op laptop XP opnieuw installeren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Steef88

Gebruiker
Lid geworden
23 apr 2007
Ik heb een laptop met xp er op staan. maar deze staat echt helemaal vol met rotzooi en andere gekke dingen.
dus wil ik xp opnieuw installeren.. maar het geval is dat de DVD speler in de laptop het niet meer doet... dus hoe kan ik XP opnieuw installeren? Ik heb wel een Externe DVD-brander. maar die zit op de USB dus die start pas op als de harde schijf is op gestart.

Ik weet niet of ik nog meer moet melden. maar dan moeten jullie het maar zeggen.

Groeten Stephan

wanneer het een jonge laptop is kan je vaak ook opstarten vanaf een externe dvd speler, je moet dan tijdens het booten meestal op f12 drukken en dan krijg je een bootmenu te zien. Je kan dit eerst proberen om te kijken of de laptop de externe dvd dan ziet.

F12 kan afhankelijk zijn van merk maar als het goed is krijg je de optie te zien bij het opstarten.

success

de laptop is een Compaq Evo N1015v

In de bios heb ik alles al bovenaan gehad om te booten, er staat een vaste schijf, diskette driver, cd driver(die het dus niet doet) en een netwerkstart(wat dat ook moge wezen..)

je moet ook niet in de bios zijn maar tijdens het opstarten van de bios op f11 of f12 drukken meen ik bij Compaq. Anders even op de site van Compaq zoeken hoe je het boot menu kan aanroepen.

Oooh Sorry. foutje...
maar als de laptop opstart dan heb ik allebei die toetsen al gebruikt (f11 en f12) wil allebei niet.. :(
op de site van Compaq kan ik niks vinden.

Laatst bewerkt:
Hoi !

Je kunt ook in de bestaande XP een aparte partitie maken op je HDD, daarop via de externe DVD-speler de XP-CD kopieeren, en dan XP vandaar uit installeren.

Gratis partitie-manager: G-parted: http://gparted-livecd.tuxfamily.org/

Greetz,

Harry.

Oooh Sorry. foutje...
maar asl de laptop opstart dan heb ik allebei die toetsen al gebruikt (f11 en f12) wil allebei niet.. :(
op de site van Compaq kan ik niks vinden.

ik heb het even opgezocht, druk op de escape toets tijdens het opstarten van de pc dus direct na het aan zetten en blijf hier herhaaldelijk op drukken. Je zou dan het bootmenu moeten krijgen.

ik heb het even opgezocht, druk op de escape toets tijdens het opstarten van de pc dus direct na het aan zetten en blijf hier herhaaldelijk op drukken. Je zou dan het bootmenu moeten krijgen.

ik heb het nou al een paar keer geprobeert maar ik kom niet in het bootscreen... ik kan alleen in de BIOS komen en daar aanpassen in welke volgorde de laptop dingen opstart.

Daar dan USB als eerste boot-device zetten als dat tenminste kan.

De optie van @Harry Snor is natuurlijk ook een simpele en doeltreffende oplossing

ik heb het nou al een paar keer geprobeert maar ik kom niet in het bootscreen... ik kan alleen in de BIOS komen en daar aanpassen in welke volgorde de laptop dingen opstart.

om te beginnen zou ik de bios eerst eens op default sttings zetten en kijken of het dan wel wil. Als je naar je scherm kijkt bij het aanzetten zie je even een wit vierkantje in een van de hoeken dit is het moment om de toesten te proberen om in het bootmenu te komen

Okay hehe,

het duurde ff maar ik zit nu in de BOOT AGENT.
er zijn verschillende dingen waar ik wat kan veranderen.

allereerst: Network boot protocol PXE of RPL
boot order Int 18h; Int 19h; PnP/BEV(BBS); ROM Disable
Show config message Enable of Disable
Show message Time 3, 5 of 8 sec.

Alvast weer bedankt

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan