Oosteuropese karakters (Tsjechisch en Slowaaks)

• Onderwerp starter Onderwerp starter JHx
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

JHx

Gebruiker
Lid geworden
11 jan 2006
Hoi,
Ik probeer vanuit ASP een online woordenboek voor Tsjechisch en Slowaaks te maken.
Ik gebruik daarvoor een MySQL-database. Het probleem is dat alle speciale tekens (Č Ď Ě Ľ Ň Ř Š Ť Ž) veranderen in een vraagteken wanneer ik de woorden uit de database ophaal... In de database zelf (via phpMyAdmin) zie ik de records wel juist weergegeven.
Ik vermoed dat ik iets met codepages zal moeten doen, maar ik heb me al lam gegoogled en zot geprobeerd, maar niets werk!!! :(
Het valt me trouwens op dat ik de speciale tekens in het bericht-voorbeeld hier, OOK juist zie!!! :shocked:

Beste JHx,

Misschien is dit een oplossing!?

http://www.aspheute.com/artikel/20000831.htm

Grt, Jos :shocked:
Hallo Jos,
Voorlopig ben ik er nog niet uit, maar in het artikel staan in alle geval een aantal dingen die ik eens grondig moet testen :thumb:
Bovendien zal mijn Duits er nog wat op vooruit gaan ;)
Als ik de oplossing vind, zal ik die hier zeker nog posten!
Bedankt en groetjes,
Jan.

Helaas is het probleem nog steeds niet opgelost...
Ik ben er ondertussen wel van overtuigd dat het probleem met de SQL-database te maken heeft! Wanneer ik de betreffende karakters rechtstreeks in de HTML- of ASP-pagina opneem, worden ze correct weergegeven. Als ik ze echter in dezelfde pagina ophaal uit de database, worden ze verkeerd weergegeven.:(
Op www.vlaamsemolshoop.be/wb/test.asp zie je een duidelijk voorbeeld van wat ik bedoel.
Nogmaals, bedankt en groetjes,
Jan.
PS: misschien kan ik dit berichtje beter in een SQL-groep plaatsen?

Beste JHx,

In de SQL opbouw heb je bij Collatie 'utf8_slovak_ci' staan. Moet je in de ASP pagina ook niet iets hebben staan als de 'Session.CodePage' property? Dus afdwingen omdat de encoding in browsers niet op de goede taal staat, ik doe maar en gooi. Moet zoiets zijn als:

Session.CodePage=1252

1252 = Amerikaans/Engels en de meeste Europeese talen.

Wat de codepage is voor Oosteuropese karakters weet ik zo niet (ik denk 65001) maar dat is natuurlijk weer een kwestie van googlen.

http://www.google.nl/search?hl=nl&q=ASP+CodePage+Property+list&meta=

http://msdn2.microsoft.com/en-us/library/Aa752010.aspx

Laatst bewerkt:
Hallo´tjes weer,

Via via heb ik contact gehad met een Slowaakse amateur-programmeur, en... zij wist me de juiste oplossing te vertellen!!!
Weliswaar in PHP/SQL, terwijl ik eigenlijk wil werken in ASP/SQL... en dus heb ik toch nog een klein probleempje.

De oplossing in PHP ziet er uit als volgt:

$mysql_id=mysql_connect("$dbhost","$dbuser","$dbpass");
mysql_query("SET CHARACTER SET 'utf8'", $mysql_id);

Die laatste regel moet ik nu nog zien om te zetten naar ASP.
"Da´s een makkie" dacht ik... maar ik ben er nu toch al een paar dagen mee bezig, en het lukt nog steeds niet :confused:
Iemand enig idee?
En... bijkomend vraagje : weet iemand een goeie site waar je de ASP-versie van PHP-commando´s kan vinden (en omgekeerd)?

Alvast bedankt en groetjes.

PS: in de bijlagen vind je een php.txt en een asp.txt
In asp.txt heb ik op regel 8 iets nodig dat er uitziet (of toch hetzelfde doet) als regel 9 in php.txt

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Beste JHx,

Misschien het volgende in de connection string toevoegen (Current Language=utf8).

objConn.ConnectionString="DRIVER={MySQL};SERVER=localhost;DATABASE=vlaamsemolshoop;UID=vlaamsemolshoop;PWD=xxxxxxxx;Current Language=utf8"
objConn.Open

(voorlopig) opgelost

Hoi Jos,

Het is me uiteindelijk toch nog gelukt !!! De oplossing ziet eruit als volgt:

objConn.Open
objConn.Execute "SET CHARACTER SET UTF8"

Toch denk ik nog steeds dat er iets raar gaande is...
Ik heb die objConn.Execute 1 keer gebruikt in 1 ASP-testje, en plotseling werkten ook alle ander ASP-testjes... zelfs zonder daarin het betreffende commando op te nemen!
De testjes in PHP werken alleen als het commando er wel bij staat :confused:

Hoe dan ook... voorlopig kan ik weer even verder.
Hartelijk dank voor de prima hints die je me telkens wist te geven; ze hebben me in alle gevel in de juiste richting gestuurd :thumb:

Groetjes,
Jan.

Beste JHx (Jan),

Dan toch nog eindelijk gelukt. Ik heb dit probleem zelf nooit voorhanden gehad dus kan alleen maar tips / hints geven wat me het meest logisch lijkt.

Voor connectie strings met aparte instellingen kun je in het vervolg ook een udl bestandje aanmaken. Misschien is het al bekend, toch dan maar even een korte uitleg.

- Maak bijvoorbeeld op de desktop een nieuwe tekst document aan (rechtermuisknop > Nieuw > Tekst document).
- Hernoem deze naar bijvoorbeeld connectie.udl in plaats van .txt.
- Dubbel klik het udl bestandje.
- Je kunt nu de connectie tot stand brengen, rechten en taal intellen, en de connectie testen voor je deze gaat gebruiken.
- Als alles oke is klik op OK om op te slaan.
- Open het udl bestandje in Kladblok (Notepad) en kopieer de connectie string.
- Plak de connectie string in ASP, PHP, ...

Hoi,

@jos: bedankt voor de tip ivm het udl-bestand. Zelf gebruik ik meestal een "OpenConnection.inc" en "CloseConnection.inc" die ik dan "include" in de php/asp-pagina's

@iedereen: zie hier een eerste versie van eerste versie van mijn vertalend woordenboek NL/SK : http://www.vlaamsemolshoop.be/woordenboek

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan