• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Op 2 waardes verticaal zoeken

Status
Niet open voor verdere reacties.

jholwerda

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
18 feb 2020
Voor een overzicht krijg ik per periode gegevens aangeleverd. Deze staan in een vaste opzet bestaande uit 3 kolommen. In de eerste kolom staat de datum. In de 2de kolom staat de tekst met codering waarop ik wil zoeken en in de laatste staat een bedrag. Nu wil ik dit graag in een matrix weergeven over een jaar. Het eerste waar ik naar keek was het verticaal zoeken. Hierbij keek ik nog niet naar de periode. Hier loop ik al tegen een #N/B aan. De formulie die ik gebruik is =VERT.ZOEKEN(A7;A10:C11;2;WAAR).

Vervolgens wil ik dat hij alleen de waarde weer geeft als de datum overeen komt met de maand in de matrix. Ik heb in excel een voorbeeld gemaakt.

Bijlagen

Bv

Code:
=SOMPRODUCT(($B$10:$B$11=$A7)*(Maand($A$10:$A$11)=F$4)*($C$10:$C$11))

Nu het antwoord zie schaam ik me bijna. Deze heb ik zo vaak gebruikt en nu kwam ik er na een ochtend zoeken niet uit. Hartelijk dank.

Andere optie:
Code:
=INDEX($C$10:$C$11;VERGELIJKEN(F$4&$A7;MAAND($A$10:$A$11)&$B$10:$B$11;0))
Eventueel nog ALS.FOUT eromheen zetten voor combinaties die niet voorkomen in de lijst.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan