Ontoegankelijke harde schijf

Status
Niet open voor verdere reacties.

Caspar107

Meubilair
Lid geworden
2 dec 2001
Mijn oude Quantum Fireball harde schijf gaf tijdens het opstarten aan (SMART) dat hij slecht begon te worden en dat ik hem moest vervangen. Nu is deze melding twee of drie keer voorbij gekomen vandaag (moest eerst nodig wat anders doen) maar nu is de schijf niet meer toegankelijk in Win XP.
In de BIOS wordt de schijf nog wel gewoon herkend.
Is er nog een mogelijkheid data van deze schijf af te halen?

Korte 2e vraag: Een ATA 133 schijf, kan zeker niet op een ATA66/100 moederbord?

Heb je een andere pc waar je de schijf als slave kunt inbouwen?

Voor wat betreft de eerste vraag, probeer eens met een programma als pc-inspector te kijken of je hem nog kan benaderen, als er nog data opstaat die je wilt behouden, daarna een diagnose tooltje draaien van Quantum om te kijken hoe erg het is met de HDD.

Op de tweede vraag, ja hoor een UDMA133 werkt ook gewoon op 'langzamere' aansluitingen, het is downwards compatible, dus dat is geen probleem.

Voor wat betreft de eerste vraag, probeer eens met een programma als pc-inspector te kijken of je hem nog kan benaderen, als er nog data opstaat die je wilt behouden, daarna een diagnose tooltje draaien van Quantum om te kijken hoe erg het is met de HDD.
Heb een tooltje van Maxtor geprobeerd (Powermax) maar die ziet de schijf niet. Als ik Windows net heb opgestart is de schijf even zichtbaar, kan er zelfs opkomen maar gelijk daarna krijg ik een melding en is hij weer weg.

Op de tweede vraag, ja hoor een UDMA133 werkt ook gewoon op 'langzamere' aansluitingen, het is downwards compatible, dus dat is geen probleem.
Ik heb een ECS Elitegroup K7S5A Pro mobo maar krijg de schijf niet aan de praat als ik hem erbij zet. Of werkt een ATA133 schijf niet als er al een ATA100 schijf inzit?

Ja hoor, dat zou gewoon moeten werken maar als powermax de HDD niet meer ziet vrees ik het ergste......:eek:

OK, Quantum harde schijf, die is dan overleden.

Maar nu die 120 Gb schijf, als ik die erbij prik, dan ziet hij hem niet in de BIOS. Als ik doorstart begint te schijf (een soort van) te piepen en dat houdt na enige tijd op. In Windows XP wordt de schijf vervolgens ook niet gezien.

Beste Caspar,

Ik ben heel ernstig op zoek naar een Quantum Fireball 10 Gb !!!!
Ik heb een schijf ( al jaren) met een defecte print, en er zit nog 30% van mijn data op!
Het is een type die niet met een flatcable van de print naar de motot gaat, maar met een drukcontact.

Harddisk defect geen probleem, als elektronika maar ok is.
Kun je me verder helpen hiermee?

Laatst bewerkt:
Ik heb een 20 Gb schijf, ben ik dan de weg kwijt dat het een Fireball is :rolleyes: Ik kijk even...........ja een Fireball AS20.5.
Maar je geloof het niet, ik heb vanmiddag nieuwe mooie ronde IDE kabels gehaald. Nu dacht ik, ik probeer het eens met de oude flatkabel en wat denk je........ kom gewoon op de schijf (ben nu driftig alles aan het backuppen). Ik probeer straks ook even de nieuwe 120 Gb aan te sluiten via een oude flatkabel.

Hoi, ik heb ook een gelijkaardig probleem gehad en heb toen op de site van de hd een tooltje moeten afhalen en op diskette moeten zetten, daarna heb ik de pc moeten herstarten met de diskette in het station en die zorgde er dan voor dat de hd in het bios herkend werd, hierna had ik geen problemen meer maar dan moet je wel het juiste type op die site ingeven en daar moet dan ergens zo een tooltje staan( in normaal geziene omstandigheden)

Groetjes

Probleem opgelost, althans, de schijf is defect. Heb hem vandaag geprobeerd bij iemand met dezelfde schijf, de mijne deed het dus niet :( .

Bedankt allemaal.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan