onweer/vuurwerk

Status
Niet open voor verdere reacties.

pkramer

Gebruiker
Lid geworden
23 okt 2007
Ik wil met mijn camera NIKON D 5000 lens 18-135
wel onweer en vuurwerk fotograferen
wat zijn dan de aanbevolen sluitertijden/diafragma en eventueel de filmgevoeligheid?

bedankt voor antwoord/hulp

Peter

Laatst bewerkt:
wat betreft de sluitertijd zou ik voor onweer zou ik tussen de 8-15 sec pakken, vuurwerk weet ik niet echt, maar een gokje; 5-8 sec?

UUUUUhhh,je zal toch wel 1/15 tot 1/30 seconde bedoelen.
Als je lager gaat krijg je van die smeervlekken op de foto als zijnde onweer.
Als iso waarde zou ik 800 of 1000 iso proberen.

Heeft je lens VR erop zitten???

Wel het geheel op een statief fotograferen

Laatst bewerkt:
F11 en 10 seconden moet wel lukken voor onweer,blijven klikken en van de 100 zitten er dan 3 of 4 bij waar onweer opstaat mits je de goede kant op gericht staat.

10 seconden????? F11 in het donker?????
Je bent de maan niet aan het fotograferen.
Je spreekt over een flits van een 1/2 seconde.

ja wel mijn (orinele Nikon lens heeft vr
maar bedankt ik het de eerst volgende keer proberen
bedankt

@palomino, de hele bedoeling van een lange sluitertijd is juist dat je een flits van een 1/10 sec, probleemloos kan vastleggen... ik weet niet hoe jij bij een lage sluitertijd die je eerder noemde een flits wilt gaan fotograferen, maar dan moet je wel erg veel mazzel hebben.

Dan heb ik zeker veel mazzel.
Ik maak al mijn foto's in de stand M van manual.
De nacht foto's met een hoge iso waarde en een lage F waarde (5.6) en een lage sluitertijd
En bliksem doet het bijna altijd een paar keer achter elkaar.

10 seconden, dan mag je inderdaad wel een goede statief gebruiken. Iets wat aan te raden is met fotograferen van onweer. 5-8 seconden met vuurwerk, krijg je alleen maar strepen van het vallende vuurwerk op je foto. Zou eerder naar 1/50 of 1/60 sec gaan.

Hier twee foto's van grond vuurwerk, van de afgelopen oud en nieuw, met een gedeelte van de Exif gegevens.
[smallimg]http://www.helpmij.nl/forum/attachment.php?attachmentid=136471&d=1315116490[/smallimg]
ExposureTime : 1/60Sec
FNumber : F4,0
ISOSpeedRatings : 200
FocalLength : 55,00(mm)

[smallimg]http://www.helpmij.nl/forum/attachment.php?attachmentid=136469&d=1315116384[/smallimg]
ExposureTime : 1/50Sec
FNumber : F9,0
ISOSpeedRatings : 200
FocalLength : 84,00(mm)

Foto's zijn klikbaar voor een grotere versie.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan