Openbaar netwerk versus privé

Status
Niet open voor verdere reacties.

Senso

Inventaris
Lid geworden
13 jun 2016
Besturingssysteem
W10 Pro en W11 Pro
Office versie
Office 2007 H&S en Office 2021 Prof Plus
W10pc en W11pc niet verbonden.
Ik heb een modem dan een router en dan de pc(s). Ook een NAS bij de TV en die staat nauwelijks aan, gebruik ik zelden.
Het is de reparateur niet gelukt om de twee pc's te verbinden (communiceren met elkaar). Nu krijg ik op de W11 pc deze melding. Wie wil een toelichting geven en wat te doen.

Openbaar.jpg

mogelijks staat uw netwerk op publiek,
dit wil zeggen dat u computer moet beveiligt zijn als zijnde publiek dus niemand kan uw gedeelde mappen zien (instellingen zijn vrij aan te passen)
prive wil zeggen bij u prive thuis .
je heb ook nog een bedrijfsetting die dan meer toelaat en ook domain controller maar dat gaat al even te ver voor u.

Het kan zijn dat u ook lagere encryptie moet toelaten voor nas te gebruiken of zelfs het onveilige smb protocol.

typ eens configuratie scherm als je op start hebt gedrukt met de muis.
zonder iets aan te duiden gewoon tijpen bij config zal hij het juiste bovenaan al laten zien(engels control panel)
dus onder netwerken kan je dus gaan delen.

Nieuwere printers moet je aansluiten aan je computer met ethernet kabel zodat hij zelf het netwerk kan detecteren en zal dan een sleutel om te connecteren aanmaken .

In je nas kan er ook een wireless zijn die je aan je netwerk aankoppeld en soms kan je die al zien bij //nas in je browser

je kan ook een tool ipscanner downloaden en dan even ip gaan sniffen (wordt gebruikt bij hacking ) dan weet je wat er op het netwerk zit en kan je betreffende toestel benaderen . en mogelijks zie je ook computer naam (ook nas is eigenlijk een klein computertje)

Bedankt voor de uitgebreide toelichting. Ik begrijp de inhoud niet. Gaat mij boven de pet. Een computer kan apparaten detecteren. Dat heb ik wel eens langs zien komen. Waarom kan een computer dan zelf niet bepalen wat voor de gebruiker van toepassing is en dan het juiste netwerk maken/instellen.

Gewoon wijzigen naar Prive en dan werkt internet een stuk vlotter.

Beide IP adressen van de pc’s moeten zich in hetzelfde bereik bevinden, anders kunnen ze elkaar niet vinden, zelfs niet als je alleen het privé netwerk inschakelt.
Om dit te controleren op beide pc’s, open je de Opdrachtprompt >typ ipconfig >Enter. Controleer het IPv4-adres: als ze hetzelfde subnet hebben en beide beginnen met 192.168.1.x, zijn ze goed ingesteld.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan