Op zoek naar de ideale versterker

Status
Niet open voor verdere reacties.

emiel500

Gebruiker
Lid geworden
28 apr 2009
Ik zoek een (power) versterker voor mijn 2 Kef Uni-Q Q30 luidsprekers
op de achrterkant staat alleen maar: 125 Watt 6Ω

nou is mijn oog gevallen op een aantal modellen maar ik vraag me af of de speakers en de versterker wel compatibel zijn met elkaar ik zou bv wel willen weten of:

- ik mijn speakers niet de lucht in knal als ik het volume te hoog draai of dat deze versterkers automatisch op een beschermmode springen.
- het kwaad kan als ik een versterker neem die eigenlijk een paar Watt teveel zou leveren
- en tot slot, of het kwaad zou kunnen als op de versterker 8Ω en 4Ω staat en op mijn speakers 6Ω

de versterkers die ik op het oog heb zijn :
de Palladium p-700 vintage van DAP-audio
en de AMERICAN AUDIO VLP300 AMPLIFIER

Mocht het zo zijn dat deze versterker absoluut niet samengaat met mijn speakers, zouden jullie misschien een aantal suggesties hebben?

Alvast bedankt, Emiel

Laatst bewerkt:
Ik zou ten eerste gaan luisteren, dat is toch het belangrijkste lijkt me? Onkyo klinkt bijvoorbeeld erg lekker met KEF luidsprekers, en dat merk heeft een goede prijs/kwaliteit verhouding. Maar zo te zien ben jij op zoek naar een oplossing om in een 19" rack te bouwen?

Nou zo'n rack in de eerste instantie niet (hoewel het er wel leuk uitziet) ik ben geen DJ ofzo maar iemand die regelmatig feestjes houd en verliefd is op keiharde muziek. ;)
ik wou een versterker die heel veel vermogen heeft maar wel zolang het vilig is voor mn speakers want die waren niet bepaald goedkoop :)

Laatst bewerkt:
Hmm, zonder nou al te technisch te worden, vermogen in deze is een relatief begrip, ik kan je met een 10W versterker zo doof krijgen als een kwartel als er matchende speakers met een hoog rendement aan hangen, maar die Q30 zuiltjes houden wel van wat prik met hun rendement van 88dB, dus ik zou kijken en vooral luisteren naar versterkers van rond de 75W aan 8 Ohm, dan heb je power genoeg.

Denk aan een onkyo A-9555 van rond de 550 euro, of een Harman Kardon HK980 van een kleine 400 euro, die heeft ook aardig wat "bang for the buck" zogezegd.

Een beetje stabiele en krachtige versterker kost toch wel rond de 3 a 400 euro.

Dat wordt sparen maar hoe kan het dat een versterker met 75 watt op 8 ohm duurder zijn dan bv. een van 2x150 op 6 ohm? maar toch denk ik dat ik in de toekomst een 19'' rack wil bouwen of in ieder geval een slanke versterker wil met gewoon 2 inputs een aantal lampjes 2 volumeregelaars en de output voor 2 speakers

Laatst bewerkt:
Dat wordt sparen maar hoe kan het dat een versterker met 75 watt op 8 ohm duurder zijn dan bv. een van 2x150 op 6 ohm? maar toch denk ik dat ik in de toekomst een 19'' rack wil bouwen of in ieder geval een slanke versterker wil met gewoon 2 inputs een aantal lampjes 2 volumeregelaars en de output voor 2 speakers

Ten eerste, er zijn meerdere manieren om vermogen te berekenen, PMPO zie je vaak bij de wat mindere goden, want zo krijg je lekker hoge wattages waar je flink mee kan schreeuwen in de reclame's, maar stabiel is het niet, en vaak is het echt volksverlakkerij. Zo heb ik ooit eens een surroundsetje gezien met een 1000W speakervermogen in neon letters er op vermeld, terwijl het opgegeven verbruik van de hele set ~175W was..:shocked:

De A-merken zoals Onkyo, Marantz, NAD, Sony etc etc zijn er eerlijker in, en hebben dus een lager opgegeven vermogen, maar zijn wel veel stabieler en kunnen ook dipjes in de impedantie opvangen. Even uit mijn hoofd is voor een gelijkblijvend geluidsniveau bij een halvering van de impedantie 2x zoveel vermogen nodig. En mijn KEF's kunnen bij gemene lage tonen richting de 2 a 3 ohm duiken, dus dan heb je wel wat pit nodig. Goede versterkers schalen kort door de bocht lineair door, maw 75W bij 8 ohm wordt 150W bij 4 ohm, en 300W bij 2 ohm.

Maar als het echt alleen om herrie gaat, tsja dat zullen die 2 die je noemde ook wel kunnen maken..

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan