Het kan dus evengoed of de connector in de telefoon of een te klein/krom/dun stekkertje zijn. Kraken wijst op een slecht contact. Te weinig contact of corrosie of vuil. Bij iedere kraak zou je eerst contact cleaner spray moeten proberen. Elk huishouden zou er een spuitbusje van moeten hebben maar anders staat het misschien bij kennissen van je. Schud de spuitbus heel goed en maak dan het stekkertje er even nat mee. Doe deze er dan een paar maal in en uit en draai hem wat. Dat je schrijft dat de luidspreker niet meer uitschakelde betekent echter dat dat contact niet meer werd onderbroken en dat is iets anders als een slecht contact. Het wordt dan niet voldoende aan de kant gedrukt. Ook dit slechte contact kan vonken en kraken.
Vergelijk de stekkertjes maar eens kritisch van dichtbij en je zult zien dat het gewraakte stekkertje korter, dunner of kleiner is en mogelijk beschadigd of scheef/krom. Hiervan kan het afhangen of je het oortje zult moeten terugbrengen.
Garantie kan in belangrijke mate beïnvloed worden door hoe oordeelkundig een apparaat gebruikt is. Er wordt soms op sporen gelet. Je kan aanspraak maken op een vervangend artikel en op terugbetaling als die vervanger het zelfde zou zijn. Berucht zijn namelijk de garanties waarbij het probleem verholpen wordt totdat je geen garantie meer hebt. Vraag dus direct om een soortgelijk ander oortje of geld terug. In ieder geval stelt het consumentenrecht dat je geld terug hoort te krijgen wanneer het artikel niet doet wat je ervan kunt verwachten en degene die jou die service moet bieden is de winkel. Dus hoe dan ook, ongeacht de garantie, moet de verkoper geld terug kunnen geven wanneer het probleem niet kan worden verholpen. Succes