Op ISDN kabel netwerk ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rubie-The-Sysop

Gebruiker
Lid geworden
19 jun 2003
Hallo,

en halfjaar geleden wist ik vrijwel nog nix van netwerken. Toen probeerde ik elk kabeltje dat een RJ-45 connector had. Maar nu blijkt dat ik op een 4 draadige kabel zit tee internetten. Hij is niet aangesloten als een ormale ISDN stekker maar anders. als je dat clipje niet ziet dus er8er zit. en het draad naar beneden zit dan is ie zo aangesloten.

1. Zwart
  2. Wit
  3. Rood
  4. Leeg
  5. Leeg
  6. Groen
  7. Leeg
  8. Leeg
    [/list=1]

Ik heb ook nooit gemarkt dat ik somige dingen niet kan doen via het netwerk ofzo. En aangezien ISDN kabel veel goedkoper is. Maar is het beter om zo te netwerken of moet ik tog meer egte netwerkkabels gebruiken ?

Je zit nu gewoon met een CAT3 kabel van lage kwaliteit te werken. Normale netwerkkabels zijn UTP: Unshielded Twisted Pair. Dus getwiste paren zonder mantel. Bij CAT3 heb je maar 4 aders = 2 paren. Elk paar is dus een streng van om elkaar heen gewentelde aders. Vervolgens zijn die 2 paren ook nog eens om elkaar gewenteld. Op die manier wordt de storing tot een minimum beperkt.

Bij CAT5 kabels heb je 8 aders = 4 paren. Verder zit alles op dezelfde manier om elkaar heen. CAT3 is echter maximaal 10 Mbit en CAT5 100 Mbit.

ISDN kabels echter zijn meestal gewoon aders die naast elkaar liggen. Dit zorgt voor een enorme stijging van storinggevoeligheid (aangezien het nu antennes worden i.p.v. spoelen). Op zich hoef je daar niet veel van de merken als je weinig stoorzenders hebt (EMI uitstraling) of als de kabel kort is (<2 meter). Aan te raden is het zeker niet, aangezien je nooit weet waar je aan toe bent en de snelheid plotsklaps kan verminderen. Helemaal vervelend is dus dat je maar 10 Mbit al maximum hebt.

Er is ook in een 4 aderige twisted pair uitvoering. Deze is veel dunner (en altijd stranded) en daardoor veel soepeler.

Gezien de volgorde van de aders kan dit dus heel goed een netwerkkabel zijn, ISDN wordt anders gepatched, alleen de aansluitingen 3,4,5,6 worden gebruikt. (ISO8877)

Zijn de aders niet per twee in elkaar gedraaid dan werkt het niet naar behoren, dit moet je dus controleren.

Ohwkey dan weet ik dat ook weet. ik kan voor de rest niet zien/voelen hoe de kabel is gedraaid maar ik stap tog maar over op Cat 5. en bedankt voor de info

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan