het zou kunnen dat dat bij jou wel is gebeurd.
Maar bij jou zou daarvan sprake zijn, wanneer je geen internetverbinding hebt met de laptop wanneer je de pc (als eerste) hebt opgestart. Daar lijkt bij jou echter geen sprake van, tenzij je die verbindingsproblemen alleen hebt wanneer ook je pc aan staat.
Er zijn nog twee opties:
1. resetten van je router en alle draadloze instellingen opnieuw maken.
2. een draadloze netwerkkaart die niet in orde is.

Laatst bewerkt:
Hoi,

Aptje heeft kennelijk geen upc ....

dat klopt en daarom vraag ik ook wat er in huis is!:)

Adsl/kabel/provider/modem/modem-router/router accesspoint/statisch of auto als dat soort gegevens in een post vermeld worden heb je al veel meer inzicht!
Maar dat is vast VROUWELIJKE LOGICA!

Laatst bewerkt:
@Aptje,

De informatie in de starttopic is duidelijk: een aparte router van linksys en een apart modem van UPC.
NIets onduidelijks bij en geen enkele aanleiding om ervan uit te gaan dat TS niet een 'aparte modem' bedoelt, maar een combinatie modem/router.
Vraag je steeds af: wat voegt jou informatie toe aan duidelijkheid of oplossing van een probleem ..... of maakt je reactie e.e.a. wellicht alleen maar onduidelijker .... en schept het eerder verwarring!

Ter informatie ; er bestaan ook Providers in Nederland die modem leveren!
Zonder routerfunctie!

Neem me niet kwalijk dat ik het van alle providers kabel en adsl in Nederland niet gedetailleerd weet!

Laatst bewerkt:
Wat mij betreft einde discussie!! Dit voegt niets toe aan de oplossing van de vraag.

VanVeelen,

Voor de goede orde. Het is inderdaad zo dat UPC mijn internet provider is en ik van hun een modem heb (internet plus bellen). Aangesloten zijn een desktop pc met een vaste verbinding naar de router en een laptop met een draadloze verbinding. Het is de laptop waarop ik problemen ondervind. Met mijn desktop pc heb ik totaal geen problemen. Als ik kies voor optie 1, het resetten van de router en alle draadloze instellingen opnieuw maken, hoe gaat dat dan in zijn werk. Op dit gebied ben ik nogal onkundig en een analfabeet.

Groet
Hans

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan