Open source beginnen

Status
Niet open voor verdere reacties.

wcverfrisser

Gebruiker
Lid geworden
26 feb 2007
Hoi allemaal,

Ik weet dat dit een beetje een vage plek is om dit te vragen, maar ik heb het hele forum doorgezocht om een plekje te zoeken. Ik heb me vraag me hier losgelaten omdat het over mijn programma gaat die in C++ is geschreven.

Ik wil mijn programma open source maken. Altijd handig, je weet nooit wie je er mee helpt en wie jou kan helpen. Mijn probleem is alleen dat ik weinig weet van licensies en autheursrechten. Ik heb één en ander gelezen en weet nu bijvoorbeeld wat bapaalde open source licensies inhouden zoals GNU GPL of FreeBSD license. Ik heb ook een aantal dingen gelezen over de Nederlands autheursrechten. Maar wat ik nu wil weten, is of ik zomaar mijn code een licensie kan geven zonder officiele maatregelen? Moet ik niet eerst een copyright laten registreren, of kan ik die gelijk gebruiken onder mijn eigen naam? Zijn er nog andere dingen die ik moet weten of andere wettelijke maatregels die ik moet verichten?

Alvast bedankt.

Je hoeft niks te laten registreren. In de landen die de conventie van Bern ondertekend hebben (dat zijn alle industrielanden, waaronder Nederland) krijg je automatisch auteursrecht als je iets maakt. Ook hoef je je licentie niet officieel te laten registeren. Veel juridische informatie kan je vinden op Ius mentis.

Als je een licentie van GNU wilt gebruiken kan je op hun site vinden hoe je dat doet.

het moet wel een heel groot programma zijn als je het open source wilt maken

awt is anders het nut van open source, wat is het eigenlijk?

En waarom wil je dan een license als je open source gebruikt, meestal gaan menesn dan stukjes code pakken, niet de hele source

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan