Open poorten

Status
Niet open voor verdere reacties.

rvdmaden

Gebruiker
Lid geworden
24 jul 2001
Hoi, ik heb even een testje gedaan met Shields Up, een programmatje wat onderzoekt hoe veilig je internetverbiding is (http://grc.com/x/ne.dll?rh1dkyd2). Bijna alles was goed, alleen een paar poorten stond open. Kan dit kwaad en hoe kan ik deze eventueel dichtzetten??

De poorten die open bleken te staan:
HTTP (80)
HTTPS (443)
Host (1028)

Open is open. Op een windows pc zijn open poorten minimaal vragen om moeilijkheden.
Hoe je ze sluit is afhankelijk van je firewall en welke services je hebt draaien.

Laatst bewerkt:
Als je een firewall hebt moet je goed zoeken in je instellingen. Vaak heb je een mogelijkheid om poorten nog apart te sluiten.
Als je geen firewall hebt zou ik er maar snel eentje nemen :)

Hallo rvdmaden.

Waarschijnlijk heb je een router, omdat dit precies de poorten zijn die door de meeste routers gebruikt worden voor het configuratie scherm.

Dit is op zich geen probleem als die van het internet bereikbaar zijn, maar zorg er wel voor dat hij wel met een, niet standaard wachtwoord beveiligd is.

Groetjes Erik Rothuis.

:rolleyes:Interessant, wist ik nie Roto. Wil dit zeggen dat je een router alleen via loopback kunt instellen? Want dan ligt er bij mij boven iets niet goed denk ik:confused:
Een router is toch ook rechtstreeks in te stellen? Waarvoor is dan deze door mij veronderstelde loopback voor?

Ik heb ook een router (sweex) en ook hierop staan een aantal poorten gewoon open. Volgens mij kan ik deze niet dichtzetten, maar is het niet zo dat het interne netwerk beschermd wordt door NAT?
Als ik namelijk een scan doe bij Symantec dan krijg ik de melding dat ze mijn ip-adres niet kunnen scannen, maar wel het "hoofd" ip adres.

Ik gebruik overigens wel een firewall op mijn computer en de standaardwachtwoorden heb ik gelijk veranderd.

Laatst bewerkt:
Hallo @temptation.

Nee het gaat niet via een loopback zoals jij het noemt, maar er zijn een aantal routers te koop, die standaart zowel van internet, als vanuit het netwerk te benaderen zij. Dit is dus erg gevaarlijk, als deze dan niet, of met een standaard wachtwoord is beveiligd. Een hacker kan dan elke pc in het netwerk in de DMZ zone zetten waardoor hij/zij op het netwerk kan.

Groetjes Erik Rothuis.

Hoi ROTO,

Ik heb thuis geen router, maar ik hang dezelfde laptop op mijn werk ook altijd aan het netwerk, waarbij ik ook via dat netwerk op internet ga. Dan gaat de boel wel over een router. Betekent dat dat ik bij thuisgebruik toch een paar poorten teveel open heb staan?

Richard

poort 80 en 443 duiden inderdaad op een webserver. Doe eens wild, surf eens naar

http://123.123.123.123

Waarbij je 123.123.123.123 vervangt door je ip adres.

Dan zie je zo wat het is.

ff geprobeerd om naar mijn eigen IP-nummer te surfen. Resultaat: kan server niet vinden. Ik neem aan dat anderen dat dan ook niet kunnen?

Groeten, Richard

Mij lukte het ook niet maar ik weet dat het wel kan.
Zal dus wel aan ons liggen :)

Hallo rvdmaden.

Als het een kale laptop is die via een modem verbinding met het internet maakt, heb je inderdaad een aantal poorten te veel open staan.

Welke firewall gebruik je, toch niet de standaard firewall van xp hoop ik.

Groetjes Erik Rothuis

Beste Erik,

Ik was inderdaad in de veronderstelling dat dat voldoende was, maar heb inmiddels ZoneAlarm, versie 3.7.211 erbij geïnstalleerd. Denk je dat ik hiermee voldoende beschermd ben, of moet ik nog andere maatregelen treffen??

Groet, Richard

Hallo rvdmaden.

Ja dat zou voldoende moeten zijn. De firewall van windows kun je wel uit zetten, want dubbelop is ook niet goed. Ga hiervoor naar de eigenschappen van de inbel/netwerk verbinding, naar het tabblad geavanceerd, en zet daar de firewall uit.

Groetjes Erik Rothuis.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan