onvoldoende schijfruimte C-schijf

• Onderwerp starter Onderwerp starter 1957
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

1957

Gebruiker
Lid geworden
10 mrt 2001
De computer van mijn moeder heeft drie partities: C = Windows XP (9,77 GB), D = data (26,94 GB) en E = foto's (35,46 GB). De C-partitie is te klein geworden. Telkens verschijnt de boodschap dat er onvoldoende schijfruimte is op de C-schijf.
Ik moet de C-schijf natuurlijk groter maken en mijn vraag is nu, moet ik persé de hele schijf opnieuw partitioneren (wil ik in twee partities doen) of kan ik de D- of de E-schijf leegmaken en bij de C-schijf voegen?
groet, Gabriëlle

Het aantal Gb dat je noemt, is dat de grootte van de partities of het aantal Gb in gebruik op die partities? Met b.v. Partition Magic (niet gratis) kun je partities groter maken/samenvoegen/verwijderen. Heb je trouwens al schijfopruiming uitgevoerd op de C partitie en heb je de partities al eens geformatteerd? Dit kan honderden Mb'schelen. Soms kun je ook installatiebestanden handmatig verwijderen of updates van bepaalde programma's waar al een nieuwere update voor geinstalleerd is.

Dank je wel voor je reactie. De GB die ik noem is de capaciteit van de partitie. Schijfopruiming kan ik niet meer uitvoeren; daar is geen ruimt meer voor! Updates en installatiebestanden zijn al eerder verwijderd. Is er buiten Partition Magic niet iets anders?

Als je systeem verder goed werkt zou ik eens proberen om systeemherstel uit te schakelen en daarna opnieuw in te schakelen. Dan worden alle systeemherstelpunten verwijderd en wordt er 1 herstelpunt opnieuw aangemaakt. Dit kan al gauw enkele GB opleveren.
Start - configuratiescherm - prestaties en onderhoud - systeemherstel - instellingen van systeemherstel.

Hartelijk dank allemaal voor de adviezen. Jullie hebben me enorm geholpen. Ik heb het kunnen redden met een grote schoonmaak en ga me nu verdiepen in de partitie vergroten, zonder XP opnieuw te moeten installeren.
Gabriëlle

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan