ontwerpweergave staat uit

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nordicbart

Gebruiker
Lid geworden
25 aug 2009
voor mijn werk heb ik een accessprogramma ontwikkeld om werkgegevens in deze database te zetten. Het programma wordt gebruikt door meerdere personen.

deze database op een server staat van mijn werk. nu kwam een aantal maanden geleden plotseling een melding op mijn scherm wanneer ik deze database opende. 'De vraag met 'wilt u dit bestand openen' met daaronder de naam, uitgever, tupe en van welke server deze wordt geopend. Ik kan op openen of annuleren klikken om verder te gaan. Daarna opent het formulier zonder problemen. Wat is vreemd vond was dat ik deze melding niet eerder had gezien. Nu wilde ik wat in mijn formulier wijzigen en wilde de ontwerpweergave aanklikken. Deze staat tot mijn verbazing uit en kan hier niet meer bij. Kan iemand mij opweg helpen om weer bij de ontwerpweergave te kunnen komen in het formulier?

Alvast bedankt.

Erwin

Je kunt eens kijken of je, als je de db met de <Shift> toets ingedrukt opent, bij alle schermen kan komen.

Het zou kunnen dat de db een keer verkeerd is afgesloten, en dat er een lockbestand is blijven staan. In dat geval heb je twee bestanden: db.mdb en db.ldb. Het laatste bestand zou je dan, als er niemand in de db zit, moeten verwijderen.

Dat bedoelde ik inderdaad.

Heb je dit probleem op alle computers?

Dat bedoelde ik inderdaad.

Heb je dit probleem op alle computers?

ja, in principe wel. we werken op mijn werk niet met standalone pc's maar een soort computers die via servers werken. er zit bijvoorbeeld geen harde schijf in mijn computer. ik heb de access database op een server staan waar iedereen bijkan.

Het zou kunnen dat de db een keer verkeerd is afgesloten, en dat er een lockbestand is blijven staan. In dat geval heb je twee bestanden: db.mdb en db.ldb. Het laatste bestand zou je dan, als er niemand in de db zit, moeten verwijderen.

het bestandje was inderdaad aangemaakt. ik heb deze verplaatst naar een ander mapje (nog niet gewist) en de database weer opgestart. helaas nog steeds hetzelfde euvel.

Een ldb bestand mag je zonder meer wissen; zeker als je zeker weet dat er niemand in de db werkt. Zodra Access het ldb bestand ziet, is je db gelockt, dus ik zou 'm zeker verwijderen.
Als je de db op een netwerkschijf hebt staan, kun je nog op de server (laten) kijken of het bestand gelocked is op schijfniveau. Dat is iets anders als het ldb bestandje, wat puur van Access is. Een lock op de schijf kan door een systeembeheerder wel worden verwijderd.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan