• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Onregelmatigheidstoeslag berekenen

Status
Niet open voor verdere reacties.

JessicaNaina

Gebruiker
Lid geworden
10 feb 2019
Berichten
13
Goedenmiddag,

Ik heb een soortgelijke vraag al eerder gesteld, maar helaas zonder respons.
Nu ben ik zelf weer even verder gegaan met puzzelen, alleen loop ik wederom vast.

Ik zou graag automatisch mijn onregelmatigheidstoeslag willen uitrekenen, aangezien dit met pen en papier erg tijdrovend is.
Ik zou graag willen dat excel aan de datum ziet welke dag het is en daar dan het goede percentage aan koppelt.
De tijden een bijbehorende percentages staan allemaal in mijn opzetje.

Alvast bedankt!
 

Bijlagen

  • Urenregistratie ORT.xlsx
    15,1 KB · Weergaven: 175
Wat heb je zoal bij elkaar gepuzzeld dan? ik zie nergens een formule. Vraag ook even aan de moderator om 1 van jouw draadjes te sluiten anders lopen helpers mogelijk langs elkaar heen hetzelfde te verzinnen. Jouw tabel met toeslagen is mij onduidelijk; Je krijg doordeweeks een toeslag van 100% tussen 7:00 en 20:00? Op zaterdag een toeslag van 100% tussen 8:00 en 12:00? Met de functie WEEKDAY()/WEEKDAG() kan je de dag uit een datum bepalen. bv
Code:
=IF(WEEKDAY(B4;2)>5;"weekend";"werkdag")

Nb. De opmaak kan je het beste tot het laatst bewaren.
 
Hoi VenA,

Ik krijg doordeweeks van 7:00 tot 20:00 100% uitbetaald, zo ook op zaterdag van 8:00 tot 12:00.
Ik ben ondertussen al wat verder, alleen krijg ik mijn berekeningen niet kloppend door #WAARDE!-fouten. :(
 

Bijlagen

  • Urenregistratie ORT.xlsx
    18,6 KB · Weergaven: 76
Je kan de optie formules evalueren gebruiken om te kijken wat er zoal fout gaat. Verder is het niet mijn dingetje om zo'n urenstaatje werkend te maken.
 
Je zit niet ver van een oplossing..

De waarde formules krijg je omdat je "" deelt door 2. je moet de /2 binnen het laatste haakje plaatsen en dan ook nog even haakjes om de hele min-maxreeks plaatsen dan gaat het prima. De extra haakjes heb ik rood gemaakt hieronder
Code:
=ALS(ISFOUT(VIND.ALLES(WEEKDAG($B4);L$1)); "";[COLOR="#FF0000"]([/COLOR]MAX(0;MIN(U$9;D4)-MAX(U$8;C4))+MAX(0;MIN(U$7;$D4)-MAX(U$6;$C4))[COLOR="#FF0000"])[/COLOR]/2)

alternatief is dat je "" vervangt door een 0 maar dan krijg je in elke kolom 0:00. En die zou je dan desgewenst kunnen verbergen met een aangepaste celopmaak :mm;;; waarbij je de nulwaarden verbergt.
Ik denk als je ze niet verbergt dat dan een volle dag werk 8:00 wegvalt tegen 0:00 als je de sheet leest.

ik heb op de zaterdag kolommen in je bestand beide methoden toegepast. dan kun je kiezen / vergelijken wat jij het best vind
 

Bijlagen

  • Copy of Urenregistratie ORT-2.xlsx
    18,8 KB · Weergaven: 89
Bedankt roeljongman, het verbergen van de nulwaarden werkt een stuk fijner!
Ik heb alleen de /2 verwijderd uit de formules.

Ik ben weer aan de slag geweest met het bestand, zodat ik een blanco invulformulier kan maken voor iedere nieuwe periode.
Helaas zie ik nu dat mijn formule's (gedeeltelijk) niet kloppen.
Het is namelijk zo dat de waarden in kolom K, L, N, P en Q niet kloppen.
Dit komt volgens mij doordat er geen waarden staan in T6:T7, U6,U7 en Z6:Z7.
Ik heb geen idee wat ik hier kan invullen of hoe ik de formule moet aanpassen om hem kloppend kan krijgen.

Wat mij ook opvalt is dat wanneer je niets invoert er in kolom L, N en P wel waarden staan.
Misschien heeft dit iets met elkaar te maken?
 

Bijlagen

  • Standaardformulier urenregistratie KOPIE.xlsx
    18,1 KB · Weergaven: 63
Laatst bewerkt:
Je gebruikt nu in elke kolom dezelfde formule, maar als je toch kiest om 2 kolommen met 100% uren te hebben dan kun je de formule's toch ook aanpassen naar wat je nodig hebt? als er geen afwijkend % als je maar 1 tijdsframe hebt voor 100% op doordeweekse dagen dan laat je een deel van de formule die test of die U en T 6/7 waardes toch weg?
 
Allemaal heel erg bedankt voor de reacties!
Ik heb het bestand hier en daar aangepast en het klopt nu eindelijk :)
Er zit alleen nog 1 "schoonheidsfoutje" in en dan ben ik helemaal klaar.

In kolom L en N staan waarden terwijl de broncellen leeg zijn.
Iemand enig idee hoe ik deze waarden kan verbergen zolang de broncellen leeg zijn?
 

Bijlagen

  • Standaardformulier urenregistratie KOPIE.xlsx
    18 KB · Weergaven: 160
in L4:
Code:
=ALS(AANTALARG(B4:D4)=0;0;ALS(ISFOUT(VIND.ALLES(WEEKDAG($B4);L$1));"";MAX(0;MIN(U$9;$D4)-MAX(U$8;$C4))+MAX(0;MIN(U$7;$D4)-MAX(U$6;$C4))))

in N4:
Code:
=ALS(ISFOUT(VIND.ALLES(WEEKDAG($B4);N$1));"";MAX(0;MIN(W$9;$D4)-MAX(W$8;$C4))+MAX(0;MIN(W$7;$D4)-MAX(W$6;$C4)))

en dan doortrekken naar beneden
 
Dankjewel Haije voor je snelle reactie!
De formule voor N4 werkte niet helaas. Ik heb dezelfde opbouw van de formule voor L4 gebruikt voor N4 en dit werkt prima.

Hartstikke bedankt allemaal voor jullie hulp!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan