Onzichtbare externe HD

Status
Niet open voor verdere reacties.

pimpernel

Verenigingslid
Lid geworden
19 jan 2002
Hallo,

Onlangs een extra externe HD aangeschaft, een Seagate 4 Tb, met de bedoeling om duplicaten van alle back-ups hierop te zetten.
Ik werk nog met zowel XP, W7U als W10. Het probleem doet zich nu voor dat XP het nieuwe station niet ziet in Verkenner maar wel in Apparaatbeheer - Schijfstations.
In mijn warrelende grijze massa zweeft nog iets als zou XP begrensd zijn maar tot hoever weet ik helaas niet meer, de kennis zakt weg met het stijgen der jaren.
Vraag: klopt het dat begrenzing de oorzaak is van het niet zien?
Alvast mijn dank voor de begripsvolle reactie,

Pimpernel.

Gevalletje USB 3.0?

@Aar USB3 is backwards compatible dus dat is het probleem niet ik denk eerder dat de schijf GPT is en daar zegt Microsoft over

Q. Can the 32-bit version of Windows XP read, write, and boot from GPT disks?

No. The 32-bit version will see only the Protective MBR. The EE partition will not be mounted or otherwise exposed to application software.

Al een partitie aangemaakt op die externe HD?
Zo nee, dan is dat het probleem.
Een partitie aanmaken kan met een tooltje als Easeus Partition manager, maar natuurlijk ook met Windows bestanden beheer.
En maak dan voor alle zekerheid twee partities van elk 2TB i.p.v. 1 grote van 4tb voor het geval XP die omvang niet aan kan.
Mocht het een GTP hd zijn, dan kan EaseUS dat omzetten naar MBR

Laatst bewerkt:
Op een MBR schijf is grootste partitie 2TB die je kunt maken en geen 2 van 2TB.
En groter kan alleen op een GPT schijf.
Welke partitietool je ook gebruikt.

Formatteren HD

Beste Lange Pier,

Ik vermoedde intussen al zoiets. De enige oplossing lijkt mij nu nog de schijf te formatteren en daarbij het verlies aan grootte voor lief te nemen. Zo heb ik er ook niets aan als-ie niet algemeen bruikbaar is.
Het is wel een kwalijke zaak dat een waarschuwing voor het niet bruikbaar zijn onder XP niet op de doos staat.
Is formattering naar MBR zonder verdere problemen mogelijk?

Pimpernel.

GTP naar MBR

Bedankt, Lange Pier, dat gaan we doen. Kost wel wat maar dan heb je ook wat...

Pimpernel

HD blijft onzichtbaar voor XP

De 4 Tb-schijf m.b.v. het programma Ultimate Boot CD versie 5.0.3 gehalveerd naar 1.81 Tb en geformatteerd naar NTFS maar helaas, het werkt niet, de schijf blijft een GPT-systeem en dus onzichtbaar voor XP.

Op mijn W7U-machine de schijf met het programma Acronis True Image 11 Home gekloond van een 2 Tb MBR HD. Kloon geslaagd, zichtbaar onder W7U maar nog steeds niet onder XP.

Ik had toch verwacht dat een kloon een exacte kopie zou zijn inclusief het MBR maar dat lijkt toch niet 100 % juist.

Wie weet er nog een oplossing voordat dit een miskoop wordt?

Pimpernel.

Je dient in diskmanagement eerst alle partities te verwijderen dan kun je hem omzetten naar MBR, kan ook met elke partitie tool.

Vonkje 2 Tb-hoop?

Beste Maestro12,

Alle goede tips zijn welkom, ik ga die Disc Wizard uitproberen op mijn XP-SP3 machines. Maar blijf het toch vreemd vinden dat een kloon, een exacte kopie niet blijkt te werken.

Groetjes aan Roosendaal,

Pimpernel.

Vonkje gedoofd

Beste Maestro12 en Lange Pier,

De Disk Wizard geïnstalleerd waarvoor echter Acronis True Image 11 Home verwijderd moest worden.

In de Wizard de optie New Disk gekozen en MBR-systeem laten installeren. Hiervoor dienden alle data op de schijf verwijderd te worden. Ook dit laten uitvoeren en na afloop herstart.

Schijf was weer onzichtbaar op de W7U-machine. M.b.v. Ultimate Boot CD en Partition Editor een partitie t.g.v. 2 Tb aangemaakt en herstart.

Schijf is nu zichtbaar onder W7U maar nog steeds niet in XP SP3. In een tweede XP SP3-machine liep de zaak zelfs muurvast...

Ik neig er steeds meer toe over dat de schijf nog steeds herkend wordt als een echte 4 Tb ook al is die gehalveerd en dat de reden is dat XP hem niet lust.

Zodra de winkel weer toegankelijk is koop ik een 2 Tb-schijf en laat die in de winkel uittesten. Werkt dat wel dan lijkt het antwoord gegeven.

Een tot dusver teleurstellende afloop al met al. Of zijn er nog andere oplossingen?

Pimpernel.

Helaas...

Beste Route99,

Bedankt voor de tip maar helaas is mijn Engels niet goed genoeg meer om de essentie van wat er staat goed te begrijpen. Maar wat ik er uit haalde was genoeg om af te zien van de opzet er een groot universeel bruikbaar opslagmedium bij te hebben.
Voor mijn XP-machines ga ik een extra 2 Tb schijf kopen en deze 4 Tb-er alleen gebruiken voor W7U en W10. Dat lijkt mij nog de simpelste oplossing zij het niet ideaal.

Pimpernel.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan