onzichtbare bestanden

Status
Niet open voor verdere reacties.

denetoet

Gebruiker
Lid geworden
13 mei 2009
Hallo allemaal!

Ik heb een externe disk (160GB) geformateerd voor de MAC en er een aantal bestanden opgezet. Die bestanden zijn samen ongeveer 73 GB groot. Maar nu blijkt er maar zo’n 8 GB nog vrij te zijn. Terwijl ik 87 GB verwacht. Hoe kan dat? Als ik via de Disk Utility app ernaar kijk zie ik dat er veel ruimte wordt ingenomen door ‘other’ (andere bestanden dan foto’s enz.) Maar wat dat is kan ik niet zichtbaar maken. Wie weet raad?
Alvast dank! Dirk

Hoe en waarmee heb je die schijf geformatteerd..?
Windows heeft standaard geen ondersteuning voor Apple's HFS(+) formaat voor zover mij bekend...

antwoord op 'onzichtbare bestanden'

Beste Scrapheap,

Dank voor jouw antwoord. Maar ik begrijp de passage over Windows niet.
Ik heb een MAC en de schijf die ik heb is een LaCie die als een FAT32 is aangeschaft. Daarop stonden wat oude gegevens, die onder WindowsXP waren gemaakt en die ik wilde bewaren. En ik wilde er wat foto's van de MAC bijzetten. Maar de MAC kan niet goed met de FAT32 disk overweg. Dus moest ik de LaCie formatteren en dat is gebeurd met Mac OS journaled. Maar eerst had ik de 'oude gegevens' naar de Mac gecopieerd-dat ging dus wel!- want door het formatteren worden die op de disk vernietigd. Na het formatteren heb ik de oude gegevens teruggezet op de schijf een de foto's erbij gevoegd. Geen probleem, al dat staat er op. Maar op de schijf staat nog veel meer en die bestanden zijn onzichtbaar. Het lijkt wel alsof het formateren de disk niet helemaal vrij heeft gemaakt. Wat kan dat zijn en hoe raak ik het kwijt?
Weet jij het?

Groet van Dirk

Tja, dat je een Mac hebt en daarmee de schijf hebt geformatteerd stond niet in je begin-post dus kon ik dat niet weten.
Aangezien het overgrote deel van de gebruikers hier onder Windows werkt nam ik dat in jouw geval ook aan.
De reden waarom je niet de volledige schijfcapaciteit ter beschikking hebt is mij echter niet duidelijk, ik zie er geen reden voor...

Ja scrapheap, dank, lees mijn begin-post nog eens en trek je conclusies. En ja, ik begrijp het ook niet waarom zoveel ruimte wordt ingenomen door zaken die ik niet ken en waarbij ik aannam dat door het formatteren de disk helemaal schoon was.
Lange Pier ook bedankt. De bestanden waar ik het over had zijn vaak tegen de 30GB ('fotojaargang'). Ik ga eens kijken hoe ik het tooltje kan gebruiken!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan