opdelen schijf

Status
Niet open voor verdere reacties.

Remco112

Gebruiker
Lid geworden
11 jul 2004
Berichten
41
Graag wil ik mijn harde schijf 80 gig opdelen in twee of drie partities. Op de c-schijf installeer ik dan de windows en de programma's. Op de andere schijf schrijf ik alles weg zoals foto's documenten etc etc. Het voordeel hiervan is denk ik dat indien er iets gebeurd een virus ofzo ik alleen windows opnieuw hoef te installeren (format c) en de overige info op de andere schijven blijven bewaard.

Mijn vraag.... Is dit raadzaam om te doen en hoe moet ik dat dan doen, is er een programmatje ofzo?
Hoe groot moet de c-schijf voor de windows software zijn, ik zat zelf te denken aan:

5 gig voor C (windows besturing)
10 gig voor D (overige programmas zoals games etc)
65 gig voor e (overig)'

Graag jullie advies.

Dank
 
dit is makelijk te doen met fdisk

en de indelling is goed zo
dus ga er voor
 
Geplaatst door Remco112

Mijn vraag.... Is dit raadzaam om te doen en hoe moet ik dat dan doen, is er een programmatje ofzo?
Hoe groot moet de c-schijf voor de windows software zijn, ik zat zelf te denken aan:

5 gig voor C (windows besturing)
10 gig voor D (overige programmas zoals games etc)
65 gig voor e (overig)'

Graag jullie advies.

Dank

Je zou inderdaad met fdisk kunnen partitioneren of met partition magic als je die hebt.

Wat betreft de indeling hangt het er van af welke versie van Windows je hebt.
Voor Win98 is 5 GB inderdaad wel ruim genoeg. Voor Games en programma´s zou ik toch voor wat groter gaan.
Voor XP en gewone programma´s (Office e.a.) zou ik voor een grotere partitie gaan, ook i.v.m. tmp-files e.d.
Ikzelf heb C 10GB. Ik zou gaan voor,

C 10 GB
D 20 GB (progr. en games kunnen veel ruimte innemen)
E 50 GB
 
Indeling is niet verkeerd hoewel ik persoonlijk iets meer ruimte zou geven aan de c:. 10 gig ofzo. Dat indelen kun je doen tijdens de setup van WinXP. Daar heb je fdisk niet meer voor nodig.

(Dit bericht staat in de sectie XP, dus ik ga er vanuit dat er dus XP geïnstalleerd wordt.)
 
Geplaatst door Sidi
Indeling is niet verkeerd hoewel ik persoonlijk iets meer ruimte zou geven aan de c:. 10 gig ofzo. Dat indelen kun je doen tijdens de setup van WinXP. Daar heb je fdisk niet meer voor nodig.

(Dit bericht staat in de sectie XP, dus ik ga er vanuit dat er dus XP geïnstalleerd wordt.)

Dat hangt er vanaf wat voor versie van XP je hebt, de volledige versie of een herstel/recovery CD.
Als je een herstel/recovery CD hebt kan dat in de meeste zo niet alle gevallen niet.
 
Daar heb jij gelijk in. Had ik even niet aan gedacht.
 
dank

oke bedankt voor jullie recties, ik ga d'r mee aan de slag.:) :D
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan