Op hol geslagen klok

Status
Niet open voor verdere reacties.

Borrelnoot

Gebruiker
Lid geworden
13 okt 2006
Hallo,

Vorig jaar december heb ik windows 7 ultimate geinstalleerd op mijn computer. Ik ben er vandaag de dag erg tevreden mee, en mijn pc'tje doet het verder prima ermee.

Hoewel, het viel me toen een tijdje op, dat de klok ( rechtonder in de taakbalk ) nogal vaak ineens een aantal minuten voorop liep. soms 5 minuten voor, soms 7, en soms 10 minuten voor. De secondenwijzer tikt ook sneller dan dat ie zou moeten tikken. Meestal corrigeerd ie zichzelf weer naar de " goede tijd " . Ik heb er verder nooit echt aandacht aan geschonken, omdat ik dacht dat het ooit wel over zou gaan. Niet dus. Dit heb ik nooit gehad bij windows vista ( dat hiervoor op de pc stond ). Ik heb overigens een clean install gedaan toen ik windows 7 ging installeren.

- Ik heb geprobeert de windows time service tijdelijk uit te schakelen. Het uitschakelen lukt, maar haalde nog steeds niks uit ( later weer ingeschakeld ).

- het volgende heb ik ook geprobeert, wat stond op de website van microsoft:

Run the following command in a elevate privileges cmd window.

net stop w32time
w32tm /unregister
w32tm /register
net start w32time

Then, please restart the computer to test the issue again.

Ook dit hielp totaal niet.

- sfc /scannow , twee keer geprobeert. Geen resultaat.
- Cmos batterij gecheckt, deze geeft 2.94 volt aan, wat naar mijn mening nog prima moet zijn ?
- gecheckt op virussen en spyware / malware. niks gevonden ( gebruik gemaakt van NOD32 AV, Spybot, en malwarebyte's anti-malware )

Verder zou ik zo 1 2 3 niet weten wat ik hier nog aan kan doen. Het zal wel fijn zijn dat de klok normaal loopt, en zich niet gedraagt als een tijdmachine :D.

tenslotte computer info / specs:

Acer aspire T671
Intel dual core 2.80 Ghz
4GB RAM
Windows 7 ultimate met NL taalpakket, up to date.
NOD32 AntiVirus

Mocht ik info vergeten zijn, dan hoor ik dat graag :).

Laatst bewerkt:
Als je kunt zien dat de minuten korter duren als eigenlijk zou moeten, dan zal beslist het klokje stuk zijn. Ook voor bij bijna lege batterijen, kan je een hulpprogramma installeren wat de tijd bij elke opstart goed stelt. Net zoals de Windows Tijdservice via tijdservers, alleen begreep ik dat die van Windows dat niet iedere keer bij het opstarten doet.

Laat je klok eens synchroniseren door "time-b.nist.gov". Ik heb er i.i.g.nooit problemen mee gehad.
(Klik rechts op de tijd, Datum/tijd aanpassen>internettijd>instellingen wijzigen).

@ alfred: Ik gebruik de pc meerdere uren per dag. Ik zie met regelmaat dat de klok zichzelf weer goed zet. Het lijkt alsof de secondes geen maat kunnen houden. Ook met de timeserver uitgeschakeld corrigeerd windows de klok om de zoveel tijd.

@ Mik: Heb het gister na het lezen van je bericht gelijk die actie uitgevoerd. Het resultaat is ( helaas ) nog steeds hetzelfde.

Dat maakt niet uit, ik stel altijd alle reacties zeer op prijs :D.

Het schijnt een vaker voorkomend probleem te zijn als ik zo eens op google zie, maar er is niet echt een oplossing ervoor lijkt wel .

Op een moederbord vind je het klokje niet terug zo klein is het. Die van mij doet het ook niet goed genoeg maar onder Vista wordt het voldoende vaak opnieuw goed gesteld. Een hulpprogramma hiervoor kan, naar keuze, om de zoveel minuten de tijd bijstellen. Dat zou haast altijd een oplossing moeten zijn. Ik weet alleen niet eentje die ook onder Windows 7 werkt.

Op een moederbord vind je het klokje niet terug zo klein is het. Die van mij doet het ook niet goed genoeg maar onder Vista wordt het voldoende vaak opnieuw goed gesteld. Een hulpprogramma hiervoor kan, naar keuze, om de zoveel minuten de tijd bijstellen. Dat zou haast altijd een oplossing moeten zijn. Ik weet alleen niet eentje die ook onder Windows 7 werkt.

Ik weet niet goed wat je precies met het dikgedrukte gedeelte bedoelt. Het enige wat ik weet is als de datum en tijd erg van slag zijn, dat het de CMOS batterij moet zijn. Voor de zekerheid heb ik die van mijn pc ook gecontroleerd zoals ik eerder heb gemeld, deze is in goede staat. Dit " tijd probleempje " begon pas toen ik windows 7 had geinstalleerd, dus naar mijn gevoel moet het dus ook ergens in windows 7 zitten, maar waar, is me een raadsel :shocked:.

IK heb overigens ook een microsoft fix programmatje laten lopen, die problemen zou moeten detecteren die te maken hebben o.a. de tijd. Er waren geen problemen gevonden.

Ik zal ook eens kijken naar een hulpprogramma.

Hoi, even een update hierover :D.

Een hulpprogramma heb ik niet kunnen vinden. Toen de klok weer 10 minuten voor liep, heb ik de tijd handmatig opnieuw ingesteld. Ik heb dit tot 2 keer toe gedaan, en sindsdien loopt ie dus meer op tijd ( heel soms hooguit met 2 minuten verschil, iets waarmee ik wel kan leven ). Sindsdien loopt ie weer op tijd dmv deze simpele handeling.. :D.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan