Onvoldoende vrije bronnen (code 12)

Status
Niet open voor verdere reacties.

DanielV

Gebruiker
Lid geworden
27 dec 2013
Berichten
11
Achtergrond: Onlangs heb ik de harde schijf moeten vervangen van een Acer Aspire 7715z laptop. De laptop werd standaard geleverd met Windows7, maar de 'nieuwe' harde schijf heeft een verse installatie van Vista. Hierbij moest ik wat drivers handmatig installeren, o.a. de netwerkkaarten. Dit is allemaal prima gelukt, behalve bij de videokaart. Op de harde schijf na is alle interne hardware zoals standaard geleverd.

De driver heb ik geïnstalleerd via deze pagina van Intel, dus ik neem aan dat het dan wel de goede is.
Het gaat hier om een "Mobile Intel 4 Series Express Chipset Family".

Het probleem: Als de laptop opstart krijg ik een waarschuwing:
"No ATI graphics driver is installed, or the ATI driver is not functioning properly"
De schermresolutie is nu maximaal 1024*768 (wat niet te doen is op zo'n groot scherm) en een aantal programma's/games werken niet omdat ze een videokaart nodig hebben.

In apparaatbeheer staat een icoontje met een uitroepteken voor de beeldschermadapter en bij eigenschappen staat de volgende melding:

Dit apparaat heeft onvoldoende vrije bronnen die kunnen worden gebruikt. (Code 12)

Als u dit apparaat wilt gebruiken, moet u een van de andere apparaten van dit systeem uitschakelen.

Pogingen om het op te lossen:
Ik heb Windows helemaal geupdate, inclusief Service Packs. Ik heb geprobeerd om de drivers automatisch door Windows te laten zoeken en installeren, maar ook dit werkt niet. Stuurprogramma verwijderen en opnieuw installeren heeft ook geen succes opgeleverd.

Als ik dit probleem google wordt vaak gesproken over hardwareproblemen; een kapotte of verkeerd aangesloten videokaart. Ik denk echter niet dat dat het probleem is, aangezien de videokaart prima werkt (inclusief hoge resoluties) met de oude HDD (met Win7) en ook als ik de laptop met een Ubuntu USB-stick boot. Om die reden heb ik mijn vraag ook hier gepost en niet op het hardware subforum.

Heeft iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen zonder een nieuwe videokaart of Win7 te hoeven kopen? Gebruik alsjeblieft waar mogelijk lekentaal, want ik heb hier echt weinig verstand van. ;)

Bij voorbaat dank,
Daniel
 
Uhm.. je ziet: Er is geen ATI graphics driver installed, maar je dacht de driver via Intel ervoor te hebben gedownload? Dat is natuurlijk onmogelijk, want zijn 2 verschillende fabrikanten.
Probeer eens de update tool van ATI/AMD: http://support.amd.com/en-us/download/auto-detect-tool
PS: Eergisteren werkte die tool niet, maar hopelijk nu wel weer.

Tijs.
 
Dank voor de reactie. Ik heb ook geen idee waar de ATI melding vandaan komt, het gaat toch echt om een Intel apparaat wat erin zit (althans, zo werd het genoemd in het apparaatbeheer op de oude harde schijf). De AMD driver tool zegt dan ook dat het product niet gevonden kan worden.

Misschien dat die ATI melding een restant is van de laptop waar de nieuwe harde schijf vandaan komt?

Edit: Ik heb nu de nutteloze ATI software verwijderd, en de melding bij het opstarten blijft nu in ieder geval weg. De videokaart werkt echter nog steeds niet.
 
Laatst bewerkt:
Tsja, als die Vista ooit op een andere pc is geïnstalleerd dan kan dat makkelijk, hè..
Kijk of je wat tegenkomt van AMD / ATI in het volgende:
[Windows-toets]r toetscombinatie -> appwiz.cpl
En dan natuurlijk die deïnstalleren, want er zit blijkbaar geen ATI/AMD videokaart in jouw computer/laptop.

Tijs.
 
Ik heb nu alle AMD/ATI software en drivers verwijderd, zelfs een Display Driver Uninstaller programma gebruikt.
De melding bij het opstarten is daarmee verdwenen, maar de beeldschermadapter werkt nog steeds niet.

Voor de zekerheid heb ik het programma Speccy gedownload om te kijken welke hardware erin zit:

Graphics
Monitor

Name Standard Monitor on
Current Resolution 1024x768 pixels
Work Resolution 1024x738 pixels
State Enabled, Primary
Monitor Width 1024
Monitor Height 768
Monitor BPP 32 bits per pixel
Monitor Frequency 1 Hz
Device \\.\DISPLAY1
Intel Mobile Intel 4 Series Express Chipset Family
Manufacturer Intel
Model Mobile Intel 4 Series Express Chipset Family
Device ID 8086-2A42
Revision A
Subvendor Acer Incorporated [ALI] (1025)
Current Performance Level Level 0
Driver version 8.15.10.2869
Count of performance levels : 1
Level 1

Intel Mobile Intel 4 Series Express Chipset Family
Manufacturer Intel
Model Mobile Intel 4 Series Express Chipset Family
Device ID 8086-2A43
Revision A
Subvendor Acer Incorporated [ALI] (1025)
Current Performance Level Level 0
Driver version 8.15.10.2869
Count of performance levels : 1
Level 1

Ik weet niet of deze informatie iets meer zegt?
 
Ook Intel heeft er drivers voor, dus ik zou verwachten dat de drivers zouden moeten werken, en dus ben een beetje verbaasd dat je er nu problemen mee hebt.

Je kunt ook de drivers proberen van de Acer Extensa 5635z, die (blijkbaar) dezelfde grafische adapter heeft:
Vista 32-bit
Vista 64-bit

Natuurlijk wél vóór het installeren de Intel videokaart driver deïnstalleren!!!

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb die driver geprobeert, maar helaas verandert dat niets aan de zaak. Het is volgens mij een iets oudere versie van de driver van de Intel site.

Ik ben bang dat ik maar 'ns een nieuwe windows versie moet gaan aanschaffen. Dan ben ik in ieder geval af van dit ellendige Vista (al hoor ik ook weinig positiefs over Win8 :p).
 
Enige waar ik nog aan kan denken (maar heb geen vista hier) is kijken of je handmatig de bronnen kunt instellen zodat er geen probleem (meer) is.
Probeer dit: [Windows-toets]r toetscombinatie -> msinfo32.exe
Klik Hardwarebronnen open, en kijk bij/onder Conflicten/Delen
Kies Bewerken -> Alles selecteren
Kies Bewerken -> Kopieren
Plak de informatie in je volgende posting. Misschien geeft dat een hint WELKE bronnen nu het probleem zijn.

Tijs.
 
Dit is de tekst die bij Conflicten/Delen staat:

I/O-poort 0x00000000-0x00000CF7 ATI PCI Express (3GIO) Filter Driver
I/O-poort 0x00000000-0x00000CF7 Controller voor directe geheugentoegang

IRQ 20 Intel(R) ICH9 Family USB Universal Host Controller - 2937
IRQ 20 Intel(R) ICH9 Family USB Universal Host Controller - 2936

I/O-poort 0x00000070-0x00000070 Systeemkaartbronnen
I/O-poort 0x00000070-0x00000070 Systeem-CMOS/Real-timeklok

Geheugenadres 0x94600000-0x956FFFFF Intel(R) ICH9 Family PCI Express Root Port 2 - 2942
Geheugenadres 0x94600000-0x956FFFFF Atheros AR5B93 Wireless Network Adapter

IRQ 11 Mobile Intel(R) 4 Series Express Chipset Family
IRQ 11 Intel(R) ICH9 Family SMBus Controller - 2930

IRQ 23 Intel(R) ICH9 Family USB Universal Host Controller - 2934
IRQ 23 Intel(R) ICH9 Family USB2 Enhanced Host Controller - 293A

Geheugenadres 0x80000000-0xFEBFFFFF ATI PCI Express (3GIO) Filter Driver
Geheugenadres 0x80000000-0xFEBFFFFF Mobile Intel(R) 4 Series Express Chipset Family

IRQ 17 Intel(R) ICH9 Family PCI Express Root Port 1 - 2940
IRQ 17 Atheros AR5B93 Wireless Network Adapter

IRQ 18 Intel(R) ICH9 Family PCI Express Root Port 3 - 2944
IRQ 18 Atheros AR8132 PCI-E Fast Ethernet Controller
IRQ 18 Intel(R) ICH9 Family USB Universal Host Controller - 2939

IRQ 19 Intel(R) ICH9 Family USB Universal Host Controller - 2935
IRQ 19 Intel(R) ICH9M/M-E Family 4 Port SATA AHCI Controller - 2929

Geheugenadres 0xA0000-0xBFFFF ATI PCI Express (3GIO) Filter Driver
Geheugenadres 0xA0000-0xBFFFF VgaSave

I/O-poort 0x00001000-0x00002FFF Intel(R) ICH9 Family PCI Express Root Port 3 - 2944
I/O-poort 0x00001000-0x00002FFF Atheros AR8132 PCI-E Fast Ethernet Controller

Geheugenadres 0x93500000-0x945FFFFF Intel(R) ICH9 Family PCI Express Root Port 3 - 2944
Geheugenadres 0x93500000-0x945FFFFF Atheros AR8132 PCI-E Fast Ethernet Controller
 
Er worden 2 dingen genoemd als overlap/conflict:
IRQ 11 Mobile Intel(R) 4 Series Express Chipset Family
IRQ 11 Intel(R) ICH9 Family SMBus Controller - 2930

Geheugenadres 0x80000000-0xFEBFFFFF ATI PCI Express (3GIO) Filter Driver
Geheugenadres 0x80000000-0xFEBFFFFF Mobile Intel(R) 4 Series Express Chipset Family


Doe het eens zo: Open Apparaatbeheer: [Windows-toets]r toetscombinatie -> devmgmt.msc
Open het apparaat dat je videokaart voorstelt (die met code 20 erbij etc.)
Ga naar tabblad Bronnen
Meld of dáár conflicten genoemd worden en of je handmatig de broninstellingen kunt doen (dus het vinkje weg te halen bij Automatische instellingen gebruiken en daarna klikken op Instelling wijzigen).

Tijs.
 
Ah, er zit dus toch nog ergens een dwarsliggende ATI driver?

Het tabblad Bronnen geeft alleen een herhaling van wat ook bij Algemeen staat:

" Dit apparaat kan niet genoeg vrije bronnen vinden om te gebruiken. Als u dit apparaat wilt gebruiken, dient u een van de andere apparaten van dit systeem uitschakelen."

Verder staan daar geen knoppen of vinkjes.
 
Hopelijk kun je Engels: Die driver geeft wel meer problemen.
Zie hier voor wat methodes om 'm te vervangen door een werkende Microsoft versie. Daar beschrijven ze trouwens precies jouw probleem!
De laatste posting en de 5de posting van onderen geven methodes die kunnen werken om een andere/werkende driver ervoor te krijgen.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Haha, het is gelukt! Het probleem lag inderdaad bij die ATI Driver, schijnbaar komt die mee met een Vista update en veroorzaakt die een hoop ellende (Zie deze blogpost).

Ik heb in apparaatbeheer onder 'systeemapparaten' de ATI PCI Express (3GIO) Filter Driver eraf gegooid en na heel wat opnieuw starten en drivers opnieuw installeren werkt de laptop nu met een hoge resolutie.

Tijs, ontzettend bedankt voor je hulp!
 
:)

Graag nog de vraag als opgelost aangeven: Klik op "Zet status opgelost" op de donkerblauwe horizontale balk, bijna bovenaan deze webpagina [die met "Zet status opgelost", "Onderwerp opties" etc.]

Tijs.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan