open with

Status
Niet open voor verdere reacties.

stef63

Gebruiker
Lid geworden
26 okt 2006
Beste,

onlangs hebben we alle laptops overgezet van WORKGROUP naar DOMAIN. Sindsdien kunnen restricted users "Open with.. " niet meer gebruiken.
Vermoedelijk is dat een registry key waar de rechten moeten op aangepast worden. Ik heb geen enkel idee welke
Graag hulp
Stef

En welke server hebben jullie daarbij? Windows server 2000, Windows Server 2003 of Windows Server 2008?

Tijs.

Eerste wat ik me ernstig afvraag is of beperkte gebruikers vóór die tijd wel mochten bepalen waarmee onbekende documenten geopend worden. Zover ik weet is dat recht alleen voorbehouden aan systeembeheerders, dus niet aan beperkte gebruikers.
Ik heb dan ook geen groepsbeleid gevonden (zie beneden) dat ook maar iets met Open with te maken heeft (wel om de keuze voor het zoeken op Internet naar een geschikt programma uit of aan te zetten, maar daar gaat het jou hier niet om).

Voor de volledigheid wil ik even inventariseren of er misschien toch iets door de systeemeheerder via Groepsbeleid is ingesteld. Graag even navragen bij de systeembeheer of er een apart groepsbeleid is ingevoerd voor uitsluitend 'beperkte gebruikers', dus groepsbeleid die níet geldt voor 'power users'.
Verder ben ik geïnteresserd in de gpresult uitvoer zodra zo'n 'beperkte' gebruiker is ingelogd op zo'n XP werkstation:
Start -> Uitvoeren -> cmd /k gpresult /v > uitvoer.txt & notepad uitvoer.txt

Je kunt (als je systeembeheerder geen idee heeft wat groepsbeleid is) de voor Windows 2003 relevante documentatie geïndexeerd en gelinkt zien in Group Policy Documentation Survival Guide. De informatie over Windows 2008 in die .pdf is natuurlijk niet relevant hier.

Tijs.

Voor de overzetting konden de mensen dit wel aanpassen. Er op dat gebied binnen groepspolicy niets veranderd. Het speciale aan dit probleem is dan ook dat niet iedereen dit probleem heeft. Wij hebben ongeveer 240 laptops en pc's in beheer en slechts een klein aantal heeft dit probleem.

Vermoedelijk heeft het te maken met de guid maar ken er te weinig van en heb het nog niet gevonden hoe dit op te lossen

Zal toch relevant zijn of het computer-gebonden of gebruikersnaam-gebonden is.
Laat eens zo'n 'beperkte' gebruiker die op computer/laptop x niet Openen met... kan gebruiken inloggen op zijn domeinaccount op computer/laptop y waarvan wél bekend is dat Openen met... beschikbaar is. Werkt het op computer/laptop y dan tóch niet, dan zou het gebruikersnaam-gebonden moeten zijn. Werkt het op computer/laptop y wél, dan is het computergebonden.

Je begrijpt dat het belangrijk is dat we dit eerst uitzoeken, zodat we weten waar ergens de oplossing moet liggen.

Verder is het nuttig te vermelden of op alle computer wel dezelfde software staat. Mooiste zou zijn dat voor de test hierboven op zowel computer/laptop x én y precies dezelfde (gebruikers-)software geïnstalleerd is.

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan