Opdracht: Werkuren ambtenaren registreren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Roeckie

Gebruiker
Lid geworden
7 jul 2009
Hallo iedereen,

wie kan me spoedig helpen :D

Ik heb de volgende opdracht, en ik heb geen idee waar te beginnen, of eigenlijk heb ik sowieso weinig idee hoe ik dit allemaal moet gaan doen. Please, help :p....

Gemeente Leerdan heeft 2.400 ambtenaren in dienst, verdeeld over 3 locaties. In opdracht van de POI-directeur Eef Vroom is er een geheim project gestart. Dit geheim project houd in dat alle werkuren van alle ambtenaren geregistreerd worden, zonder dat de ambtenaren het zelf (mogen) weten. Dit is dus ter controle van het verzuim van alle ambtenaren en hun werkrooster. Als variant wordt dit geregistreerd door middel van de logins en logouts van de ambtenaren op hun werkcomputer. Deze is dus verbonden met het hoofdnetwerk, waardoor dit dus zo te registreren valt.
Wel moeten er in het registratiesysteem enkele ‘uitzonderingen’ zijn, waar dus niet in- en uitgelogde uren, of te laat ingelogd/te vroeg uitgelogd automatisch verzuim betekent. Wanneer de betreffende ambtenaar vooraf verlof heeft aangevraagd voor externe activiteiten zoals bezoek tandarts, of vanwege ziekte, mogen de absente uren niet als verzuimuren geregistreerd worden.
De opdracht is dus om een applicatie te ontwikkelen die ook alleen voor de (3) leidinggevenden (POI-directeur Eef Vroom, de gemeentesecretaris en de burgermeester) bekend zijn, en te bekijken zijn.

Da wast... wie wil me helpen ????

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo iedereen,

wie kan me spoedig helpen :D

Ik heb de volgende opdracht, en ik heb geen idee waar te beginnen, of eigenlijk heb ik sowieso weinig idee hoe ik dit allemaal moet gaan doen. Please, help :p....

Gemeente Leerdan heeft 2.400 ambtenaren in dienst, verdeeld over 3 locaties. In opdracht van de POI-directeur Eef Vroom is er een geheim project gestart. Dit geheim project houd in dat alle werkuren van alle ambtenaren geregistreerd worden, zonder dat de ambtenaren het zelf (mogen) weten. Dit is dus ter controle van het verzuim van alle ambtenaren en hun werkrooster. Als variant wordt dit geregistreerd door middel van de logins en logouts van de ambtenaren op hun werkcomputer. Deze is dus verbonden met het hoofdnetwerk, waardoor dit dus zo te registreren valt.
Wel moeten er in het registratiesysteem enkele ‘uitzonderingen’ zijn, waar dus niet in- en uitgelogde uren, of te laat ingelogd/te vroeg uitgelogd automatisch verzuim betekent. Wanneer de betreffende ambtenaar vooraf verlof heeft aangevraagd voor externe activiteiten zoals bezoek tandarts, of vanwege ziekte, mogen de absente uren niet als verzuimuren geregistreerd worden.
De opdracht is dus om een applicatie te ontwikkelen die ook alleen voor de (3) leidinggevenden (POI-directeur Eef Vroom, de gemeentesecretaris en de burgermeester) bekend zijn, en te bekijken zijn.

Da wast... wie wil me helpen ????

IVM MET DE HUISWERK REGEL:

Ik ben nu ruim 3 dagen met deze opdracht bezig. Ik heb echter geen idee waar te beginnen, hoe zoiets te werk zou moeten gaan. Heb op dat gebied weinig ervaring, dus helaas. Ik kan er meer niet van maken. Ik vraag ook niet naar een volledig antwoord ( ook al zou dat handig zijn ) maar naar de basis, waar te beginnen, en eventueel wat verdere stapjes....

Hopelijk is dit genoeg...

Wat mij elke keer verbaasd:

het is huiswerk, maar ik heb geen idee waar te beginnen of wat te doen...

Zitten jullie te slapen op school of zo ?

Wij letten vroeger gewoon op en wisten dan tenminste waar het huiswerk over ging. :p:p:p

Kan je reactie snappen, maar dat is niet het geval.

Het is de school wat het probleem is. Ik studeer ICT niveau 4 op MBO nivo,
maar onze leraar geeft les in HBO - dingen zoals dit.

Hij geeft veel te moeilijke opdrachten en zijn instructies zijn niet te volgen.
Uiteraard zeggen we hier wel wat van, maar helpt niks. En omdat er wel
2/3 zeer vergevorderen zijn in de klas, denkt hij dat iedereen dat nivo kan halen.

Dusja... ?

Om te beginnen: in welke taal moet het geschreven worden ?

Aangezien bedrijfpc's meestal een opstartscript hebben, zou je daar al iets mee/in moeten doen.

Ik vind het trouwens een slechte methode. Stel dat ik binnen kom en mijn baas roept me, ik log zo een uur later in terwijl ik er wél ben.

Zodra iemand op z'n sodemieter krijgt is het snel bekend hoe men dat controleert. Vervolgens worden de pc's gewoon aangelaten of middels een script 's avonds uit gezet.

Het is maar een nepproject, ik weet het, maar toch. :rolleyes:

Ja idd, vinden wij dus ook , maar ja zo is het project...

De boel moet (lijkt me) in PHP gedaan worden..

Weet niet of dat moeilijk ligt ?

please help :D

In ieder geval in combinatie met mysql.

Onze bedrijfscomputers starten op met een script, welke IE opstart en intranet toont.
Je zou een index.php kunnen maken, die de tijd in een database zet en dan redirect naar een index.html. Zo ontdekt men niet snel dat als eerste een index.php start.

En aangezien al onze pc's hetzelfde ipadres hebben (ik weet niet hoe het met de lokale ipadressen zit), maar je zult dus de inlognaam ook moeten opslaan. Die staat vast wel ergens in een registersleutel, maar hoe je die dan in een db krijgt ?, geen idee.

Of inderdaad het lokale ipadres opslaan, tenzij het bv flexplekken zijn, dan gaat dat weer niet op.

En afsluiten, geen idee hoe dat moet.
Kun je niet beter elke maand bij de ICT-afdeling een logfile ophalen ? :p:p:rolleyes:

Wat er aangegeven wordt in de mededeling, is duidelijk aangeven wat je zelf al gevonden hebt.

Ik denk dat het moeilijk wordt. Bij ons werkt het hetzelfde als bij Jedi. Probleem is dat bijna niemand tussentijds afmeldt en dat men gebruik maakt van het account van collega's. Allemaal tegen de regels, maar dat is de praktijk.

tja....

het gaat mij er niet ff om hoe waardeloos het idee ook is, want dat is het idd wel :p

maarja, zo is het project... dus ik moet er maar iets van zien te maken..

hmmm....

ow ow ow wat heb ik een gruwelijke hekel aan dit soort opdrachten. Vandaar dat ik je ook graag wil helpen. (het is een van de vele redenen waarom ik mijn HBO opleiding niet heb afgemaakt - door dit soort onzin).

maar goed. tik en spelfouten voorbehouden komt hier een relaas, o.a. gebaseerd wat we op mijn werk toepassen.

Het project is op te delen:
* registratie van in- en uitlog tijden op een on op te merken manier
* rapportage met een stukje logica dat vanuit de uren gaat uitzoeken of mensen wel of niet geoorloofd afwezig zijn - aangezien het een geheime opdracht betreft neem ik niet aan dat deze gegevens door de ambtenaren in dit systeem ingevoerd worden maar dat er een export komt vanuit het personeelsbestand. Je mag hier een tabel voor verzinnen, de opdracht is niet duidelijker dus moet je zelf de gaten invullen. Over twee paragrafen meer hierover.

Met de uitzonderingen kun je namelijk geen rekening houden bij het loggen. (stel je voor dat je P&O afdeling achter loopt zodat je je wel hebt afgemeld maar dat deze gegevens nog niet verwerkt zijn op het moment dat je er eigenlijk wel zou moeten zijn). Dus dit doe je op het moment dat iemand het rapport opvraagt: die is waarschijnlijk toch al later bezig (wie waren er ongehoorzaam vorige week - dit levert P&O meer tijd).

Het enige dat je registreerd is wanneer iemand inlogt en wanneer iemand niet ingelogd is. Dus je hebt nog meer informatie van het P&O systeem nodig: wanneer iemand ingelogd zou moeten zijn. Kijk, en daar kunnen ze vanuit P&O mooi 1 tabel van maken, en ze verwerken zelf de vooraf bekende uitzonderingen alvast maar. (dat scheelt jou weer bouw-werk en de functioneel beheerder van het P&O pakket heeft dat vast zo voor elkaar).

Dit rapport moet beschikbaar zijn voor slechts enkele mensen; okay.. prima. ze geven een gebruikersnaam en wachtwoord op dat alleen aan hen vertrekt wordt. Ook dat euvel is nu te tackelen

Je opdracht is nu verworden tot:
* loggen van inlog en uitlog (wat fouten introduceert en hiaten creeert. want wat gebeurd er als iemand de PC domweg uitzet zonder af te sluiten?)
* rapporteren via een webomgeving

Met betrekking tot het inloggen. Uitgaande van het gebruik van windows door alle ambtenaren kun je via een policy een login script laten starten. (dit impliceert wel centraal beheer waarover niks staat in de opdracht dus daar mag je vanuit gaan). Dit script bestand (een batch file of een .vbs file of misschien zelfs wel al een powershell script als de machines met een modern genoeg OS zijn uitgerust) vraagt via een HTTP GET een pagina op met daarin bijvoorbeeld de volgende parameters in de URL: de gebruikersnaam (uid=PietjePuk) en de actie die het script vastleg ('actie=login'). En dat is voor deze opdracht eigenlijk al voldoende.. Een kopie van dit script (of hetzelfde script met wat parameter gefreubel toegevoegd) komt in de policy voor bij het uitloggen van een medewerker. Alleen wordt dan de actie 'actie=loguit' gebruikt. . Voor alle duidelijkheid - het resultaat van deze pagina wordt niet gebruikt, het gaat alleen om de aanroep. Omdat er in de opdracht niks beschreven staat over het gelijktijdige gebruik van meerdere machines doen we de aanname dat een ambtenaar maar inlogt op 1 machine per keer. En niet weer inlogt totdat hij uitgelogd is. Mocht je leraar verzinnen dat er toch meerdere machines gelijktijdig gebruikt worden moet je hier het macadres van de machine vastleggen. (dit kan allemaal nog in een creatieve vbs file maar is een opdracht an sich)
Ik zou je vooral niet te veel bezig houden met deze file, aangezien de afdeling serverbeheer of werkplekbeheer je hier zo mee zou kunnen helpen en vaak zelf al goed weet hoe dit moet werken. Vraag je leraar voor de zekerheid hoeveel tijd je in dit onderdeel moet steken voordat je dit uren of dagen kost.

Op de webserver maak je de pagina die je aanroep verwerkt. Hij leest de parameters uit en plaatst deze in een tabel in de database: wie, datumtijd, actie (en optioneel: mac adres). Dat is alles wat deze pagina doet: opslaan in de database.
Je hebt nu een tabel waarin staat wanneer iemand inlogt en wanneer iemand uitlogt. Hier kun je leuke rapportage uit halen. Over de presentie, maar nog niet de uitzonderingen!

Op de webomgeving waar de rapportage op draait ga je spelen met deze tabel en de tabel vanuti P&O: wie zou ingelogd moeten zijn. Hier kom je uit op het leuke SQL werk en een stukje weergave in een webomgeving. Er vanuit gaande dat je vaker een PHP pagina in elkaar gesleuteld hebt moet dit niet zo'n probleem zijn.

Ik hoop dat je zo een idee hebt van wat een oplossing zou kunnen zijn. Hopelijk brengt dit je dichter bij de goede vragen om te stellen aan je docent wat er allemaal aangenomen mag worden en wat je zelf moet uitwerken. Ook kun je hier natuurlijk (conform de schijnbaar bestaande regels voor huiswerk) verder op doorvragen.

Succes en sterkte!

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan