Onverklaard geheugengebruik in Ubuntu 11.04

Status
Niet open voor verdere reacties.

Borgulas

Gebruiker
Lid geworden
29 mei 2007
Mijn geheugen gebruik in idle stand is 660 mb. Als ik alle processen bij elkaar optel in in resources bij de system monitor dan kom ik op ongeveer 315 mb uit. Waar komt het extra geheugen gebruik vandaan?

Op deze manier raakt mijn geheugengebruik gauw vol. Zodra het boven de 80% komt begint ubuntu traag te worden en het geluid gaat kraken. Geluidsproblemen daar had ik eerst geen last van. Traag worden kwam wel eens voor. Windows 7 loopt nu zelfs beter dan ubuntu.

memusageresources.png

memusageprocesses.png

Ga eens in terminal en typ daar het commando: top

Word daar dezelfde hoeveelheid geheugen gebruikt?

Dit lijken alle processen die door de gebruiker gestart zijn. Op de achtergrond draaien er ook nog allemaal daemons als andere gebruikers (root, mysql, www-data bijvoorbeeld). Die gebruiken ook nog geheugen.
top toont je volgens mij wel alle processen. Anders doet
ps aux
dat wel.

Ubuntu gebruikt standaard alle vrije schijfruimte voor cache. Het heeft geen zin om je ram geheugen daar maar leeg te alten zijn als je het ook kan gebruiken om je computer te versnellen.

Kijk eens via Top als het geheugen niet allemaal in gebruik is voor cachen. Dit word normaal allemaal vrijgegeven als het geheugen door een applicatie gebruikt wordt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan