Onregelmatige pieken CPU in rusttoestand

Status
Niet open voor verdere reacties.

IkHouVanHout

Gebruiker
Lid geworden
7 mei 2011
Tot sinds kort (nou, ja ... eh... een paar maanden) heeft mijn laptop een voor mij gevoel een raar probleem. Tot zover heb ik zowat het complete internet afgezocht om voor dit probleem een oplossing te zoeken. Ook mijn fan al schoongemaakt.

Probleem omschrijving:
Om de paar minuten gaat mijn CPU drastisch omhoog (richting de 80%+) Ik weet dat het in rust tussen de 2 tot 5 % hoort te zijn)). Daarbij hoor je ook een geluid dat er iets harder aan het werk gaat. Dit gebeurt in alle omstandigheden. Tijdens een potje gamen of wanneer er niets op staat. M'n hele computer begint langzaam te werken voor een +- minuut, tijdens een spel gaat mijn "frames per second" ronduit naar de 5.

Hieronder de specificaties van m'n laptop:
Acer Aspire 5520G (pas 2 jaar in bezit.)

- AMD Turion 64x2 dual core mobile technology TL-60 (2.0GHz, 3x 512KB L2 cache)
- Up to 1791 MB NVIDIA GeForce 8600GS TurboCache
- 4GB DDR2

NVIDIA GeForce 8600M GS 512MB

4 GB Ram

Ik hoop dat jullie een enig idee hebben waardoor dit probleem door veroorzaakt wordt en hoe ik het kan gaan verhelpen.

Bij voorbaat dank,
Michael

- Ik weet niet of ik het in de juiste forum heb geplaatst.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi,
welkom op Helpmij
kijk eens bij taakbeheer onder de tab "processen" welk process hier voor verantwoordelijk is. Onder opties ff aanvinken "altijd op de voorgrond".
Maximaliseer het venster en kijk welk process je cpu-tijd plotseling in beslag neemt.

probeer eens je register opruimen en defragmenteren verlaagt meestal ook je cpu gebruik.

@dennisdennis12
Eergisteren nog gedaan. Heeft niets uitgehaald jammer genoeg

@Mik Zjegger
Heb net gekeken bij processen, zonder enkele toepassing aan (ook geen internet).
dmw.exe (Beheer bureaubladvensters --> 44800kb) gaat de CPU redelijk vaak naar de 8 toe.
taskmgr.exe (Windows taakbeheer --> 2376kb) ook de CPU redelijk vaak naar de 8 toe.

Tijdens een klein spelletje spelen op het internet op een website gaat de CPU bij Chrome naar 60, met IE gebeurt dat ook. Bij een online game (FPS/MMORPG), idem dito.

Verder als ik bij prestaties gaat kijken zie je de CPU verbruik al snel omhoog gaan richting 65%

Verder snap ik er ook nauwelijks/niets van

Laatst bewerkt:
Heb je mss veel gadgets o.i.d. op je buroblad? Of een sidebar met rss-feeds of nieuws die regelmatig nieuwe berichten ophaalt?
Je moet het controleren in de toestand dat je het merkt, dus als je normaal met internet verbonden bent moet je dat nu ook doen.
Dus alle applicaties laten draaien die je normaal ook gebruikt. En dan controleren.

Laatst bewerkt:
@Mik Zjegger

Ik heb geen applicaties of een sidebar.

Ok, ik heb nu gedaan wat ik normaal doe. Ik heb er een screenshot van gemaakt.
taakbeheer.jpg

Dat gebeurt er zowat elke keer.

Dit stond op het moment aan:
en een spelletje op het internet.

Een paar maanden terug wanneer ik dit niet had, waren deze toepassingen ook aan. In de tussentijd van toen en nu, heb ik niets aan dingen veranderd in mijn laptop of iets bij gedownload. Dus zegmaar; het is uit het niets gekomen

Laatst bewerkt:
En maak tijdens dat het gebeurd eens een screenshot van het tablad Processen. Dat is wat M.Z. ook gevraagt had, maar dan zonder er een screenshot van te maken.

Ga er maar van uit dat niets vanuit het niets komt. Ik zie dat je 80 processen hebt lopen in Vista, lijkt mij toch wat veel.
Bij mij Win 7 60 processen, wat toch 20 processen scheelt.
Aangezien de meeste winst behaald wordt met het uitvinken van onnodige opstartprocessen zou ik eens gaan kijken bij msconfig onder het tabblad opstarten.
Windowstoets + r
typ
msconfig
enter
Bijna alles, buiten evt. firewall, internetsecurity of nadere antivirussoftware en evt. software v.d. draadloze verbinding, zou je daar kunnen uitvinken.
Weet je het niet zeker zet hier dan een screenshot v.h. venster.

@Mik Zjegger

Ik heb het aantal processen kunnen verlagen tot 53.
De uitwerking daarvan was nihil.
taakbeheer2.jpg

Ook onder het tabblad "opstarten" heb ik het een en ander uitgeschakeld.
msconfig.jpg

:o:o:o
Ga er even over nadenken.
Lees dit even (Eng)
Klik op de 1e link in m'n handtekening hier beneden en scan eens met die programma's.

Laatst bewerkt:
Sorry voor de late reactie. Er speelde andere dingen af. (Niet aan de PC.)
Ik zal het programma eens downloaden en gebruiken. Daarbij zal ik u op de hoogte houden. Dus, ik ga beide programma's; van de link in de reactie en de link in de handtekening gebruiken.

Ik zal dan zaterdag/zondag avond de resultaten vertellen.

Nu maar hopen dat dit de uitkomst/oplossing is voor het probleem.

Laatst bewerkt:
Het is eindelijk opgelost. Ik heb een paar scans gedaan met de software; Mbam en SAS.
Het bleken een paar trojans te zijn. Ik heb er verder over gezocht wat voor trojans het waren; ze verminderen de grafische prestaties.

Die van Uniblue werkte niet doordat er iets met een "Host" miste.

Bedankt voor jullie inzet om dit op te lossen.

- Status is op "opgelost" gezet.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan