• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Op basis van woord uit een tekst een zoeken in ander bestand entekst waarde weergeven

Status
Niet open voor verdere reacties.

ireen009

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
6 apr 2022
Wie kan mij helpen met het volgende?!

Ik heb in bestand 1 een kolom met titels heb staan waarbij ik categorieën vanuit een ander bestand match (indien bekend). In een 2e bestand heb daarvoor een overzicht met ik kolom A de zoekwoorden en in Kolom B de bijbehorende categorieën.

Ik zoek een formule die in bestand 1 in de titels kijkt of er een zoekwoord overeenkomt mat kolom A van bestand 2 en de bijbehorende categorie in kolom B weergeeft.
Iemand tips hoe ik dit kan doen??

Thanks vast!

Hallo,

Misschien met vert.zoeken, x.zoeken?
Een voorbeeldbestandje doet normaliter wonderen.

@peter59, zie bijgevoegd een simpel voorbeeldje, Het is geen exacte overeenkomst dus vert.zoeken werkt niet en met x.zoeken krijg ik foutmeldingen, maar ik zal vast iets fout doen;)

Bijlagen

Hallo,

Sorry, maar mij is het absoluut niet duidelijk van wat je nu eigenlijk wil.
Kan je handmatig in je bestandje eens invullen wat je beoogde uitkomst is?

Bijgevoegd het voorbeeld iets uitgebreider met in kolom B en C op het eerste tabblad de verwachtte uitkomst en de reden waarom.

Bijlagen

Het is op zijn zachtst gezegd niet handig dat de zoektermen niet voorkomen in het zoekgebied.

Bijlagen

@snb en @emields thanks voor jullie hulp, maar helaas krijg ik niet wat ik had gehoopt. Grootste issue is inderdaad dat de titels heel uitgebreid zijn en de woorden niet standaard in het zoekgebied (wat 30K regels heeft) voorkomen dat het niet goed matcht. Ik ben bang dat er helaas nog wat handmatig werk in gaat zitten:confused:.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan