• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

opdracht Excel Oplosser

Status
Niet open voor verdere reacties.

retrieverke

Gebruiker
Lid geworden
28 dec 2009
Hieronder staat een uitvoerige opdracht om met de oplosser van excel uit te werken. Kan iemand me hierbij helpen?

EEN bakker wil voor zijn winkel 3 producten maken: groot restaurantbrood; klein restaurantbrood; piccolobrrodjes. Hij mag maximaal 10uren werken en heeft de volgende grondstoffen:

500 kg tarwebloem, aankoopprijs is 1€ per kilo
15,4 kg gist, aankoopprijs 0,7 € per 100 gram
3,6 kg bakpoeder, aankoopprijs 0,9€ per 100 gram

per groot brood verbruikt hij 400 gram bloem en 15 gram gist. De arbeidstijd bedraagt 2 stuks/minuut. Verkoopprijs = 1.75€
per klein brood: 200 gram bloem, 7 gram gist, arbeidstijd 3stuks/minuut. Verkoopprijs 1 €
per piccolo: 15 gram bloem, 2 gram bakpoeder, 12 stuks/minuut, 0,25€

in de oven kunnen volgende hoeveelheden tezamen worden gebakken: 20 grote broden of 30 klein broden of 60 piccolo's. Er kunnen geen producten gemengd worden en de oven moet steeds vol zijn

om aan de vraag te voldoen moet hij minstens 400 broden (300 grote en 100 kleine) en minstens 500 piccolo's bakken.

Welke hoeveelheid moet hij van elk product produceren om zijn winst te maximaliseren?

mvg,

Tommy

Mooie huiswerk opdracht. Ik zou willen zeggen; doe je best. Wij mogen van het forum geen huiswerk maken

Ron

En ja, ik weet het, we mogen ook geen moderatortje spelen

Het is geen huiswerkopdracht. Deze oefeningen komt uit het boek MSEXCEL2007 van uitgeverij de boeck (België). zie www.informaticaboeken.be

Ik probeer gewoon alle oefeningen uit dit boek op te lossen. Het is me hier alleen bij deze oefening niet helemaal duidelijk wat ik kies als cel bepalen: ik vermoed het aantal werkuren (en dan zeggen maximaal 10). Door verandering cel zou ik telkens het aantal broden nemen. Maar ik weet niet precies welke restricties er moeten toegevoegd worden?

in bijlage een poging tot oplossing. Ik heb het aantal werkuren (10u) omgezet naar 600 minuten en ook de kostprijs per gram telkens omgezet naar kg (maar heb daar met de restricties nog niets mee gedaan).

omdat er naar maximale winst wordt gestreefd ben ik uitgegaan van omzet is maximaal door celveranderin in aantal broden.

ook weet ik niet meteen hoe rekening te houden met het aantal broden dat tegelijk ka nworden gebakken in de oven.

iemand suggesties?

Bijlagen

je variabelen zijn het aantal ovens, die integer moeten zijn

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan