• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost Opdrachtknop constant in beeld houden, ook bij scrollen

• Onderwerp starter Onderwerp starter Tont
  • Startdatum Startdatum
Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Status
Niet open voor verdere reacties.

Tont

Gebruiker
Lid geworden
17 jan 2024
Kan ik op één of andere manier een opdrachtknop die ik op een Excel werkblad heb geplaatst "vastzetten" zodat die dus op het beeldscherm in beeld blijft?
De opdrachtknop bevat een macro die wordt uitgevoerd als er op wordt geklikt.
Maar die opdrachtknop zou ik ook willen kunnen gebruiken wanneer ik honderden regels naar beneden in het Excel werkblad ben.
Nu is de opdrachtknop niet meer zichtbaar als ik te ver naar beneden scroll.

Plaats de knop in het kopgedeelte (koprijen vastzetten)

1. Plaats de knop in de bovenste rij van je werkblad. (evt rijhoogte aanpassen)
2. Rijen vastzetten: Selecteer de rij net onder de rij waar je de knop hebt geplaatst.
3. Ga naar het tabblad Beeld > Rijen en kolommen vastzetten > Bovenste rij vastzetten.

Deze methode zorgt ervoor dat de rijen waarin de knop staat altijd zichtbaar blijven tijdens het scrollen.

Of gebruik een Modeless Userform.

En zo scrollt de knop mee:
Code:
Private Sub Worksheet_SelectionChange(ByVal Target As Range)
    ActiveSheet.Shapes.Range(Array("Button 1")).Top = ActiveCell.Top
End Sub

Bijlagen

@HSV
Nou vooruit, hij scrollt niet mee als je je scrollwieltje gebruikt, maar hij springt wel mee naar de locatie in het werkblad waar je aan het werk bent, en dat snapte je vast wel.;)
Ik weet natuurlijk niet wat de macro doet die geactiveerd wordt via de knop, maar ik neem aan dat die betrekking heeft op de cel(len) die je aan het wijzigen bent, en daar is de knop beschikbaar.
Maar jouw oplossing werkt prima, misschien is het handig om een macrootje toe te voegen waarmee je het userformpje weer kunt "showen" als je hem per ongeluk gesloten hebt.

Of je voegt een eigen tabje op het lintmenu toe.

Of voorkom dat 'ie gesloten kan worden.

In de Userform sectie:
Code:
Private Sub UserForm_QueryClose(Cancel As Integer, CloseMode As Integer)
    Cancel = True
End Sub

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan