op basis van datum een deel in ander tabel plaatsen

Status
Niet open voor verdere reacties.

AMBERTJE

Gebruiker
Lid geworden
27 aug 2009
Goedemiddag iedereen,

Ik heb een tabel met + 4 milj.records waar ik geen record van kwijt wil.
Er draaien heel wat querys op die tabel dus het is wel duidelijk dat die querys tergend traag zijn (je kunt ondertussen een koffietje drinken) ;-)

De tabel bevat gegevens per datum en die gegevens gaan nu terug tot 2006!
Aan die tabel zijn ook formulieren gekoppeld waar we opzoekingen in doen.
Onze moeilijkheid is dat we regelmatig van oudere datums records moeten opzoeken.

Mijn vraag is nu:
Hoe kan ik alle records van 2006 t/m 2009 uit de tabel halen en in een andere tabel plaatsen?
Het moet ook mogelijk zijn om die gegevens tijdelijk terug te plaatsen in de originele tabel zodat alle linken terug hersteld zijn.

Het gaat hier over een gigantische database dus ik kan geen voorbeeldje meesturen.

Groetjes,
Ambertje

Ambertje,

ik denk dat je op een punt bent aanbeland dat het verstandig is om kontakt op te nemen met eens professionale leverancier van Access gerelateerde oplossingen.
Kijk eens op de site van MrAccess.
Gerwin (de eigenaar) heb ik zeer praktische en ter zake kundige bijdragen zien leveren op ander fora.

Suc6!

Tardis

Hoi Ambertje,

Voordat je geld gaat uitgeven, kun je zelf ook nog wel wat zaken uitproberen. Om te beginnen: je zult je gegevenstabellen moeten splitsen in Produktie tabellen en Geschiedenistabellen. Vervolgens zul je op je formulieren ook moeten kunnen switchen tussen de Produktiegegevens en de geschiedenistabellen. E.e.a. is best zelf te maken.
Om te beginnen: je maakt uiteraard eerst twee kopieën van de database, want je gaat niet in je produktie db werken. De Archiefdatabase noem je dan bijvoorbeeld [Databasenaam_Archief]. Ik zou ook in alle tabellen de naam aanpassen, en er _Archief achter plakken. Vervolgens verwijder je in de tabellen in de archief database alle records die in jouw geval jonger zijn dan 1-1-2010, met verwijderqueries. Zal wel even duren met zoveel records.... Hetzelfde doe je met de produktie database, alleen verwijder je daar alle records die ouder zijn dan 1-1-2010.

Als de twee databases klaar zijn, kun je de tabellen uit de Archiefdb koppelen aan de produktie database. Zodat je altijd over de tabellen kunt beschikken. Als laatste stap moet je de formulieren aanpassen, want je wilt ook over je gearchiveerde records kunnen beschikken. Dat kun je bijvoorbeeld met een knop doen, of een selectievakje, maakt niet zoveel uit. Wat er moet gebeuren, is dat de Recordbron van het formulier moet kunnen switchen tussen twee tabellen: TabelProduktie, en Tabel_Archief. Dat is een relatief simpele actie, waarbij je met Me.RecordSource= de bron aanpast, en vervolgens met Me.Requery de records inleest.
Kortom: het is een klus die je makkelijk zelf kunt uitvoeren, en die ik zeker zou uitproberen!

De vraagstelling van TS riekt naar gebrek aan kennis (en dat is niet negatief bedoeld).
Het lijkt mij, zeker in zakelijke omgevingen, dan ook beter om eens een expert langs te laten komen.
Hoe goed bedoeld de algemene tips van Octafish ook zijn bedoeld, beter is het om zakelijk te handelen.
Maar je kunt natuurlijk altijd kijken hoever je komt zonder professionale hulp in te roepen.

Ken je grenzen.
Aan jou de keuze.

Tardis

Bedankt aan alleen voor de reacties ;)
Mijn kennis van Access is inderdaad niet zo groot maar ik weet dat het mogelijk is.
Een collega heeft dit ooit gedaan (maar helaas niet meer in dienst). Ik ga toch uitproberen wat Octafish voorsteld en zien hoever ik daarmee geraak, baat het niet dan schaadt het ook niet.

Ik moet het op deze manier doen want ons bedrijf wil geen professionele hulp inroepen omdat die mensen veel te duur zijn.

Als ik er niet helemaal uitkom dan zal ik wel opnieuw een vraagje posten.
Groetjes,
Ambertje

Veel succes ermee, en als je vragen hebt: je weet ondertussen de weg!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan