Opened disk read only ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Cisco18

Gebruiker
Lid geworden
8 mrt 2003
Kan iemand mij vertellen hoe het komt dat wanneer ik via backtrack live cd boot en mijn partities wil wijzigen met CFDISK of QTPARTED ik de volgende foutmelding krijg :
Opened disk read only , you have no permission to write ?
Kan ik dit probleem in windows met Partion Magic herstellen. Normaal gesproken krijg ik altijd inzicht van mijn partities. ZOu het door Suse 11 komen die ik naast xp op mijn pc heb staan ?

Alvast bedankt.

Nogal eenvoudig, denk ik: Alle Linux opstartcd's (zoals Knoppix etc.) mounten de harde schijven read-only. Wil je dan nog aanpassingen doen, dan zul je eerst als read-write moeten mounten.

Met de opstartcd van Gparted heb je dat probleem niet, en kun je direct aanpassingen doen aan partitie(s). Je begrijpt dat ik Linux opstartcd's weinig gebruik, en Gparted juist heel veel.

Succes,

Tijs.

Bedankt voor je reactie maar wat vreemd ik heb altijd toegang tot mijn partities gehad als ik met een live cd ging booten en nu heb ik opeens een andere cd nodig ?
Wat mij opvalt als ik naar qtparted ga dan zie ik links /dev/md/0 en daaronder /dev/sda
vroeger was het altijd andersom. ZOu het daarmee te maken kunne heben ?

[...]Wat mij opvalt als ik naar qtparted ga dan zie ik links /dev/md/0 en daaronder /dev/sda
vroeger was het altijd andersom. ZOu het daarmee te maken kunne heben ?

Geen idee, maar probeer eens met een GParted live cd te kijken wat die aangeeft qua schijf indeling? (GParted live cd draait ook onder Linux).

Verder heb ik geen tips meer voor je. Misschien heeft iemand anders hier op het forum nog wat extra (achtergrond-)informatie voor je.

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan