Onvoldoende virtueel geheugen

Status
Niet open voor verdere reacties.

rvdmaden

Gebruiker
Lid geworden
24 jul 2001
Berichten
436
De laatste tijd krijg ik steeds vaker een melding dat er onvoldoende virtueel geheugen beschikbaar is op mijn computer (zie plaatje). Ik heb een Pentium 4 laptop met een 1,73 GHz processor, kloksnelheid van 798 MHz en 512 MB RAM. M'n computer zou dus snel genoeg moeten zijn en bovendien draai ik geen programma's die bijzonder veel geheugen vragen.

Wat ik al gedaan heb:
- ik heb een up to date virusscanner
- ik heb Hitman Pro gedraaid, en er is geen spyware aanwezig
- ik heb gekeken naar de grootte van het wisselbestand (bij de prestaties van het systeem), dit is 1471 MB
- ik heb ook geprobeerd een tijdje te werken met de instelling "Beste prestaties" bij instellingen voor prestaties onder systeemeigenschappen, dus zonder alle grafische extra's, maar ook dan komt de melding te voorschijn

Heeft iemand tips hoe ik m'n machine weer wat sneller krijg en hoe ik erachter kan komen wat de traagheid veroorzaakt?
 

Bijlagen

  • geheugen.jpg
    geheugen.jpg
    14,1 KB · Weergaven: 70
RAM-geheugen, virtueel geheugen instellen

Windows 2000/XP:
Klik rechts op “deze computer”, klik op eigenschappen, klik op geavanceerd, klik op de eerste knop instellingen, klik op het tabblad geavanceerd, klik beneden op de knop wijzigen.
Klik op het bolletje voor aangepaste grootte.

Geef de volgende waardes op bij de aanwezige hoeveelheid geheugen:

512 MB RAM: Ondergrens: 1040, Bovengrens: 1538

:thumb: try that

Druk eens op CTRL + ALT + DEL, hoeveel MB is er in gebruik bij (tabblad prestaties), 2e grafiek (beneden, wisselbestand)?
 
De bovengrens stond als op 1536, daar heb ik 1538 van gemaakt, de ondergrens stond op iets van 512, die heb ik verhoogd tot 1040. Het aantal MB's in gebruik volgens de grafiek was 956. Betekent dat de ondergrens hier minimaal boven moet liggen om de boel soepel te laten draaien?
 

Bijlagen

  • wissel.jpg
    wissel.jpg
    2,9 KB · Weergaven: 71
Dus de oorzaak van mijn probleem was zonder twijfel de te lage ondergrens van het wisselbestand? Ik heb daar eerder namelijk nooit last van gehad, wellicht dat er toch een paar processen zijn bijgekomen die meer geheugen opsnoepen?
 
Nee, daar ligt het probleem niet.

Dit is het probleem:
Het aantal MB's in gebruik volgens de grafiek was 956

Doe het volgende:
Druk OP CTRL+ALT+DEL
Ga naar het tabblad PROCESSEN
Ga naar: beeld, kolommen selecteren.
Zorg ervoor dat geheugengebruik en grootte van virtueel geheugen aangevinkt zijn.
Klik op OK.
Zorg ervoor dat onderaan "processen van alle gebruikers weergeven" aangevinkt is.

Welk proces neemt het meeste geheugen in en welk proces het meeste virtueel geheugen?

attachment.php
 

Bijlagen

  • proces.png
    proces.png
    46,1 KB · Weergaven: 360
Ik heb even je instructies gevolgd: het proces wat veruit het meeste geheugen in beslag neemt is vsmon.exe. Even Googlen leert me dat dat onderdeel is van ZoneAlarm en dat de nieuwste versie daarvan (6.0) bij meer gebruikers ontzettend veel geheugen in beslag neemt. Ik ga dus ZA 6.0 maar even downgraden naar 5.5, waarna het probleem opgelost moet zijn!

Thanx voor jullie hulp! :thumb:
 
Lijkt me verstandig.

Een paar honderden MB's voor een firewall is iets teveel van het goede :).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan