Opbouwfunctie voor Expressies

Status
Niet open voor verdere reacties.

woltersgert

Gebruiker
Lid geworden
15 mei 2001
Hallo forumers,

ik heb een query gemaakt waarbij access blokhaken heeft geplaatst om de berekende velden in expressies. Voorbeeld: perc: [ge]/[td]. Het werkt perfect, alleen hij ziet het ook als een parameter en vraagt dus om een waarde bij perc. Dit laatste wil ik vermijden.
Hoe doe ik dit?

Vaak gebeurt dat als je de functie Totalen gebruikt, en bijvoorbeeld <Group By> voor je berekening gebruikt. Maar het is lastig om zo aan te geven wat het probleem exact is.
Kun je de SQL code hier plaatsen? (<Beeld>, <SQL>, tekst kopieren en plakken...)

sql code

SELECT tblDossiers.Periode, tblDossiers.Unit, Count(tblDossiers.Unit) AS AantalVanUnit, tblUnits.Groep, tblUnits.Naam, [ge]/[td] AS perc, [td]-[te] AS ge, Sum(CInt(tblDossiers![geen NAW gegevens]))+Sum(CInt(tblDossiers![geen BC]))+Sum(CInt(tblDossiers![geen Clientnummer / BSN]))+Sum(CInt(tblDossiers![geen MAZ (datum)]))+Sum(CInt(tblDossiers![geen Indicatiebesluit]))+Sum(CInt(tblDossiers![geen startdatum Zorg]))+Sum(CInt(tblDossiers![geen Verzekeringsgegevens]))+Sum(CInt(tblDossiers![geen Getekende ZDO]))+Sum(CInt(tblDossiers![geen Getekend Behandelplan (< 1 jaar)]))+Sum(CInt(tblDossiers![geen nieuw format handelingsplan]))+Sum(CInt(tblDossiers![geen clienttevredenheidsformulier (< 1 jaar)]))+Sum(CInt(tblDossiers![geen M&M])) AS te, [AantalVanUnit]*11 AS td, Sum(tblDossiers.[geen NAW gegevens]) AS [SomVangeen NAW gegevens], Sum(tblDossiers.[geen BC]) AS [SomVangeen BC], Sum(tblDossiers.[geen Clientnummer / BSN]) AS [SomVangeen Clientnummer / BSN], Sum(tblDossiers.[geen MAZ (datum)]) AS [SomVangeen MAZ (datum)], Sum(tblDossiers.[geen Indicatiebesluit]) AS [SomVangeen Indicatiebesluit], Sum(tblDossiers.[geen startdatum Zorg]) AS [SomVangeen startdatum Zorg], Sum(tblDossiers.[geen Verzekeringsgegevens]) AS [SomVangeen Verzekeringsgegevens], Sum(tblDossiers.[geen Getekende ZDO]) AS [SomVangeen Getekende ZDO], Sum(tblDossiers.[geen Getekend Behandelplan (< 1 jaar)]) AS [SomVangeen Getekend Behandelplan (< 1 jaar)], tblDossiers.[geen nieuw format handelingsplan], Sum(tblDossiers.[geen clienttevredenheidsformulier (< 1 jaar)]) AS [SomVangeen clienttevredenheidsformulier (< 1 jaar)], Sum(tblDossiers.[geen M&M]) AS [SomVangeen M&M]
FROM tblUnits INNER JOIN tblDossiers ON tblUnits.UnitId = tblDossiers.Unit
GROUP BY tblDossiers.Periode, tblDossiers.Unit, tblUnits.Groep, tblUnits.Naam, [ge]/[td], [td]-[te], [AantalVanUnit]*11, tblDossiers.[geen nieuw format handelingsplan]
HAVING (((tblDossiers.Periode)=[Welke maand?]));

Da's een potige query om even na te bouwen....

Ik heb 'm in Access geplakt, en zie dan dat je volgens mij één foutje hebt gemaakt:
Zie bijgaand plaatje.

Bijlagen

• Foute Query Gert.jpg
    Foute Query Gert.jpg
    69,4 KB · Weergaven: 90
query

Hallo Michel,

deze heb ik aangepast, maar dan kom ik het nog een keer tegen bij de kolom te.

Een tweede vraag is deze:

de query rekent van alles uit, doet dit uitstekend. Maak ik hiervan een rapport, dan laat hij in het rapport belangrijke berekeningen achterwege. Ik kom er net achter dat dit probleem veroorzaakt wordt door de blokhaken in de query. Deze ziet hij als een parameter, en worden daardoor niet weergegeven in het rapport.

Volgens mij is het zo: indien de 1e vraag is opgelost, dan is de 2e vraag ook opgelost.

Ik blijf creatief doorgaan, ik hoop op je medewerking.

Groetjes,

Gert

Ik had inderdaad niet gezien dat er nog een berekening op Group by stond... :o Komt natuurlijk omdat je het in de vraag alleen maar hebt over Perc.... Enniewee, die moet ook naar expressie. Kijk eens of het dan is opgelost. In algemene zin: elke berekening die je maakt in een Totalen query, moet op Expressie staan, niet op Group By. (voor het geval er nog meer waren ;) )

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan