Oorzaak achterlopen klok?

Status
Niet open voor verdere reacties.

MisterretsiM

Gebruiker
Lid geworden
3 jun 2001
Mijn schoonzus belde mij dat ze een probleem had met de computer. De klok was achter gaan lopen, en ze kreeg dit niet in orde. Wijzigen ging wel, maar na een tijdje (ik kreeg niet helemaal duidelijk of dit alleen met herstarten was) was dit weer foute boel. Ik heb haar voor de zekerheid maar een online scan laten doen bij Trend Micro en bij Bitdefender, maar dit leverde niks op. Kan het nog iets anders zijn dan de CMOS batterij? Ik woon zelf in Heerhugowaard en zij in Den Haag, dus ik rij ook niet even snel langs om er een nieuw batterijtje in te zetten voor het geval dat die het probleem is :p. Ik hoor graag van jullie.

Groet,
Ramon

je zus is niet de enige met dit probleem :p hier zit er nog 1 bij mij is het nu 12.22 :p

bij mij is dit het geval in win Xp-vista en 7, bios tijd staat gewoon goed

Laatst bewerkt:
je zou teamviewer kunnen gebruiken om bij haar in de pc te kijken.
maar ik denk toch dat je een batterij moet vervangen.

Hallo

Zelfs zonder de vermelding van merk/typenr/ouderdom v/d betrokken p.c. (weerom ...jammer...) , zijn dit volgens mij toch ook wel de eerste symptomen , die wijzen op een defekte "lege" b.i.o.s. batterij (heden ten dage) meestal C.R 2032 .

Peter

@ Peter Sorry voor het ontbreken van de nodige gegevens. Ik heb geprobeert wat gegevens te achterhalen, maar mijn schoonzus is enigszins computer-analfabeet en kwam niet verder dan Windows XP (want dat staat in het beeld met opstarten:p).

Daarbij ben ik me bewust van het feit dat er grote kans is dat een defekte/lege batterij de boosdoener is, maar zoals je in mijn eerste post hebt kunnen lezen woont ze niet bepaald naast de deur en wil ik even uitsluiten dat het iets anders is (zou nogal ***lig zijn als ik daarheen rij om een batterijtje te vervangen terwijl het iets anders is :D)

Teamviewer is inderdaad wel een optie om eens te proberen.

Groet,
Ramon

Anders even een klein atoom klokkie opsnorren die de tijd bij elk opstarten synchroniseerd met een tijd server (MS heeft er 1 Nist.gov is ook een bekende) totdat je weer eens langskomt

je zus is niet de enige met dit probleem :p hier zit er nog 1 bij mij is het nu 12.22 :p

bij mij is dit het geval in win Xp-vista en 7, bios tijd staat gewoon goed

Hallo,

Je kunt even checken hoe de tijzone ingesteld staat, anders zou ik het ook niet weten.
Verder heeft Windows een service (Windows Time), die service zet de tijd af en toe goed.
Checken of die service aanstaat kun je zo doen:
- Typ services.msc in uitvoeren.
- Blader rechts in het lijstje totdat je Windows Time tegenkomt, klik rechts en kies Eigenschappen (Properties).
- Kies in het lijstje opstarttype (Startup Type) Automatisch (Automatic)
- Klik op OK.

De tijdzone kun je in het comfiguratiescherm vinden, onder Datum en Tijd (tweede tabblad).
In Nederland moet de tijzone GTM + 01 zijn...

theblindman.

Anders even een klein atoom klokkie opsnorren die de tijd bij elk opstarten synchroniseerd met een tijd server (MS heeft er 1 Nist.gov is ook een bekende) totdat je weer eens langskomt

Wat moet ik me daarbij voorstellen? Een programmaatje dat bij het opstarten van de computer wordt gestart en dan de klok synchroniseerd met die van een bepaalde server? Heb je daar toevallig dan ook een link van?

Groet,
Ramon

nist.gov kun je bij datum en tijd instellen als tijdserver.....en ja gaat dan doen wat je nu zelf al aangeeft.

nist.gov kun je bij datum en tijd instellen als tijdserver.....en ja gaat dan doen wat je nu zelf al aangeeft.

OK...maar wat is dan het voordeel van de nist.gov server t.o.v. de microsoft.com server? Is de eerstgenoemde beter of wat moet ik me daarbij voorstellen?

En dan rijst gelijk een tweede vraag: als ik bij mezelf kijk zie ik dat de volgende synchronisatie op 2 juni zal plaatsvinden. Hoe kun je dit dan instellen dat dit bij het opstarten gebeurt?

Groet,
Ramon

je kunt deze ook gebruiken ntp2.fau.de

bij mij staat het ook op 2-6....maar loopt precies op tijd.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan