Op zoek naar een thuis server

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rkokie

Gebruiker
Lid geworden
18 aug 2011
Hallo mensen,

Ik ben al tijden op zoek naar een goedkoop servertje om thuis websites en dergelijke op te hosten.

Het liefst wil ik er dan een waar ik een programma zoals XAMPP op kan installeren met apache, mysql en een ftp die allemaal in het programma zitten, oftewel Windows Home Server word het dan?

Ik heb zelf weinig verstand van windows server softwaren daarom ben ik hier voor hulp.

Waarom ik graag een servertje wil en niet gewoon een desktop?
Servers hebben zover ik weet een veel lager stroomgebruik dan een desktop.

-Budget: zo goedkoop mogelijk :p

Mvg, Roger

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zou een goedkoop mini itx of AMD Fusion bordje in een leuk klein kastje stoppen met een 2,5 inch harddisk erbij. 2GB geheugen erbij en je bent klaar.
Als je met Apache, MySQL en PHP werkt, zou ik Linux als besturingssysteem nemen. Neem dan bijvoorbeeld Ubuntu Desktop, dan krijg je er een grafische interface bij.
Via Google zijn er genoeg handleidingen te vinden hoe je daarop Apache en MySQL e.d. in kunt stellen.

Sorry dat ik zo moeilijk ben maar,

Ik heb liever een kant en klaar webservertje aangezien ik een leek ben in zelfbouw :/,
Het ubuntu desktop klinkt verder wel aantrekkelijk en ga dat zowiezo bekijken.

bvd, Roger

Dan koop je de Lg NAS N2R1 .. kost 140,- en dat is exclusief harddisks (reken 50 piek per 1 Tb harrdisk) .. En daarop kun je dan rustig je web site's hosten ;)

Hmm een nas klinkt goed maar heb er een paar vragen over:

1) Kan een nas gewoon direct op het internet zonder er een pc tussen te hebben?
2) Kan er een apache, mysql en ftp (XAMPP) server op zo'n nas?
3) Hoe werkt dat dan? heb je een soort viritueel bureaublad of is het gewoon een netwerk map o.i.d.?

Heb al eerder rond lopen zoeken maar antwoorden variëren heel veel wat dus onduidelijk is, vaak snappen ze er bij winkels ook weinig van.

ps. ik ga ook weer ff googlen of ik zelf sneller wat kan vinden over nas (:

bvd, Roger

Hmm ik lees vele berichten dat het wel mogelijk is maar er zijn er tussen die aangeven dat de HTTP request snelheid niet erg hoog is?

Hmm een nas klinkt goed maar heb er een paar vragen over:

1) Kan een nas gewoon direct op het internet zonder er een pc tussen te hebben?
2) Kan er een apache, mysql en ftp (XAMPP) server op zo'n nas?
3) Hoe werkt dat dan? heb je een soort viritueel bureaublad of is het gewoon een netwerk map o.i.d.?

Heb al eerder rond lopen zoeken maar antwoorden variëren heel veel wat dus onduidelijk is, vaak snappen ze er bij winkels ook weinig van.

ps. ik ga ook weer ff googlen of ik zelf sneller wat kan vinden over nas (:

bvd, Roger

1) Ja, een NAS is (als je dat wilt) gewoon te benaderen vanaf iedere computer op iedere willekeurige plek op de wereld via het internet ...

2) Apache draait standaard al op de Lg N2R1, MySQL en PHP kun je met twee muisklikjes installeren (gewoon een optie in de webinterface van de NAS.

3) Het is maar net wat je wilt, je kan er naar toe FTP'en, maar het is b.v. makkelijker als je gewoon in je eigen netwerk zit, om dan even een netwerkmap aan te maken ..

Op de Lg NAS N2R1 daar draait gewoon Debian Linux 5 op, dus mocht je b.v. bepaalde dingen missen of extra zelf willen toevoegen, dan is het een kwestie van de juiste package opzoeken, en die erop installeren :)

Als je nog meer vragen hebt, dan hoor ik het wel :)

Hmm ik lees vele berichten dat het wel mogelijk is maar er zijn er tussen die aangeven dat de HTTP request snelheid niet erg hoog is?

Ligt eraan waar je het mee vergelijkt, je moet natuurlijk ook niet echt de vergelijking gaan trekken met grote website's zoals b.v. tweakers.net o.i.d.

Dan kom je al gauw in een hele andere tak van hardware en software oplossingen terecht ;)

Maar is het voor huis tuin & keuken gebruik, dan voldoet die Lg NAS prima :)

Op zich is het gewoon hosten van kleine websites dus lijkt me een prima oplossing (:

Super bedankt voor je hulp!

Btw, de NAS zelf kost 139,- bij de Dynabyte, de schijven .. tsja, die kun je zo duur maken als je zelf wilt ;)

Suc6! :)

Zou ik met deze HP mediasmart server ook gewoon websites kunnen hosten en een beetje verkeer aan kunnen?

http://tweakers.net/pricewatch/247449/hp-mediasmart-server-ex490.html#tab:info

De man in de winkel deed er een partij moeilijk over dus vraag het maar aan de slimmere mensen hier, volgens hem stond er trouwens wel windows server 2008 op dus het lijkt me dat het dan best moet kunnen om apache, mysql enzo te installeren ofniet?

Je zou ook even naar het stroomverbruik kunnen kijken ;)

Ik ben eigenlijk meer benieuwt of deze echt beter is, want als hij 2x zo goed is mag het stroomverbruik ook wel wat hoger liggen :), als ik websites ga hosten moeten ze natuurlijk wel snel laden.

De langzaamste schakel op internet is bepalend :)

Dus, snelheid is maar een relatief begrip ;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan