• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opbouw artikelen-prijzenbestand.

Status
Niet open voor verdere reacties.

pandora

Gebruiker
Lid geworden
29 aug 2001
Goede middag lezers van het Helpmij.nl Forum

De vorige vraag die ik stelde was snel opgelost.
Nogmaals mijn dank daarvoor.

Ik ben op dit moment bezig met een artikelbestand op te bouwen, met de gegevens van een leverancier.
Ik loop weer tegen enkele problemen aan.
Ik hoop dat iemand mij kan helpen.
De vraag:
Er wordt mij een artikelbestand aangeleverd op papier,(ik heb al zoveel keer gevraagd om een digitaal bestand maar dat is blijkbaar onmogelijk). Ook is er een kortingslijst gegeven.
Ik koop ook bij deze leverancier producten die niet op de lijst voorkomen, Na het verkrijgen van de factuur zet ik de nieuwe gegevens in een bestand, genaamd “prijzenblad uit facturen”
Het eerste cijfer en de vier volgende getallen vormen de artikelcode, dus in de kortingstabel zijn alle artikelcode’s weergegeven met de werkelijke korting en de zelf bepaalde korting (dit op de artikelcode’s verkregen uit de facturen.
In mijn factuurprogramma wil ik alle gegevens op eenzelfde manier inlezen, dit programma laat ook het kortingspercentage zien. (makkelijk om te weten of je met de goede prijzen werkt). In Excel wordt dus niets meer met de korting gedaan.
De eerste vraag: Hoe krijg ik de kortingspercentages in kolom I en hoe krijg ik het opslagpercentages in kolom J ?
Vraag twee: hoe bereken je de bruto prijs?
Voorbeeld: In de kortingstabel staan alle percentages, zowel korting als opslagpercentage.
De gegevens voor de opslagtabel haal ik uit de kortingtabel gerelateerd aan de hand van het artikelnummer.(hiervoor heb ik een formule geplaatst). Volgens mij is het de goede formule.
De brutoprijs wordt berekend uit de afmeting (kolom G) maal de prijs. De prijs wordt gehaald uit het "prijzenblad" of uit het "prijzenblad uit facturen" maal de opslag,
(Indien de prijs uit het "prijzenblad uit facturen" wordt gehaald moet die worden verhoogd met het opslagpercentage).
Ik heb een klein gedeelte van het bestand bijgevoegd.

Vriendelijke groet,

Henk

Bijlagen

Waarom 2 x 2 tabbladen en niet gewoon een lijst met prijzen (met een extra kolom of het van de lijst komt of van een faktuur) en als het opslag percentage ook altijd gelijk is aan het kortings percentage kan dat ook wel in één lijstje.

Bijlagen

hey withaar,

Vroeg ik me ook al af ....... en ben al aan het klooien geweest
maar kwam er niet verder mee

zou jij een oplossing weten als het ook in een ander blad gezocht moet worden ? :rolleyes: overgens is dit volgens mij ook de beste oplossing hoor.

... tja ik denk dat er geen tijd aan ga besteden, als de oplossing toch al goed.
Ik denk dat het op zich best kan, met iets als
=ALS(VERT.ZOEKEN(zoek op het ene blad;gevonden->toon gevonden waarde;bij niet gevonden -> zoek op een ander blad...)

Het lijkt me echter vanuit een beheer standpunt absoluut niet handig met meerder tabbladen te werken voor wat eigenlijk de zelfde gegevens zijn.

Laatst bewerkt:
Nou ja, toch even een poging gedaan, in de cellen J2 en J3 kun je een voorbeeld formule vinden.
N.b. door het gebruik van ISNB draait de waar/onwaar om, als de uitkomts waar is bij een ISNB dan is de waarde juist niet gevonden en moet er in dit geval op een ander blad worden gekeken, is de uitkomst van ISNB niet waar dan juist in het blad waar je in zocht...

Hoop dat het zo nog duidelijk is ...

Formule uit Rekenblad, cel J2;
=ALS(ISNB(VERT.ZOEKEN(LINKS(A2;5);Kortingstabel!$A$2:$B$29;2;0));VERT.ZOEKEN(LINKS(A2;5);Opslagtabel!$A$2:$B$3;2;0);VERT.ZOEKEN(LINKS(A2;5);Kortingstabel!$A$2:$B$29;2;0))

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Hey Withaar,

Vond het toch leuk om er even mee te klooien
en heb dit monster :evil: gemaakt als test.
op basis van de is fout

=ALS(D7=0;"";ALS(ISFOUT(VERT.ZOEKEN(D7;F2:G4;2;ONWAAR));VERT.ZOEKEN(D7;I2:J4;2;ONWAAR);VERT.ZOEKEN(D7;F2:G4;2;ONWAAR)))

:8-0: :D :cool:

Bedenk wel dat door geen $-teken te gebruiken in je vert.zoeken opdracht van je tabelmatrix (je zoekgebied) je als je deze formule naar beneden door gaat kopieeren je het zoekgebied ook mee naar beneden laat door kopieeren.

Dus;
=VERT.ZOEKEN(A1;B1;C13;0) door gekopieerd naar 10 regels lager wordt =VERT.ZOEKEN(A10;B10;C23;0).
Met het $-teken wordt het;
=VERT.ZOEKEN(A1;$B$1;$C$13;0) door gekopieerd wordt =VERT.ZOEKEN(A10;$B$1;$C$13;0).

Laatst bewerkt:
je hebt gelijk withaar....was alleen even om te kijken of het ook inderdaad mogelijk was.

helaas ben ik niet de genen die de vraag stelde.....

wij wachten af.....

Henk....kom je er een beetje uit zo denk je?

Materiaal bestand hout

Tot zover bedankt voor alle reacties.
Heb met diverse oplossingen een samenstelling gemaakt waardoor ik toch bijna bij het resultaat kom waar ik wil zijn.
Op dit moment worstel ik nog met het probleem hoe krijg ik de goede prijs uit het tabblad prijzenblad of prijzenblad uit fakturen, in de kolom prijs van het rekenblad.
De aangeboden oplossing van het samenvoegen van deze twee tabbladen is voor mij niet handig in de bewerking van invullen en/of aanpassen van deze lijsten, dit doe ik namenlijk handmatig.

Hopelijk is mijn vraagstelling duidelijk en weet iemand voor dit probleempje een oplossing

Bedankt voor de aangedragen oplossingen en het plezier dat we op deze manier met elkaar weer beleven aan dit forum.

Groeten,

Henk

Laatst bewerkt:
Wat bedoel je met de goede prijs...

Wanneer is iets de goede prijs, als het op de factuur heeft gestaan of juist in de prijzenlijst?

N.b. zo als je het nu ingericht hebt heb je inderdaad dát probleem, daarom zou ik juist willen voorstellen de prijzen in één blad te zetten, de kolom altijd netjes gesorteerd te houden en die prijs er neer zetten die 'goed' is per product, ik neem aan dat dat de de prijs van de prijslijst is.

Scheelt je echt het beheer van de lijst hoor, waarom zou je dingen willen opvoeren die toch niet de 'goede' prijs weergeven...

Als je toch met dubbele lijsten wilt werken moet je dat maar even aangeven, en dan vooral welke prijs dan de 'goede' zou zijn, ik kan er dan nog wel een keer naar kijken.

Opbouw artikelen prijzenbestand

Allereerst wil ik iedereen hartelijk bedanken voor de aangeboden oplossingen.
Ik heb een klein gedeelte van het bestand bijgevoegd zodat iedereen dat kan inzien.
De vraag was: welke formules moet ik gebruiken om vanuit twee verschillende tabbladen gegevens te krijgen in het rekenblad en ook nog eens in dezelfde kolom, dan moet er ook nog uit twee andere tabbladen gekozen worden welke korting er bij dat artikel behoort.

Het was voor mij een tijdrovende zaak, maar ik vind dat we het met z'n allen perfect hebben opgelost.

Vriendelijke groeten aan iedereen die mij heeft geholpen.

Henk

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan