• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Ontdubbelen specifieke kolom

Status
Niet open voor verdere reacties.

Timleenders

Gebruiker
Lid geworden
14 jun 2006
Beste,

Het lijkt een erg eenvoudige opgave, maar ondanks uitgebreid speurwerk op zowel Nederlandse en Engelse sites heb ik de juiste oplossing nog niet gevonden.

Ik wil graag in een excel sheet alle dubbele waarden uit (in mijn geval) kolom G verwijderen. Dat betekent dat alleen de bovenste waarde wordt behouden en de waarden die daar eventueel onder komen worden verwijderd. Dit verwijderen geldt dan niet voor die specifieke cel, maar voor de gehele rij waar deze cel zich in bevindt.

De macro moet worden geactiveerd middels een button. Dat betekent dat de gebruiker niet van tevoren een kolom of range hoeft te selecteren maar dat dit automatisch gebeurt (in dit geval wordt automatisch voor kolom G gekozen).

Alvast bedankt voor de hulp!

Excel 2007 heeft hier een ingebouwde functie voor in Menu Gegevens>Duplicaten verwijderen.

Beide,

Bedankt voor jullie antwoorden, maar dit levert geen oplossing op mijn vraag.

Ik moet een macro via een button activeren. Deze macro moet alle dubbele waarden in kolom G opsporen en de rijen waarin deze dubbele waarden voorkomen volledig verwijderen. Echter, de rij waarin een bepaalde waarde voor de eerste keer voorkomt moet gehandhaafd blijven. Voorbeeld:

1
2
2
3
4
4
5

Moet na uitvoeren van de macro worden:

1
2
3
4
5

Een voorbeeld

Misschien heb je hier iets aan

Code:
Sub RemoveDuplicates()

Cells.Sort Key1:=Range("A1")
    totalrows = ActiveSheet.UsedRange.Rows.Count
    For Row = totalrows To 2 Step -1
        If Cells(Row, 1).Value = Cells(Row - 1, 1).Value Then
            Rows(Row).Delete
        End If
    Next Row

End Sub

Groet HWV

Bijlagen

Ondanks de talloze keren dat dit al behandeld geweest is, hier weer maar eens code:

Code:
Sub duplicatenverwijderen()

On Error Resume Next
    With Range("G2:G8")
        .Offset(, 1).Formula = "=IF(COUNTIF(R1C[-1]:R[-1]C[-1],RC[-1]),1,"""")"
        .Offset(, 1).SpecialCells(-4123, 1).EntireRow.Delete
        .Offset(, 1).ClearContents
    End With

End Sub

Sub advancedfilter()

On Error Resume Next
    With Range("G2:G8")