Opeens 1,5 Gb van mn schijf af

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dirkos

Gebruiker
Lid geworden
28 dec 2005
Hallo allemaal,

Ik wilde schijfdefragmentatie doen voor mn C-schijf (20 Gb). Alleen raad windows aan om 15% vrije ruimte te hebben. Die had ik niet dus ik was wat programma's aan het deinstalleren. Zo ook Sony Ericsson PC Suite. De deinstallatie daarvan liep vast omdat de computer een bestand niet kon vinden. Ik heb toen opnieuw af en aangemeld, omdat ik de melding met geen mogelijkheid weg kreeg, Tot mijn grote verbazing had ik opeens nog maar 400 mb vrije ruimte op de C-schijf ipv iets van 1,9 Gb zo even voor het deinstalleren. (Ik weet niet of PC suite er iets mee te maken heeft, maar ik dacht ik zet het er bij voor de volledigheid)

Ik heb gekeken op de C-schijf en gezocht op de aangepaste bestanden van die dag, maar daar zaten geen grote bestanden tussen die de 1,5 Gb kunnen verklaren.
Ik begrijp echt niet waar de ruimte is gebleven en ik hoop dat iemand me hiermee kan helpen, want ik sta echt voor een groot raadsel.

Groetjes
Dirk

Zet je systeemherstel eens uit.
Hij heeft vermoedelijk tig oude herstelpunten die gigantisch veel ruimte inpikken.
Uiteraard daarna weer aanzetten, en een herstelpunt maken.
Kijk dan eens naar je schijfruimte.

Bedankt voor de tip. Het heeft gedeeltelijk geholpen. Heb er nu weer 300 mb bij. Op naar de volgende 1,6 Gb ;)!

Bedankt. Ook dit heeft weer geholpen. Heb weer een extra 200 mb erbij. Ik durf het bijna niet te vragen, maar heeft u nog een goede tip? ;)

als je een programma hebt waarmee je liedjes of wat dan ook download maakt hij altijd een map aan met alle bestanden die mislukt zijn met downloaden, daar kan ook aardig wat in zitten, verder programma's, liedjes, filmpjes alles wat je niet gebruikt en niet nodig hebt verwijderen, en scannen op virussen etc.

Heb je ook een andere vaste schijf? Zo ja, verplaats de Pagefile dan daar heen.

Dit doe je in Windows XP door op de toetsencombinatie Windows toets + pause in te drukken en dan naar tabblad geadvanceerd (onder Vista klik je eerst op geadvanaceerde systeeminstellingen en dan naar tabblad geadvanceerd)

Bij Prestaties klik je op de knop instellingen.
Ga naar tabblad geadvanceerd en klik bij virtueel geheugen op wijzigen.
Bij station C kies je dan voor geen wisselbestand (of een die een stuk kleiner is dan nu) op het andere station stel je dan een groter wisselbestand in (anderhalf keer de grootte van het interne geheugen is de aanbevolen instelling)

Nu moet je een keertje opnieuw opstarten en heb je wat meer ruimte vrij.

Bedankt. Ook dit heeft weer geholpen. Heb weer een extra 200 mb erbij. Ik durf het bijna niet te vragen, maar heeft u nog een goede tip? ;)

Een goede tip is, een grotere schijf erin zetten.
Ik weet natuurlijk niet hoe jouw finciële situatie is, maar 20Gb is niet meer van deze tijd.
Koop een schijf met een grotere opslagcapaciteit, of vraag hem aan Sinterklaas.
Voor de prijs hoef je het echt niet te laten, een schijf van bv. 160Gb kost ong. € 28,-

http://tweakers.net/pricewatch/222878/maxtor-diamondmax-22-stm3160813as-160gb.html

Heb je ook een andere vaste schijf? Zo ja, verplaats de Pagefile dan daar heen.

Dit doe je in Windows XP door op de toetsencombinatie Windows toets + pause in te drukken en dan naar tabblad geadvanceerd (onder Vista klik je eerst op geadvanaceerde systeeminstellingen en dan naar tabblad geadvanceerd)

Bij Prestaties klik je op de knop instellingen.
Ga naar tabblad geadvanceerd en klik bij virtueel geheugen op wijzigen.
Bij station C kies je dan voor geen wisselbestand (of een die een stuk kleiner is dan nu) op het andere station stel je dan een groter wisselbestand in (anderhalf keer de grootte van het interne geheugen is de aanbevolen instelling)

Nu moet je een keertje opnieuw opstarten en heb je wat meer ruimte vrij.

Dit lijk me ook een goed plan ja, want elke keer als ik Photoshop of Solidworks draai wordt er bakken ruimte in beslag genomen. Ik heb nog een D-schijf met 60 Gb. Daar heb ik nu de pagefile opgezet. C-schijf heb ik nu iets van 3,5 Gb vrij, dus kan ik eindelijk ook die defragmentatie uitvoeren:).

Nu heb ik nog 1 vraagje over die pagefile. Heb even gegoogled, en ik las dat je het best 1,5x je RAM-geheugen kunt nemen als begingrootte en dan 3x je RAM als maximale grootte. Nou heb ik 3 Gb aan RAM in mn laptop zitten en ik had ook gelezen dat je als je meer dan 2 Gb RAM hebt, je eigenlijk geen virtueel geheugen meer nodig hebt. Klopt dit? En ik heb nu dus 4608 mb ingesteld, maar ik vind dit wat hoog, kan het ook lager?

Een goede tip is, een grotere schijf erin zetten.
Ik weet natuurlijk niet hoe jouw finciële situatie is, maar 20Gb is niet meer van deze tijd.
Koop een schijf met een grotere opslagcapaciteit, of vraag hem aan Sinterklaas.
Voor de prijs hoef je het echt niet te laten, een schijf van bv. 160Gb kost ong. € 28,-

http://tweakers.net/pricewatch/222878/maxtor-diamondmax-22-stm3160813as-160gb.html

Ik heb in totaal 80 Gb harde schijf maar onder verdeeld in een C en D schijf. Nog steeds niet heel veel, maar ik gebruik deze laptop nog gewoon totdat hij het niet meer doet en ik heb ook een externe harde schijf waar ik muziek enzo op heb staan.

Voor de rest nogmaals bedankt voor alle hulp, en misschien ben ik wel zo zoet geweest dat er binnenkort iets in mn schoen ligt ;)

Nu heb ik nog 1 vraagje over die pagefile. Heb even gegoogled, en ik las dat je het best 1,5x je RAM-geheugen kunt nemen als begingrootte en dan 3x je RAM als maximale grootte. Nou heb ik 3 Gb aan RAM in mn laptop zitten en ik had ook gelezen dat je als je meer dan 2 Gb RAM hebt, je eigenlijk geen virtueel geheugen meer nodig hebt. Klopt dit? En ik heb nu dus 4608 mb ingesteld, maar ik vind dit wat hoog, kan het ook lager?

Het kan wel lager maar zeker als je zware programma's als Photoshop gebruikt, zou ik het zo laten. Als je het uitzet en je RAM geheugen is vol, dan kan het programma of zelfs heel Windows vastlopen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan