• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Ontbrekende maanden automatisch aanvullen

Status
Niet open voor verdere reacties.

jbiggel

Gebruiker
Lid geworden
5 dec 2002
Voor een rapportage heb ik ruwe data die ik bewerk tot ik een maand-/jaarrapportage heb. Op zich werkt alles prima maar ik zit met 1 detail dat er voor zorgt dat ik niet 100% tevreden ben: als een klant in een maand geen data heeft gegenereerd dan komt die dus ook niet mee in de eindrapportage. Dat heeft weer tot gevolg dat ik van de meeste klanten 12 regels heb en van sommige klanten minder dan 12.

Is er een mogelijkheid om excel zelf een regel (met klantnaam) aan te laten maken als een maand(nummer) ontbreekt?

Het ligt meer voor de hand om hier in de eindrapportage een structuur voor aan te brengen.
Heb je al een draaitabel geprobeerd?
Plaats anders een representatief voorbeeld.

Een draaitabel voegt toch geen extra kolommen/regels toe?

In onderstaand voorbeeld heb ik een (versimpelde) versie van mijn gegevens geprobeerd weer te geven. In de eerste drie kolommen staan de klantnaam, maandnaam en de waarde voor die maand. Klant A en C hebben niet in alle vier de maanden een waarde, klant B wel. Wat ik graag zou willen is wat er in kolom E tm G staat: dus als een klant geen waarde heeft voor een bepaalde maand dat deze maand automatisch wordt toegevoegd. In dit geval dus maand 2 voor klant A en maand 1 en 4 voor klant C. De waarde (3e kolom) zou ik graag zelf (eenmalig) willen kunnen bepalen, maar dat kan ik eventueel later aanpassen.

Hoop dat dit wat helderder is. Alvast bedankt voor het meedenken.

Bekijk bijlage Voorbeeld.xlsx

In een draaitabel kun je de optie "show items with no data" aanvinken, zie bijlagen.

Bijlagen

Klopt maar dat geeft nog geen zekerheid dat er 12 maanden voor elke klant komen te staan (bij een vol jaar). Bij filteren gaat het dan al verkeerd als niet tenminste 1 klant voor alle maanden een waarde heeft. Waar ik o.a. tegen aan loop is dat ik een berekening uit moet kunnen voeren op basis van die 12 maanden. Als een maand namelijk onder een bepaalde waarde komt moeten de 5 daar op volgende maanden mee worden genomen in een berekening. Daarnaast wordt er wel een cel "geschreven" maar daar kan ik de waarde (voor zover ik kan zien) niet van beïnvloeden.

Jep! Daar kan ik wat mee!

Nog een aanvullende vraag:

=ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN($B19&J$18;$A$4:$D$14;4;0);0)

De "laatste 0" is de waarde die ik kan gebruiken als er geen waarde wordt gevonden toch? De 0 er voor is de "waar/niet waar" trigger toch?

Veel groeten,

Joost

Laatst bewerkt:
De ' 0 ' bij VERT.ZOEKEN geeft aan dat er gezocht moet worden naar de exacte waarde. Volgens de regels der kunst had daar eigenlijk ONWAAR moeten staan.
De laatste ' 0 ' is inderdaad de waarde als er geen waarde gevonden wordt bij het verticaal zoeken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan