onwillige harddisk

Status
Niet open voor verdere reacties.

Martijn40

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
26 mei 2010
Mijn oude toshiba satellite pro laptop zat vast; een probleem met schijf C, meldde het blauwe scherm. (Misschien moet ik hier vermelden dat er windows 98 op staat).

Herstarten wil niet: hij maakt bij het opstarten een tikkend geluid. In het antwoord op een andere vraag las ik dat de leeskoppen zo'n tikkend geluid maken. Dus het lijkt einde verhaal voor mijn harddisk...

Nu heb ik nog precies zo'n laptop staan (werkend). Is er een kans dat die mijn bestanden op de onwillige harddisk nog wel kan lezen, of kan ik me de moeite van het openschroeven en de disks verwisselen besparen ?

Is het te doen, om die disks te verwisselen, of gaat alles stuk als je er probeert bij te komen ?

Martijn

ik denk niet dat het verwisselen van die schijven gaat helpen. Als hij in de ene pc niet start, doet hij het in de andere ook niet. Je kan beter proberen of je hem niet als slave aan een desktop kan hangen, en zo proberen er nog wat af te krijgen.

Hm... Mooi antwoord...

Zoekend op deze site naar hoe een master-slave instelling werkt, las ik het volgende:

met een bootdisk booten, als '98 je OS is.................

en na het booten hopen dat de hardisk nog een keer wil reageren op het commando c:

als 'ie dat doet dan kun je van daaruit proberen windows op te starten en lukt dat niet, pak dan een stuk of wat diskettes en maak als de sodemieter backups van je .doc .xls etc. etc. (voor zover dat nog kan)

Zou dat bij mij niet helpen ? Er staan alleen wat word en excelbestanden op ...

heb je een externe harde schijf?

dan kunnen we het veel makkelijker doen zonder dat je laptop open moet of iets dergerlijks..

download van internet even een ubuntu cd (gratis) http://www.ubuntu-nl.org/getubuntu/download
die brand je stop je in je laptop.

dan start je op vanaf de cd en druk je op gebruiken zonder te instaleren
nu kun je gewoon vanaf cd opstarten en je bestanden kopieren naar een externe hd of iets dergerlijks :)

Hm... Mooi antwoord...

je moet je ook niet overal bang over laten maken. HDD's en optische stations als master/slave zijn de gewoonste zaak van de wereld, daar gaat echt niet zomaar iets helemaal verkeerd.
Die boot vanaf cd is natuurlijk nog gemakkelijker. Hoef je het ding niet uit elkaar te halen, en je hoeft niet te gaan knutselen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan