Op zoek naar een SSD tussen de 100-150 euro

Status
Niet open voor verdere reacties.

Guudoo

Gebruiker
Lid geworden
12 jul 2010
Zoals de titel al duidelijk maakt ben ik op zoek naar een goede SSD.

Mijn harde schijf is een: Samsung hd103sj
Moederbord: ASUSTeK P8P67-M
CPU: Intel Core i7 2600

Welke kan ik hiervoor het beste nemen?

128 GB versies van Crucial M4 of Samsung 830 zijn hiervoor de aanraders.

Crucial is iets goedkoper, Samsung heeft een iets hogere schrijfsnelheid maar kost dus iets meer.

De Samsung 830 SATA-600 aansluiting zal ook compatibel zijn met mijn moederbord etc :o?

Laatst bewerkt:
moederbord: ja, hoef je alleen een SATA aansluiting voor te hebben, en dat heeft elk moederbord tegenwoordig ;) Je hebt zelfs SATA3 aansluitingen, dus kan je van de volle snelheid van de SSD's profiteren.

Compatible met de harde schijf maakt niets uit, een SSD is een losse harde schijf waar je windows + je software&spellen op installeert zodat deze heel snel starten. Ze werken dus langs elkaar heen en hebben verder niets met elkaar te maken. De meeste mensen gebruiken dan ook hun oude harde schijf als data disk.

Er zijn tegenwoordig zoveel ssd's in deze prijsklasse dat de keus inderdaad niet mee valt.
Hier een rangorde van Tom's hardware.
Op deze verzamel pagina van Alternate staan al een paar leuke mogelijkheden.
Waarbij de adata m.i. de beste prijs/kwaliteit heeft.
De intel 520 is echter ook een heel goede keuze, evenals een OCZ vertex 3, of crucial M4
In het algemeen geldt dat een SSD ong 25% lege ruimte nodig heeft om blijvend goed te functioneren.
Wanneer je veel programma's installeert wordt 64 gb al snel krap voor w7.
Zelf heb ik een 128GB Vertex 3 (die goed bevalt) waarvan nog 40gb vrij is.
Daar zit geen enkel spel bij, die vaak veel ruimte nodig hebben.
De SSD's waarnaar ik link zijn voorbeelden.
Mogelijk vind je ze elders goedkoper als je verder googled.
Hopelijk kun je iets met deze info.

mvg Leo

Heel erg bedankt K1pje en leofact, wat mij betreft kan de topic dicht :)!

Advies: Crucial M4 van 128GB of Samsung 830 128GB (en eventueel de Intel, maar voor maximale prestaties neem je de Samsung)

Even een kleine toevoeging nog: de 25% is een beetje veel, neem als marge 10GB, anders kunnen inderdaad de schrijfprestaties wat minder worden.

Laatst bewerkt door een moderator:
Intel SSD's zijn kwalitatief het best dit komt omdat intel zijn SSD stress test en aan een bepaalde kwaliteits factor moet voldoen
zij pikken de meest stabilie chips eruit probleem is echter wel dat dit de SSD's van intel ZEER duur maakt vergeleken met andere ssd merken

samsung ssd's zijn prijs/prestatie gericht goed en ook erg betrouwbaar

en dat van die sandforce problemen is nu ook weer achterhaald OCZ gebruikt bij zijn Vertex 4 SSD's zijn eigen controllers + dat de firmware die problemen zo goed als verholpen heeft

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan