op pc geen internetverbinding, op laptop wel

Status
Niet open voor verdere reacties.

bekade

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
6 jan 2008
Berichten
4
Ik heb nu al een aantal weken een probleem met internet, waar ik geen oplossing voor kan vinden. Internet werkte altijd goed op mijn pc, totdat ik een paar weken terug zonder aanleiding geen toegang meer kreeg tot internet. Na een aantal keren contact met de helpdesk van mijn provider te hebben gehad, hebben ze mij een nieuwe modem gestuurd omdat ze dachten dat de oude modem het begeven zou hebben. Helaas was hier het probleem niet mee verholpen. Vervolgens heb ik mijn pc op een ander netwerk (op mijn werk) aangesloten en daar functioneerde alles naar behoren. Weer de provider gebeld, die vervolgens een monteur heeft gestuurd om te kijken wat er aan de hand was. Deze heeft de verbinding gecheckt. De verbinding was ok en verder kon de monteur niet helpen. Ik heb nu een laptop op deze verbinding aan gesloten en inderdaat werkt alles naar behoren.
Ik met de computer naar de winkel, waar ze m'n moederboard hebben vervangen, waar ook de netwerkkaart op zit, maar ook dat heeft het probleem niet verholpen.
Nu weet ik niet wat ik verder nog kan proberen. Het probleem is dat de pc geen ip adres kan krijgen. pingen lukt niet en ik heb vruchteloos WinsockxpFix uitgevoerd. Sterker nog xp opnieuw installeren heeft ook niet geholpen. Als ik ipconfig uitvoer krijg ik een 169 nummer. Wie weet raad?
 
vertel eens wat meer over je netwerk...provider...merk modem...router...netwerkaansluiting PC en/of Laptop...
En kun je je iets herinneren van iets dat is gebeurt is voordat de problemen ontstonden? (stroomuitval...of wat dan ook?)

een 169 nummer? hoe bedoel je precies?
 
Heb je al geprobeerd om de pc een vast ipadres te geven? (ipv een automatisch adres te laten toewijzen)
 
ik heb geen netwek: ik heb de modem direct middels een ethernet kabel op de pc aangesloten. Om te testen of de verbinding goed werkt, heb ik tijdelijk de laptop met dezelfde ethernet kabel aangesloten.

modem: alied data technologies, copperjet 1612
newerkkaart pc: realtek RTL8169 / 8110 Family Gigabit Ethernet NIC

Rechtsonder krijg ik bij het netwerk icoon de mededeling dat er beperkte of geen verbindingsmogelijkheden zijn.

Als ik ipconfig uitvoer krijg ik:

DNS achtervoegsel: geen
IP adres: 169.254.... (is volgensmij geen extern ip adres)
subnetwerk: 255.255.0.0
standaardgateway: geen

Als ik ipconfig /renew uitvoer krijg ik de mededeling dat er een fout is opgetreden: LAN-vebinding kan geen contact met de DHCP-server maken.

Ik heb nog niet geprobeerd handmatig een ip adres in te stellen. Kan ik hiervoor een willekeurig nummer gebruiken of moet het aan bepaalde voorwaarden voldoen?
 
Dat 169.254. is een adres die de computer zichzelf geeft als hij geen ipadres kan krijgen.

Je vertelde dat de laptop wel werkte?
Als je op de laptop ipconfig doet en die gegevens voor subnetmask,gateway, DNS gebruikt om in te vullen op je pc. (en dan het ip adres met 1 ophogen)
 
169 is geen werkend ip voor het internet..of zelfs geen werkend ip voor een netwerk...

lijkt of DHCP niet funcioneerd want 169 is een nummer dat wordt verkregen bij een niet werkende DHCP...en de pc wil toch een nummer krijgen...

kan komen door;
je computer heeft een andere naam dan opgegeven door de provider (als dat nodig is tenminste...bij mij nl. niet)

kabel is kapot..branden de lampjes op je netwerkkaart en op het modem...(dat er verbinding is?) Zou zomaar kunnen dat de kabel tussen pc en modem u/s is. (of de connector...)

Je kunt ook eens kijken wat er gebeurt als je "harde gegevens" ip adres, gateway, dns...invoert.

Of op herstellen drukken (netwerkverbinding. rechtermuistoets, status...of zoiets)

Die netwerkkaart...is dat een losse pci of een on-board...?
 
Controleer in je Copperjet even de DHCP instellingen, het kan zijn dat de ip-pool leeg is (een dhcp geeft ip adressen uit in een bepaalde reeks: de IP Pool) als die leeg is zal jou PC ook geen ip krijgen, nou is het standaard zo dat groot genoeg zou moeten zijn maar het kan zijn dat het bij jou om een wazige reden te klein is ingesteld

@Cookz een 169 adres is weldegelijk werkend. die is er namelijk voor dat je indien je geen DHCP in je netwerk hebt toch een werkgroep kan opzetten zonder kennis van ip adresseringen te hebben.
 
bedankt voor de reacties.
Ik heb ondertussen hanmatig ip ades, gateway enz ingevoerd (gecopieerd van m'n laptop +1), maar helaas levert dat niks op.Ik heb ook verschillede kabels geprobeerd en ook dat levert niets op.Bovendien werkt de laptop wel met dezelfde kabel...
Ik heb ook al een aantal keer geprobeerd de pc de verbinding te laten herstellen, maar je raad het al: niets.

Ellasar: De DHCP instellingen heb ik niet gecheckt, ik heb ook geen idee hoe ik dat moet doen. Maar als de IP-pool leeg is, zou ik dan nog wel met de laptop verbinding moten kunnen krijgen?

Ik heb internet explorer mijn netwerk verbindingen laten checken en die geeft aan dat bij de winsock check er een fout optreedt bij de verbinding met de winsock-basisproviders; fout: 2.
Ik weet niet wat dat inhoudt, maar ik heb daarom netsh winsock reset uitgevoerd, maar ook dat mocht niet baten...
 
Ik heb internet aan de praat gekregen op m'n pc. Ik heb bij de instellingen van mijn netwerkkaart de Link speed/Duplex mode aangepast. Deze stond op Auto negotiation en ik heb 'm op 10Mbps/Full Duplex gezet. En plots heb ik weer verbinding!

Naar aanleiding van een andere vraag in dit forum vond ik onderstaande tip, wat mij op de gedachte bracht deze instelling te checken. Ik ben alleen nog benieuwd wat de zgn overspraak betekend. Andere kabels hebben bij mij niet geholpen. Kan die zgn overspraak ook ergens anders in zitten?

Gevonden tip:

ReneDirks
Senior Member




Geregistreerd op: Dec 2007
Locatie: Milsbeek
Afstand tot server: ±41.8 km

Als de aders verkeerd zitten kan dit eigenlijk nooit resulteren in een langzame verbinding. Meer voor de hand liggend is dat er overspraak tussen de paren is en dat kun je niet meten met een normale kabeltester. Helaas geef je niet zo veel informatie over de PC en laptop, maar zou het bijvoorbeeld zo kunnen zijn dat de netwerkkaart van de laptop op 10 Mb draait en die in de PC op 100 Mb? Dan zou het overspraak probleem in veel ernstigere mate optreden bij de PC.
Mijn advies: stekkers eraf op de kabel die door de muur loopt, en nieuwe connectoren eraan - aan beide zijden, en dan in de gestandaardiseerde volgorde van de aders. Uit m'n hoofd: or/wi, or, gr/wit, bl, bl/wi, gr, br/wi, br. Maar dit kun je natuurlijk ook even opzoeken in google.
 
Controleer in je Copperjet even de DHCP instellingen, het kan zijn dat de ip-pool leeg is (een dhcp geeft ip adressen uit in een bepaalde reeks: de IP Pool) als die leeg is zal jou PC ook geen ip krijgen, nou is het standaard zo dat groot genoeg zou moeten zijn maar het kan zijn dat het bij jou om een wazige reden te klein is ingesteld

@Cookz een 169 adres is weldegelijk werkend. die is er namelijk voor dat je indien je geen DHCP in je netwerk hebt toch een werkgroep kan opzetten zonder kennis van ip adresseringen te hebben.

Sterker nog via 169 Ip kan je met linux gewoon een verbinding opzetten. En kwaadwillende code uitvoeren op de XP-machine.
 
Aha...wist ik niet...ik had ooit begrepen dat het slechts een soort van "kurk" zou zijn als er geen DHCP server is en er wordt wel een adres gevraagd...

Maar dat rijst bij mij de vraag of ip adressen beginnend met 169 niet geblokt moeten worden gelet op de opmerking van Mordechai....
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan