ontspanvertraging

Status
Niet open voor verdere reacties.

vaes

Gebruiker
Lid geworden
27 feb 2010
Berichten
35
Een vriend staat op het punt een Panasonix Lumix DMC-FZ 38 te kopen, een tussenweg tussen compactcamera en reflex, maar leest nu ergens dat de ontspanvertraging voor dit toestel 0.9 sec bedraagt. Is dat veel??? Of hoeveel vertraging is nog acceptabel?? Ik had vroeger een dergelijk type van toestel (Nikon Coolpix 8700) en daar was de tijd tussen het afdrukken en de werkelijke opname storend lang en echt hinderlijk bij bvb foto's van kinderen.

Vaes
 
dat is inderdaad vrij lang. of het hinderlijk is... tsja hangt ervanaf wat je ermee wilt gaan fotograferen.
een cybershot camera neemt ze met 0.34sec, weer andere cameras doen het in 65 milisec.. het verschilt allemaal nogal, maar dit is zeker niet de snelste...
 
ligt eraan wat voor ontspanvertraging:
Ik heb een FZ28 en die is redelijk snel.
Wat bedoelen ze met ontspanvertraging? Tijd van scherpstellen+gemaakte foto? Of, indrukken ontspanknop, scherpstellen, en helemaal indrukken+foto gemaakt?
In dat laatste geval nog geen 1/20 sec.
 
Wat ik bedoelde was de tijd tussen het helemaal indrukken en de feitelijke opname. Intussen echter heeft mijn vriend het teostel toch aangekocht en ik hoor dan wel binnenkort of er merkbare ontspanvertraging optreedt.

Vaes
 
Dat altijd.
Er moet bij bijna alle toestellen eerst scherp gesteld worden, dat duurt bij goedkopere toestellen en lenzen gewoon even.
Wat je wel met de Panasonic kan doen, is de AE-AF Lock gebruiken. Die stelt scherp op iets, en je drukt de ontspanknop in op het moment wanneer het moet,
 
Wanneer je, na het scherpstellen, beslist van definitief in te drukken dan moet het toestel zo snel mogelijk reageren (zoniet loop je het risico dat de geviseerde al de andere kant op kijkt). En inderdaad: de AE-AF-lock is interessant om na het scherpstellen het beeld mooi te kadreren!

Vaes
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan